Kraków: Budowlana rewolucja na Wzgórzach Krzesławickich. A co z drogą?
Obrzeża Nowej Huty. Atrakcyjne peryferia miasta
Wzgórza Krzesławickie od kilkunastu lat przeżywają budowlany boom. Budowa węzła Grębałów sprawiła, że wschodnio-północne peryferia miasta stały się bardzo atrakcyjnym terenem do zamieszkania. Mniej więcej za rok okolica, mimo dalekej odległości od centrum Krakowa, dzieki szybkiemu dostępowi do obwodnicy i trasy S7 będzie świetnie skomunikowana z miastem.
Nie dziwi więc zainteresowanie deweloperów tym rejonem. Pojedyncze bloki i małe osiedla powstają tam jak grzyby po deszczu. Niestety zabudowa często jest prowadzona dość chaotycznie i z pominięciem dostosowania do niej infrastruktury drogowej.
Trudny wyjazd z osiedla
Przykładem są bloki przy ul. Niebyłej, które nie mają bezpośredniego połączenia z ul. Architektów, co oznacza, ze wyjazd w kierunku miast odbywa sie drogą okrężną przez przebudowywaną ul. Kocmyrzowską lub waską ul. Petofiego. W praktyce oznacza to ogromne korki w godzinach porannych i popołudniowych.
Teraz miasto planuje budowę dwóch bloków komunalnych na około 55 mieszkań, ale wcześniej po sąsiedzku wybuduje żłobek. Co więcej, budowę trzech kolejnych bloków przy ul. Niebyłej planuje deweloper. Ma się tam znaleźc ponad 100 mieszkań. Razem daje to ponad 150 lokali.
- Z moich rozmów z mieszkańcami wynika, że nie obawiają sie oni budowy kolejnych blokow - komunanych i deweloperskich. Obawę stanowi infrastruktura drogowa, która obecnie już sprawia problemy, a w perspektywnie wybudowania ponad 150 mieszkań nie bedzie w stanie obsłużyć tak dużej liczby samochodów. Zarząd Dróg Miasta Krakowa ogłosił już przetarg na przebudowę ul. Niebyłej. Wstępnie rozbudowa planowana jest na lata 2026-2027. To jednak nie rozwiąże problemu przy tak dużej liczbie dodatkowych mieszkań. Powinniśmy pomyśleć o tym, żeby kierowcy nie utknęli w korkach na ul Niebyłej i Kantorowickiej, która dodatkowo nie ma chodnika. Potrzebne jest dodatkowe połączenie z ul Architektów. - mówi radna miejska Renata Kucharska.
Według planów miasta są dwa warianty drogi łączącej ul. Niebyłą z Architektów. Jeden po wschodniej stronie szkoły między garażami i drugi po zachodniej stronie między blokami a boiskiem sportowym. Rada i Zarząd Dzielnicy XVII zadeklarowały przekazanie ZDMK 50 tys. zł na opracowanie dwóch wariantów koncepcji drogowej wraz z przeprowadzeniem konsultacji społecznych.
Wiadomo już, że oba warianty mają wśród mieszkańców swoich przeciwników i zwolenników. Stąd wiadomo, że stworzenie koncepcji drogi, która będzie satysfakcjonowała większość zainteresowanych będzie trudne.
Kto zamieszka w blokach komunalanych?
Część mieszkańców obawia się też, że w budynkach komunalnych mogą zamieszkać uciążliwi dla okolicznej społeczności lokatorzy. Patrycja Piekoszewska z biura prasowego krakowskiego magistratu uspokaja, informując, że na skierowanie do lokali w nowo wybudowanych budynkach mogą liczyć osoby, wobec których nie stwierdzono zachowań niezgodnych z zasadami współżycia społecznego.
- Wydział Mieszkalnictwa UMK pozyskuje szczegółowe informacje o przyszłych najemcach, współpracując w tym zakresie z Policją, Strażą Miejską i Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej. Otrzymanie informacji o braku interwencji wobec wnioskodawcy i pozostałych osób objętych wnioskiem, oraz danych o sytuacji rodzinnej i socjalnej tych osób, umożliwia wynajęcie lokali o wyższym standardzie osobom gwarantującym wywiązywanie się ze wszystkich obowiązków najemcy - wyjaśnia Patrycja Piekoszewska.