Kraków i Małopolska mocno skorzystają z nowych połączeń PKP Intercity
Na posiedzeniu sejmowej Komisji Infrastruktury rozmawiano o nowym rozkładzie jazdy PKP Intercity na 2026 rok.
- Będzie radykalny wzrost liczby połączeń oraz skrócenie czasu przejazdu pociągów. Cieszę się, że jest utrzymywana i wzmacniana rola Krakowa jako ponadregionalnego i międzynarodowego węzła kolejowego. Widać priorytet rozwoju krakowskiego węzła i połączeń kolejowych z Krakowa. Kolej staje się coraz większą alternatywą dla samochodu, jest coraz więcej przykładów na to, że pociągiem dojedziemy szybciej niż autem - komentuje krakowski poseł Dominik Jaśkowiec (Koalicja Obywatelska).
Prowadzą agroturystykę na Pomorzu. "Wykonujemy wszystkie prace"
- To bardzo ważne, aby tych połączeń kolejowych było jak najwięcej. Cieszy to, że rozwijają się kursy międzynarodowe, ale cieszą też te lokalne, bo to jest bardzo istotne, by również rozwijać połączenia z sąsiednimi województwami. W w ramach nowych propozycji mamy połączenia w kierunku Lubelszczyzny przez Podkarpacie, czy też kursy w kierunku zachodnim. Już bardzo dobrze przyjął się szybki pociąg do Bielska-Białej, skomunikowany z całą aglomeracją Śląską - dodaje poseł Dominik Jaśkowiec.
Coraz więcej połączeń kolejowych
Liczba połączeń PKP Intercity rośnie każdego roku. Znaczne ich zwiększenie przewidziano też w 2026 roku. Dla porównania w rozkładzie jazdy 2022/2023 r. było 400 połączeń (431 w sezonie letnim), 2023/2024 - 417(454), 2024/2025 - 471 (514), w sezonie 2025/2026 będzie 527 (w sezonie letnim 555).
Nowy rozkład PKP Intercity (2025/2026) ma wejść za niecałe dwa tygodnie.
- Będzie więcej połączeń. Uruchomimy 527 połączenia, o 56 więcej niż w tym roku. To najczęściej wymieniane oczekiwanie. Staramy się to realizować w ramach możliwości, bo mamy ograniczenia w przepustowości infrastruktury i taborowe - informuje Janusz Malinowski, prezes PKP Intercity.
W tej kolejowej spółce stawiają na cykliczność i koordynację kursów, tak by łatwiej planować przejazdy i przesiadki.
Kursy pociągów w stałych odstępach czasowych
Kraków kilka razy pojawia się w ramach najpopularniejszych tras, na których pociągi mają kursować w stałych odstępach czasowych:
- co 1 h pomiędzy Wrocławiem a Krakowem;
- co 2 h z Zielonej Góry do Przemyśla przez Wrocław, Katowice i Kraków;
- nie rzadziej niż 2 h pomiędzy Trójmiastem a Krakowem;
- nie rzadziej niż co 2 h z Poznania do Krakowa;
- co 4 h pomiędzy Krakowem a Wiedniem.
W PKP Intercity, powołując się na rekordowe czasy przejazdów, przekonują, że pociągiem można przejechać z Krakowa do innych miast w czasach, jakie nie są możliwe jeżeli chodzi o podróż samochodem; przykładowo Kraków - Katowice - 52 minuty; Kraków - Rzeszów - 80 minut; Kraków - Bielsko-Biała - 74 minuty.
Nowe połączenia na torach w Krakowie i Małopolsce
Jakie będą nowości w rozkładzie jazdy PKP Intercity wchodzącym od 14 grudnia jeżeli chodzi o Kraków i Małopolskę?
Pociągi Pendolino pojadą z Gdyni do Zakopanego, a w wakacje z Kołobrzegu do Zakopanego.
Przybędzie więcej połączeń ekspresowych na trasach: Kraków - Trójmiasto - 9 (2025 - 7); Kraków - Warszawa - 14 (2025 - 13).
Więcej będzie też ekonomicznych połączeń w rozkładzie:
Kraków - Rzeszów - 18 (2025 - 17), Kraków - Katowice - 23 (2025 - 21), Kraków - Bielsko-Biała - 4.
Wydłużone zostaną też trasy. Do Krakowa dojadą pociągi z Poznania (TLK Spodek; dotychczas dojeżdżał do Katowic) i ze Słupska (IC Gwarek; dojeżdżał do Katowic).
Rozwijają kolejowe połączenia międzynarodowe
Od 14 grudnia będzie kursować 17 nowych pociągów międzynarodowych (łącznie 57 pociągów międzynarodowych).
Hitem ma być otwarcie połączeń z Polski do Lipska (z Przemyśla przez Kraków). Pojawi się nowy pociąg nocny IC Ursa: Przemyśl - Rzeszów - Kraków - Wrocław - Berlin z grupą wagonów Chełm - Lublin - Łódź - Kalisz - Berlin.
Od czerwca ruszy nowy pociąg IC Olza, na trasie Kraków - Praga (codziennie). Zapewnione zostaną cykliczne połączenia co 4 godziny z Krakowa, Warszawy i Trójmiasta z Pragą.
Zapewnione zostanie cykliczne połączenia z Krakowa do Wiednia, co 4 godziny. Będzie nowy pociąg IC Prater z Krakowa do Wiednia.
Oferta dla lokalnych społeczności
PKP Intercity przedstawiło też projekt Kolej dla Lokalnych Społeczności, poprawiający oferty połączeń dla 3,5 miliona mieszkańców.
Pojawi się m.in. nowe połączenie w relacji Kraków - Gdynia (przez Katowice, Bytom, Tarnowskie Góry, Kołbuck, Zduńską Wolę, Łódź, Gostynin, Płock, Sierpc, Rypin, Brodnicę, Grudziądz, Kwidzyń, Sztum) z czasami przejazdu: Kłobuck - Kraków ok. 2:15 h, Bytom - Kraków ok. 1:15 h.
Będzie też nowe połączenie Kraków - Hrubieszów przez Dębicę, Mielec, Tarnobrzeg, Stalową Wolę, Zamość (z czasem przejazdu Zamość - Kraków - ok. 3:56 h). Uwzględniono również połączenie Kraków - Zagórz (przez Tarnów, Gorlice, Jasło, Krosno, Sanok) z czasami przejazdu: Krosno - Kraków - ok. 2:50 h; Gorlice-Zagórzan - Kraków ok. 1:50 h.
Zaplanowano też relację Kraków - Jelenia Góra (przez Katowice, Gliwice, Prudnik, Nysę, Świdnicę, Wałbrzych, Karpacz - sezonowo).