Przedsiębiorcy apelują o wytyczne dla systemu kaucyjnego napojów na wynos
Przedsiębiorcy wciąż czekają na wytyczne dotyczące systemu kaucyjnego
Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców zwraca uwagę na konieczność jednoznacznej interpretacji przepisów dotyczących poboru kaucji przy sprzedaży i dostawach napojów na wynos. Problem dotyczy szczególnie zamówień składanych telefonicznie lub przez aplikację, gdy realizacja odbywa się także z udziałem podmiotów trzecich.
Od 1 października 2025 r. w Polsce obowiązuje system kaucyjny obejmujący napoje w butelkach plastikowych, szklanych wielorazowego użytku i metalowych puszkach. Kaucja wynosi 50 groszy dla plastikowych butelek i puszek oraz 1 zł dla wielorazowych butelek szklanych. O tym, czy dane opakowanie objęte jest kaucją, ma informować znak kaucyjny nadrukowany na etykiecie lub puszce - dwie strzałki tworzące prostokąt z napisem "kaucja" i z jej kwotą.
Prowadzą agroturystykę na Mazurach. Oto czym się zajmują
- W oparciu o wniosek interwencyjny jednego z przedsiębiorców Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców zwraca uwagę na potrzebę właściwej interpretacji nowych przepisów w odniesieniu do popularnej usługi, jaką jest sprzedaż i dostawa potraw wraz z napojami - na wynos, gdy zamówienie składane jest telefonicznie lub przez aplikację, także gdy realizacja odbywa się z udziałem podmiotów trzecich - poinformowało Biuro Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców.
Rzecznik podkreśla, że brak jednoznacznych wytycznych może prowadzić do niezamierzonych naruszeń prawa i skutkować nałożeniem kar administracyjnych na przedsiębiorców.
Apel do ministerstwa klimatu o jednoznaczne stanowisko
W związku z problemem, Rzecznik MŚP Agnieszka Majewska wystąpiła do minister klimatu i środowiska Pauliny Hennig-Kloski o jasne stanowisko, które wyeliminuje wątpliwości przedsiębiorców i umożliwi prawidłowe wdrożenie systemu kaucyjnego.
- Różne modele współpracy i sposobu realizacji zamówień w branży gastronomicznej uwidaczniają kolejny sygnalizowany przez przedsiębiorców problem, tym razem związany z prawidłową interpretacją pojęcia "miejsca sprzedaży" - podkreśliła Agnieszka Majewska.
Rzecznik MŚP działa na rzecz ochrony praw i interesów mikro, małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce. Jest samodzielnym organem ochrony prawa, wspiera przedsiębiorców, monitoruje przepisy i współpracuje z administracją publiczną, dążąc do usuwania barier w prowadzeniu działalności gospodarczej.
Źródło: PAP