WAŻNE
TERAZ

Czarne chmury nad Morawieckim i Błaszczakiem. Dokumenty w Sejmie

Pułtusk: Most nad Narwią do rozbiórki. Grozi paraliż komunikacyjny

Mazowiecki Zarząd Dróg Wojewódzkich przygotowuje inwestycję, która wywołała niemałe poruszenie. Chodzi o przygotowanie dokumentacji dla przebudowy drogi wojewódzkiej nr 618 wraz z całkowitą rozbiórką istniejącego mostu nad Narwią w Pułtusku.
Most na DW618 w Pułtusku, którego stan techniczny oceniono jako przedawaryjnyMost na DW618 w Pułtusku, którego stan techniczny oceniono jako przedawaryjny
Źródło zdjęć: © Most na DW618 w Pułtusku, którego stan techniczny oceniono jako przedawaryjny | Most na DW618 w Pułtusku, którego stan techniczny oceniono jako przedawaryjny
Jarosław Kopeć

Mazowiecki Zarząd Dróg Wojewódzkich przygotowuje inwestycję, która wywołała niemałe poruszenie. Chodzi o przygotowanie dokumentacji dla przebudowy drogi wojewódzkiej nr 618 wraz z całkowitą rozbiórką istniejącego mostu nad Narwią w Pułtusku.

Eksperci nie ukrywają: stan techniczny obiektu jest na tyle zły, że dalsze naprawy nie mają już sensu. Co więcej, plan zakłada dostosowanie przyszłej konstrukcji do klasy nośności II według Eurokodu, co może wiązać się z aktualną sytuacją geopolityczną.

Nagrał go i wysłał na policję. Teraz każdy zobaczy, co zrobił kierowca

Zaskakujące plany MZDW

Mazowiecki Zarząd Dróg Wojewódzkich przygotowuje dokumentację dla rozbudowy DW618 oraz rozbiórki istniejącego mostu nad Narwią w Pułtusku. Eksperci wskazują, że obiekt znajduje się w stanie przedawaryjnym. Dotychczasowe naprawy jedynie spowalniały proces degradacji. Planowane jest zwiększenie nośności konstrukcji do klasy II według Eurokodu.

Most Obrońców Pułtuska generalny remont przeszedł w 2016 roku. Wykonała go pułtuska firma Drogi i Mosty. W 2019 roku most przeszedł naprawy pogwarancyjne.

Dlaczego most trzeba rozebrać? Ekspertyza nie pozostawia złudzeń

Przeprowadzona analiza techniczna wykazała liczne, poważne wady konstrukcji – zarówno w elementach nośnych, jak i podporach. Eksperci stwierdzili spękania, odspojenia betonu, rysy, zawilgocenia oraz korozję zbrojenia. Szczególnie alarmująca jest sytuacja podpór pośrednich, w których stopień korozji przekracza 30%. Taki stan określono jako awaryjny, wymagający pilnej interwencji. Specjaliści zgodnie oceniają, że kolejny remont nie przyniesie już efektu, a jedynym realnym rozwiązaniem jest budowa nowego mostu.

Most z historią, ale czas działa na jego niekorzyść

Obiekt został wzniesiony w latach 1925–1930, odbudowany po wojnie w 1948 roku i gruntownie przebudowany w latach 60. Konstrukcję projektowano według norm obowiązujących ponad pół wieku temu, pod zupełnie inne obciążenia i warunki techniczne. Choć w 2014 roku nośność oceniono na poziomie klasy C, obecna diagnostyka wskazuje na konieczność dalszych badań i analiz. Most spełnia założenia eksploatacyjne jedynie w ograniczonym zakresie – a jego bezpieczne użytkowanie w dłuższej perspektywie budzi coraz więcej wątpliwości.

