Kraków: Punkty SOS w miejscach często uczęszczanych i organizacja spacerów dla osób z ograniczoną mobilnością. Radni tak chcą wspierać seniorów
Punkty SOS w przestrzeni publicznej Krakowa
Pierwsza z uchwał dotyczy wdrożenia systemu punktów SOS - urządzeń alarmowych umożliwiających szybkie i bezpośrednie wezwanie Straży Miejskiej lub innych służb w razie zagrożenia.
"bezpieczeństwo mieszkańców i osób odwiedzających Kraków stanowi jedno z kluczowych zadań samorządu".
Nowy system ma obejmować m.in. przyciski alarmowe, system audio oraz kamerę monitoringu.
Punkty SOS pojawią się w miejscach szczególnie uczęszczanych: "w parkach, na placach zabaw, w rejonie szkół, przystanków komunikacji zbiorowej, osiedli mieszkaniowych, tras spacerowych i rekreacyjnych".
Takie rozwiązania z powodzeniem działają już m.in. w Łodzi, Warszawie i Wrocławiu, a także w Berlinie, Wiedniu, Barcelonie czy Madrycie, gdzie - jak zauważono w uzasadnieniu - "punkty SOS instalowane są także w parkach przyrodniczych i na terenach rekreacyjnych, gdzie sygnał komórkowy bywa niewystarczający".
- Poczucie bezpieczeństwa to podstawowy warunek komfortu życia w mieście. Punkty SOS to proste, a jednocześnie bardzo skuteczne narzędzie - dające możliwość natychmiastowego kontaktu ze służbami i realnie skracające czas reakcji. Chcemy, by Kraków był miastem, w którym każdy - od dziecka po seniora - czuje się bezpiecznie - mówi Tomasz Daros, współautor uchwały.
Spacery wspierające osoby starsze i samotne
Druga uchwała kierunkowa dotyczy organizacji spacerów wspierających osoby starsze i samotne z ograniczoną mobilnością.
"wielu seniorów zmaga się z trudnościami w opuszczaniu swoich mieszkań, szczególnie w budynkach bez windy i z barierami architektonicznymi. Prowadzi to do zjawiska izolacji społecznej, ograniczenia aktywności życiowej i pogorszenia stanu zdrowia psychicznego oraz fizycznego".
Uchwała zakłada stworzenie systemu wsparcia umożliwiającego seniorom bezpieczne uczestnictwo w spacerach, organizację działań we współpracy z ratownikami, wolontariuszami i organizacjami społecznymi, a także kampanię informacyjną skierowaną do mieszkańców i rodzin osób starszych.
Jak podkreślono w uzasadnieniu, "regularne przebywanie na świeżym powietrzu pozytywnie wpływa na kondycję zdrowotną seniorów, redukuje poczucie samotności i zwiększa poczucie bezpieczeństwa".
- Nie chodzi tylko o aktywność fizyczną. To również walka z samotnością i wykluczeniem społecznym. Chcemy, by starsi mieszkańcy Krakowa mieli wsparcie, by mogli wyjść z domu, spotkać się z ludźmi i czuć się częścią miasta - podkreśla Agnieszka Pogoda-Tota.
- To prosty, ale bardzo ważny krok w kierunku solidarności międzypokoleniowej. Program spacerów może stać się inspiracją do dalszych działań w polityce senioralnej Krakowa - dodaje Piotr Moskała.
- Kraków to miasto, które się starzeje - ale może być miastem, które mądrze na to odpowiada. Chcemy, żeby seniorzy nie byli zamknięci w czterech ścianach, lecz mogli korzystać z miasta, z jego zieleni i życia społecznego. To inwestycja w zdrowie, relacje i poczucie wspólnoty - zaznacza Tomasz Daros.
Kraków z troską o ludzi i bezpieczeństwo
Obie uchwały mają charakter kierunkowy - wskazują Prezydentowi Miasta Krakowa ogólne cele i priorytety, pozostawiając swobodę w sposobie ich realizacji. Ich przyjęcie stanowi istotny krok w budowaniu miasta nowoczesnego, bezpiecznego i wrażliwego społecznie.
- Kraków to wspólnota ludzi, którzy powinni czuć się bezpiecznie i mieć wsparcie niezależnie od wieku czy sprawności. Te dwie uchwały pokazują, że bezpieczeństwo i solidarność to wartości, które realnie da się przełożyć na miejskie działania - podsumowuje Tomasz Daros.
Przycisk pomocy w pojazdach MPK?
Z kolei były radny miejski Łukasz Wantuch zwrócił się do krakowskiego MPK z zapytaniem o możliwość montażu w pojazdach komunikacji miejskiej dodatkowego "przycisku pomocy".
W odpowiedzi MPK można przeczytać, że "wszystkie pojazdy komunikacji miejskiej (tramwaje i autobusy) są wyposażone w kabinie prowadzącego w przycisk tzw. "PANIK". Wszelkie zagrożenie bezpieczeństwa w pojeździe (przedziale pasażerskim, prowadzącego pojazd) jest kwalifikowane do użycia przycisku. Użycie przycisku skutkuje priorytetowym połączeniem pojazdu z Główną Dyspozytornią Ruchu, która ma bezpośredni podgląd w monitoring pojazdu z możliwością szybkiego powiadomienia wszystkich służb (pogotowie, policja, straż pożarna) o lokalizacji i skali zdarzenia (zagrożenia). Ponadto informujemy, że w przedziale pasażerskim wszystkie nowoczesne tramwaje w strefach drzwi mają zamontowane interkomy, do bezpośredniej komunikacji pasażerów z prowadzącym pojazd, a w autobusach na poręczach są zmontowane czerwone przyciski alarmowe "STOP". Uważamy, że nowoczesne pojazdy świadczące usługę przewozową są wyposażone w chwili obecnej w wystarczające systemy bezpieczeństwa i spełniają wszystkie obowiązujące przepisy w przedmiotowym zakresie."