Kraków: Opóźniona budowa linii tramwajowej do Mistrzejowic
Przedstawiciele firmy Gulermak, podczas jednej z ostatnich rad budowy, poinformowali, że obecnie zakładany termin zakończenia robót związanych z budową linii tramwajowej do Mistrzejowic - wyliczony na podstawie zaawansowania prac oraz procedur formalnych - to koniec II kwartału 2026 r.
Jaką partią będzie KO? Zdecydowana odpowiedź premiera
- Jednak procedury formalne związane z przyjęciem nowego terminu zakończenia inwestycji nie dobiegły końca. Przypomnieć warto, że do czasu oddania inwestycji do użytkowania, partner prywatny nie otrzymuje środków z gminy i musi sam zapewnić finansowanie - wyjaśnia Piotr Subik z krakowskiego magistratu.
Początkowo finał tej komunikacyjnej inwestycji zapowiadano na koniec 2025 roku, potem na pierwszy kwartał 2026.
Propozycje mieszkańców wpływają na terminy
W urzędzie zwracają uwagę, że w przygotowaniu inwestycji aktywnie uczestniczą mieszkańcy, najpierw podczas spotkań z projektantami, a teraz w ramach regularnych rad budowy.
- Zgłaszane przez mieszkańców propozycje wpływają na zakres rzeczowy projektu. Dzięki temu projekt jest lepiej dostosowany do potrzeb i oczekiwań użytkowników, ale wpływa to również na czas i koszt realizacji. Wprowadzanie poprawek wiąże się z koniecznością aktualizacji dokumentacji. Zatem mówimy tutaj nie o opóźnieniach, ale o dodatkowych pracach, na które potrzeba więcej czasu i niekiedy dodatkowych środków - dodaje Piotr Subik.
Przypomnijmy, że koszt inwestycji oszacowano na ponad 1,92 mld zł. W tej kwocie oprócz kosztów budowy ujęto 20-letni okres utrzymania linii przez partnera prywatnego (Solutions Polska), który przed oddaniem infrastruktury miastu (po 20 latach) ma też przeprowadzić jej generalny remont.
Nowe okoliczności mogą jednak spowodować zwiększenie wydatków.
- Pełen koszt realizacji projektu poznamy po rozpatrzeniu i ewentualnym zaakceptowaniu wszystkich wniosków wykonawcy, które mogą się jeszcze pojawiać - ale przy obecnym zaawansowaniu prac na poziomie 70 procent, mówimy o wzroście kosztów na poziomie 2 procent - informuje Piotr Subik.
Jaka może być więc dodatkowa kwota?
- Nie możemy obecnie określić dokładnej kwoty, bowiem wnioski złożone przez wykonawcę są wciąż weryfikowane - wyjaśnia Piotr Subik.
Nowa trasa tramwajowa z tunelem pod rondem Polsadu
Nowa, ok. 4,5-kilometrowa linia KST IV połączy Mistrzejowice ze skrzyżowaniem ulic Lema - Meissnera. To pierwsza w Polsce tak duża inwestycja transportowa realizowana w formule Partnerstwa Publiczno-Prywatnego (PPP).
Obejmuje budowę 10 par przystanków, w tym dwóch dwupoziomowych węzłów przesiadkowych przy rondzie Młyńskim i rondzie Polsadu. Projekt przewiduje m.in. budowę tunelu w rejonie ronda Polsadu, rozbudowę pętli tramwajowej "Mistrzejowice" oraz infrastruktury towarzyszącej.
Partnerem Prywatnym przedsięwzięcia jest PPP Solutions Polska Sp. z o.o. (lider konsorcjum), a Generalnym Wykonawcą - Gülermak sp. z o.o. Z ramienia Podmiotu Publicznego za projekt odpowiada Zarząd Dróg Miasta Krakowa.