Kraków: Miasto przygotowuje się do budowy nowej linii tramwajowej na Azory. Potrzeba 250 milionów złotych
"Przygotowujemy do realizację kolejną inwestycję tramwajową, linię KST Krowodrza Górka - Azory. Będzie to wyjątkowa linia - z mniejszą ingerencją w istniejącą roślinność, z większą liczbą trawników i rozchodników na dachach przystanków. Będzie bardziej zielono!" - informuje prezydent Krakowa Aleksander Miszalski.
"Obecnie jesteśmy na etapie postępowania o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach oraz uzyskiwania unijnego dofinansowania z unijnego Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FEnIKS)" - dodaje prezydent Krakowa.
Katarzyna Zillmann o pocałunku z Janją Lesar: "My tutaj PERFORMUJEMY". Co na to jej ukochana?
Miasto wnioskuje o dofinansowanie w wysokości ok. 173 mln zł. Szacunkowy całkowity koszt inwestycji ma wynieść natomiast ok. 250 mln zł.
"Zależy nam, by linia tramwajowa łącząca Krowodrzę Górkę z Azorami wraz z infrastrukturą towarzyszącą była jak najbardziej przyjazna dla środowiska. A także, by ingerencja w otoczenie została ograniczona do minimum" - zaznacza prezydent Aleksander Miszalski.
Z tego powodu wprowadzono zmian do pierwotnych założeń projektowych. Najważniejsze z nich to:
- wprowadzenie ekranów akustycznych odbijających przeziernych oraz pochłaniających typu "zielona ściana" wraz z możliwością obsadzenia ich roślinnością pnącą,
- weryfikacja geometrii chodników i dróg dla rowerów, aby ograniczyć ingerencję w zieleń wysoką; dodatkowo przed rozpoczęciem robót zostanie przeprowadzona kolejna ocena stanu fitosanitarnego drzew pod kątem możliwości ich przesadzenia,
- zwiększenie długości odcinków "zielonego torowiska",
- wprowadzenie - w celu optymalizacji przebiegu - zmian w rozwiązaniach chodników, a także zieleńców przy ul. Weissa i ul. Jaremy,
- zaprojektowanie nasadzeń zieleni na obszarach zielonych i skarpach w obrębie węzła drogowego Weissa, w miarę dostępności terenu oraz w miejscach braku kolizji z sieciami uzbrojenia podziemnego,
- powiększenie wiat przystankowych, na których dachach posadzone zostaną rozchodniki,
- zastąpienie trawnikami wybranych miejsc pierwotnie planowanych do obsypania kruszywem,
- dodanie przejścia dla pieszych i przejazdu dla rowerów przez ul. Opolską, po zachodniej stronie wlotu skrzyżowania z ul. Wyki i ul. Batalionu "Skała" AK,
- skorygowanie dojścia do windy przy kładce po północnej stronie ul. Opolskiej, pojawią się tam też stojaki rowerowe.
Kolizja z parkiem, ale kultowa górka pozostanie
Trasa nowego tramwaju bezpośrednio graniczy z parkiem Krowoderskim. Stąd uniknięcie kolizji inwestycji z tym terenem nie będzie możliwe, bowiem bezpośrednio przylega on do ul. Opolskiej.
Na skraju działki, na której znajduje się park mają się pojawić: pas zieleni oddzielający jezdnię od torowiska tramwajowego, torowisko tramwajowe, droga dla rowerów oraz chodnik dla pieszych. Zachowana zostanie znajdująca się w północnej części parku Krowoderskiego kultowa górka saneczkowa.
Powstanie parking na około 200 aut
W ramach projektu w rejonie ul. Weissa powstanie również parking park&ride na ok. 200 samochodów. W rejonie istniejącej pętli autobusowej "Azory" ma zostać wykonana zadaszona pętla autobusowo-tramwajowa.
Planujemy także budowę kładki rowerowej nad ul. Weissa i przebudowę kładki dla pieszych nad ul. Opolską.