Ekspertyza: od badań betonu po modelowanie 3D

Zakres prac diagnostycznych był wyjątkowo szeroki. Specjaliści przeprowadzili szczegółowe oględziny, pobrali próbki betonu, wykonali odkrywki fundamentów oraz ocenili jakość zbrojenia. Powstały także przestrzenne modele MES odwzorowujące rzeczywisty stan konstrukcji, co pozwoliło ocenić jej nośność według norm Eurokodu. Dodatkowo określono wojskową klasę obciążenia MLC, co jest rzadko spotykanym elementem przy standardowych ekspertyzach – i może sugerować konieczność przystosowania przeprawy do ruchu ciężkiego sprzętu wojskowego.

Co dalej? Przebudowa, rozbudowa, a może zupełnie nowy most?

Wnioski z dokumentu są jednoznaczne: dotychczasowy most nie gwarantuje długoterminowego bezpieczeństwa. Eksperci przygotowali kilka wariantów – od wzmocnienia, przez przebudowę, po całkowitą rozbiórkę i budowę nowego obiektu. Analiza kosztów wskazuje jednak, że opcja budowy nowej przeprawy może być korzystniejsza finansowo i technicznie. Wykonano również obliczenia hydrauliczno-hydrologiczne, które określą odpowiednie światło mostu oraz poziom jego posadowienia. Teraz MZDW czeka na wytyczne Wód Polskich.

Czy Pułtusk czeka komunikacyjna rewolucja?

Jeżeli inwestycja wejdzie w fazę realizacji, mieszkańcy muszą liczyć się nie tylko z przebudową drogi, ale i z czasowym wyłączeniem kluczowej przeprawy przez Narew. Przed nami miesiące ustaleń, analiz i decyzji, które zadecydują o przyszłości najważniejszego mostu w mieście.

Wybrane dla Ciebie
Polacy już zaglądają do portfeli. Tyle planują wydać na święta
Polacy już zaglądają do portfeli. Tyle planują wydać na święta
Fala zmian w finansach. Regulacje zadecydują o strategiach banków
Fala zmian w finansach. Regulacje zadecydują o strategiach banków
Zamość: Na Rynku Wielkim stanęła świąteczna szopka
Zamość: Na Rynku Wielkim stanęła świąteczna szopka
Przedsiębiorcy apelują o wytyczne dla systemu kaucyjnego napojów na wynos
Przedsiębiorcy apelują o wytyczne dla systemu kaucyjnego napojów na wynos
Kraków: Dziesiątki szopek pod "Adasiem" na Rynku Głównym. Na ten dzień szopkarze czekają cały rok. Konkurs Szopek Krakowskich rozpoczęty!
Kraków: Dziesiątki szopek pod "Adasiem" na Rynku Głównym. Na ten dzień szopkarze czekają cały rok. Konkurs Szopek Krakowskich rozpoczęty!
Kujawsko‑Pomorskie: Do budżetu Świecia trafiło 12 mln zł
Kujawsko‑Pomorskie: Do budżetu Świecia trafiło 12 mln zł
Potrzeba potwierdzania wartości? Sprawdź, czy to wpływ rodzica
Potrzeba potwierdzania wartości? Sprawdź, czy to wpływ rodzica
Grudziądz: Mikołajki 2025. Atrakcje dla dzieci i nie tylko
Grudziądz: Mikołajki 2025. Atrakcje dla dzieci i nie tylko
Kraków: Zderzenie tramwajów. Relacja pasażerki
Kraków: Zderzenie tramwajów. Relacja pasażerki
Słupsk: Poranna akcja "Trzeźwość". Pięciu kierowców pod wpływem alkoholu
Słupsk: Poranna akcja "Trzeźwość". Pięciu kierowców pod wpływem alkoholu
Imieniny Barbary. Świętują tysiące Polek
Imieniny Barbary. Świętują tysiące Polek
Krzyż Wielkopolski: 35-latek z 15 zarzutami narkotykowymi
Krzyż Wielkopolski: 35-latek z 15 zarzutami narkotykowymi
ZANIM WYJDZIESZ... NIE PRZEGAP TEGO, CO CZYTAJĄ INNI! 👇