Kraków: Rośnie liczba taksówek, potrzeba nowych rozwiązań
Ponieważ petycję mieszkańców uznano za , "zasługującą na uwzględnienie", swoje argumenty przedstawił również prezydent miasta Krakowa.
W ostatnich latach obserwuje się w Krakowie znaczący wzrost liczby taksówek
Jak tłumaczy prezydent, znalezienie kompromisu w kontekście miejsc postojowych dla pojazdów taxi wymaga uwzględnienia interesów różnych grup społecznych. Z jednej strony mieszkańców miasta zgłaszających potrzebę zwiększenia liczby ogólnodostępnych miejsc postojowych (zwłaszcza w obrębie stref płatnego parkowania), a z drugiej taksówkarzy, dla których miejsca te stanowią istotny element infrastruktury umożliwiający legalne wykonywanie pracy.
Włamał się do kościoła, wypił wino i uciekł. Nagranie z Żor
"W ostatnich latach obserwuje się w Krakowie znaczący wzrost liczby taksówek. Z około 4 tysięcy w 2019 roku do ponad 11 tysięcy aktualnie. Wzrost ten wynika m.in. z faktu uwolnienia zawodu. Jak wskazano, występuje bardzo duży wzrost ilości przewoźników i w związku z tym wzrostem, zapotrzebowania na postoje TAXI, które należy rozumieć jako miejsce, gdzie każdy taksówkarz podczas wykonywania swojej pracy może legalnie oczekiwać na klientów w sposób zgodny z przepisami i z zachowaniem warunków bezpieczeństwa w ruchu drogowym" - informuje prezydent.
Część postojów została skrócona, a kilka zostało zlikwidowanych
Prezydent dodaje również, że obciążenie postojów TAXI różni się w zależności od lokalizacji, pory roku, dnia i tygodnia, ponieważ taksówkarze dostosowują swoją obecność do okresów, kiedy występuje zwiększona liczba potencjalnych klientów. Zaznaczył też, że prowadzone są cykliczne spotkania z przedstawicielami środowiska taksówkarzy (przedstawicielami wszystkich korporacji) oraz z członkami Rad Dzielnic Miasta Krakowa.
"Omawiane są wówczas sprawy bieżące dotyczące poszczególnych postojów i propozycji zmian w ich obrębie, tj. ewentualnej likwidacji, przeniesienia w inną lokalizację czy też korekty ich długości. Taki sposób weryfikacji realnego zapotrzebowania na miejsca postojowe w określonej lokalizacji gwarantuje możliwość wypracowania kompromisowych rozwiązań z uwzględnieniem oczekiwań każdej ze stron" - tłumaczy Aleksander Miszalski.
Jak czytamy w projekcie, po przeprowadzonych rozmowach, pomimo wzrastającej liczby taksówek, w ostatnim czasie część postojów Taxi została skrócona, a kilka zostało zlikwidowanych. Jako przykład wskazano przywołaną przez wnoszącego petycję ulicę Majora, z której postój został przeniesiony na ulicę Reduta w okolice wejścia na cmentarz. Korygowane były również postoje w ciągu ulic Majora i Krowoderskich Zuchów.
Taksówkarze chcą utrzymać postoje, mimo aplikacji
W piśmie czytamy również, że mimo rosnącej popularności aplikacji mobilnych służących do zamawiania pojazdów, środowisko taksówkarskie zwraca uwagę na konieczność dalszego utrzymania stałych postojów dla taksówek w przestrzeni miejskiej.
W stanowisku prezydenta zaznaczono również że niezależnie od rozwoju technologii, kierowcy taksówek muszą mieć możliwość legalnego i bezpiecznego postoju w oczekiwaniu na klienta oraz że decyzje w zakresie ewentualnych zmian sieci postojów TAXI na terenie miasta Krakowa podejmowane są w trybie indywidualnej analizy zgłaszanych wniosków, po uzgodnieniu propozycji zmian z mieszkańcami, radami dzielnic oraz ze środowiskiem taksówkarzy.
Tu nie chodzi o to, żeby coś likwidować czy wykluczać, tylko żeby sieć postojów taxi zracjonalizować
Petycja stała się przedmiotem dyskusji radnych na ostatniej sesji Rady Miasta Krakowa. Radny Mariusz Kękuś chciał się dowiedzieć na czym właściwie proceder miałby polegać i jaka byłaby jego skala.
W odpowiedzi usłyszał, że wnioskodawca wnioskował o to, by zrobić przegląd postojów TAXI na terenie Krakowa i każdy przypadek ma być rozpatrywany indywidualnie, w porozumieniu z Radami Dzielnic.
- Uznaliśmy, że takie działania należy rozpocząć. I Zarząd Dróg oraz Zarząd Transportu zostały przez nas zobligowane do przeprowadzenia takich działań w porozumieniu z radami dzielnic. Zobaczymy jakie będą konsekwencje. Wnioskodawca wskazywał, na pozyskanie kilkudziesięciu miejsc na terenie całego miasta - mówił Grzegorz Stawowy
Radny Łukasz Maślona ocenił pomysł jako bardzo dobry.
- Ponieważ z tym problemem niewykorzystanych miejsc postojowych dla taksówek, ostatnio mieliśmy problem przy realizacji jednego z projektów BO przy ul Lubelskiej. Jest po prostu wiele takich postojów, które powstały kiedyś przy zakładach pracy, a dziś stoją puste. Natomiast mieszkańcy nie mogą z tego korzystać. Intencją osób, które złożyły petycje jest to, aby podejść do tego w sposób systemowy - żeby z radami dzielnic zastanowić się, czy są takie miejsca gdzie są postoje TAXI i tam są 3-4 miejsca, czy nie można tej liczby zmniejszyć do dwóch bo te miejsca są niewykorzystywane - mówił.
Jak mogliśmy usłyszeć od radnych, przedstawiciele Zarządu Dróg Miasta Krakowa w porozumieniu z firmami przewozu taksówkarskiego zrobili już rozeznanie dotyczące wykorzystywania postojów, ale ponieważ problem wraca będą przeprowadzone kompleksowe działania.
Na mównicę wyszedł również sam autor petycji Pan Henryk Wypych, który zaznaczył, że proces będzie odbywał się w formie dialogu z różnymi środowiskami. - Tu nie chodzi o to, żeby coś likwidować czy wykluczać tylko żeby tę sieć postojów taxi zracjonalizować. W Krakowie tych postojów TAXI jest ponad 100. Nie ukrywam, że przy wsparciu rady dzielnicy III udało nam się do tej pory zlikwidować jeden postój przy ul. Majora. Po tej inicjatywie zaczęły do mnie dochodzić głosy z innych dzielnic, gdzie np. jest taka sytuacja, że obok siebie w odległości ok. 30 metrów są dwa postoje i po prostu siłą rzeczy jeden jest zbędny - mówił.