Fala zmian w finansach. Regulacje zadecydują o strategiach banków
W tym artykule:
W Sali Notowań Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie odbyła się XXI edycja Kongresu Consumer Finance (KCF), największego dorocznego spotkania liderów branży finansów konsumenckich i instytucji współpracujących. Podczas wydarzenia eksperci dyskutowali o aktualnych problemach rynku, nadchodzących regulacjach oraz kierunkach rozwoju sektora.
Nagranie z A4. Ukraiński kierowca ukarany
Bezpieczeństwo i stabilność sektora finansów konsumenckich
Organizatorzy KCF stworzyli przestrzeń do wymiany doświadczeń i otwartej debaty pomiędzy przedstawicielami banków, firm pożyczkowych, regulatorów i nadzorców. Głównym celem było wypracowanie rekomendacji na rzecz bezpieczeństwa i stabilnego rozwoju rynku consumer finance.
- Celem Kongresu Consumer Finance jest troska o to, żeby racjonalizować mechanizmy gospodarki rynkowej, promować rozwiązania, które powodują, że sektor finansowy rozwija się stabilnie, bezpiecznie. Najważniejsze dla środowiska bankowego jest wdrożenie wzorcowej umowy kredytowej, która niwelowałaby ryzyka prawne związane z kredytami, umożliwiała uniknięcie wojny między różnymi interesariuszami na rynku finansowym - stwierdził prof. Leszek Pawłowicz, koordynator Europejskiego Kongresu Finansowego.
Na Kongresie poruszono m.in. temat nowych regulacji w zakresie ustawy o kredycie konsumenckim i implementacji unijnej dyrektywy CCD2. Uczestnicy zwracali uwagę na zagrożenia związane z oszustwami finansowymi, nadmiernym dostępem do usług online i rosnącą asymetrią informacji.
- Widzimy ogromny problem dotyczący oszustw na rynku usług finansowych, niebezpieczeństwo związane z tzw. zakupem jednym kliknięciem, coraz bardziej rosnącą asymetrię informacji, łatwy - zbyt łatwy - dostęp do usług finansowych. Cyfryzacja w świecie finansów przyspiesza. Cyfrowa wygoda ma jednak swoją cenę - stwierdził Daniel Mańkowski, wiceprezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Transformacja sektora pod wpływem generacji Z i nowych technologii
Kongres poświęcono także analizie trendów długoterminowych, w tym wpływu Generacji Z na przyszłość rynku consumer finance. Badania Autopay "Finanse Młodych Polek i Polaków" pokazały, że już za dekadę to pokolenie będzie najliczniejsze i zdominują rynek finansowy.
- Wszyscy zastanawiamy się nad Generacją Z. Już za 10 lat na świecie to pokolenie będzie najbardziej liczne, u szczytu swoich możliwości finansowych. Musimy transformować usługi finansowe tak, żeby odpowiedzieć na potrzeby Generacji Z i to jest właściwy moment, żeby się na tym zastanowić - przyznał Andrzej Szewczyk, zarządzający Business United Finance w Autopay.
Dyskutowano również o roli ESG i odpowiedzialności społecznej instytucji finansowych, które mają zwiększać zaufanie klientów i wspierać długoterminowe relacje.
- Upraszczając produkty, pokazujemy nasz wkład, nie tylko nasz własny interes biznesowy, ale potrzeby społeczne. ESG, ekologia, pomaganie to jest nieodzowny element budowania tożsamości brandu, budowania więzi z konsumentem, więzi opartej nie tylko na relacji czysto finansowej. To jest taki kolejny element, który musimy uwzględniać - powiedział Tomasz Byczyński, członek zarządu BNP Paribas Cardif.
Społeczność Kongresu Consumer Finance obejmuje przedstawicieli zarządów i rad nadzorczych banków, firm pożyczkowych, ubezpieczeniowych, kancelarii prawnych, instytucji regulacyjnych, a także środowiska akademickiego. EKF Research i firma Deloitte przygotowały mapę kluczowych szans i zagrożeń dla rynku consumer finance w najbliższych trzech latach.
- W raporcie identyfikujemy najistotniejsze zagrożenia oraz kluczowe szanse dla przyszłego rozwoju rynku consumer finance. Wśród najważniejszych szans rozwojowych jest przede wszystkim rozwój cyfrowy i technologiczny, który przyspieszy proces kredytowy. Natomiast regulacje będą w najbliższych trzech latach bardzo mocno determinowały strategie biznesowe banków - powiedziała dr Marta Penczar, wiceprezes zarządu Centrum Myśli Strategicznych i dyrektor EKF Research.
Źródło: PAP