Kraków: Starowiślną czekają ogromne zmiany. Podpisano kluczową umowę
Projekt obejmuje przebudowę układu torowo-drogowego wraz z niezbędną infrastrukturą towarzyszącą oraz przekładkami kolidującego uzbrojenia. Zadanie będzie prowadzone na odcinku od skrzyżowania z ul. Dietla do mostu Powstańców Śląskich (włącznie).
W ramach projektu planowana jest wymiana torowiska tramwajowego oraz modernizacja sieci trakcyjnej. Dodatkowo zakres robót obejmuje przebudowę chodników, budowę drogi dla rowerów, budowę oświetlenia, realizację prac dotyczących odwodnienia, a także nasadzenia drzew.
Zadanie obejmuje także przebudowę skrzyżowania ulic Podgórskiej, Halickiej i Św. Wawrzyńca. Będzie to niezbędne ze względu na planowaną zmianę organizacji ruchu w tej części ul. Starowiślnej na jednokierunkową.
- Celem projektu jest poprawa atrakcyjności i dostępności infrastruktury zrównoważonej mobilności charakteryzującej się wysokim standardem, punktualnością, komfortem i bezpieczeństwem przejazdu. Przebudowana linia tramwajowa o długości 2,1380 km pojedynczego toru wpłynie na spadek emisji gazów cieplarnianych w transporcie poprzez zachęcenie pasażerów do zmiany środka transportu z samochodu osobowego na tramwaj - przekonują w krakowskim magistracie.
Ruch jednokierunkowy na ul. Starowiślnej ma zostać wprowadzony od ul. Dietla do ul. Podgórskiej. To wywołało duże kontrowersje i protesty. W sprawie zweryfikowania zamierzeń dotyczących zmian organizacji ruchu w tym rejonie, poprzez uchwały, interweniowali radni z dzielnic: I Stare Miasto i II Grzegórzki.
Rozpoczęcie przebudowy ul. Starowiślnej na odcinku od skrzyżowania z ul. Dietla do mostu Powstańców Śląskich planuje się w drugiej połowie 2026 roku, jeżeli się uda to jeszcze w czasie wakacji, a zakończenie - pod koniec 2027 r.