Kraków: Tak budują wielki podziemny przystanek. Zeszliśmy 12 metrów pod ziemię

Budowa linii tramwajowej do Mistrzejowic postępuje. Największym wyzwaniem inwestycji i "atrakcją" dla pasażerów będzie podziemny przystanek pod rondem Polsadu. Weszliśmy do środka powstającej konstrukcji. To olbrzymia hala, w której będzie się można poczuć jak w metrze. Podobnie jak w tunelu pod Dworcem Głównym, ale tu przestrzeń będzie dużo większa.
Budowa podziemnego przystanku na linii tramwajowej do Mistrzejowic w KrakowieW związku z budową linii tramwajowej z ul. Meissnera do Mistrzejowic powstaje m.in. podziemna stacja "Rondo Polsadu". Na poziomie -2 będą poruszać się tramwaje.
Źródło zdjęć: © Polska Press Grupa | Andrzej Banaś
Piotr Rąpalski
  • Budowa podziemnego przystanku na linii tramwajowej do Mistrzejowic w Krakowie
  • Budowa podziemnego przystanku na linii tramwajowej do Mistrzejowic w Krakowie
  • Budowa podziemnego przystanku na linii tramwajowej do Mistrzejowic w Krakowie
  • Budowa podziemnego przystanku na linii tramwajowej do Mistrzejowic w Krakowie
[1/4] W związku z budową linii tramwajowej z ul. Meissnera do Mistrzejowic powstaje m.in. podziemna stacja "Rondo Polsadu". Na poziomie -2 będą poruszać się tramwaje. Źródło zdjęć: Polska Press Grupa | Andrzej Banaś

Przystanki podziemne linii do Mistrzejowic w Krakowie

Część nowej linii tramwajowej do Mistrzejowic będzie przebiegać pod poziomem gruntu. Na trasie o łącznej długości ponad 1,2 km znajdą się dwa przystanki podziemne - "Rondo Młyńskie" i "Rondo Polsadu".

Jadąc w kierunku Mistrzejowic, tramwaj będzie zjeżdżać pod ziemię tuż przed rondem Młyńskim, pokona je w półotwartym wykopie, zatrzyma się na zagłębionym przystanku "Rondo Młyńskie", a przed rondem Polsadu wjedzie w tunel, gdzie zlokalizowany będzie podziemny przystanek "Rondo Polsadu". Na powierzchnię wyłoni się przed rondem Barei i dalej w stronę Mistrzejowic pojedzie już na powierzchni.

To właśnie przystanek "Rondo Polsadu" będzie tym najmocniej schowanym pod ziemią. Prace trwają, widać już tunele, schody, masywne filary, perony, pomieszczenia towarzyszące i sporą przestrzeń.

Podziemny tramwaj w liczbach Kluczowe liczby:

  • całkowita długość odcinka tunelowego wyniesie 1230 m
  • największa różnica poziomu główki szyny względem terenu wyniesie ok. 12 m
  • wysokość w tunelu, po odliczeniu przestrzeni na sieć trakcyjną, wyniesie 4,5 m
  • długość każdego podziemnego peronu wyniesie 65 m
  • szerokość podziemnych peronów wyniesie 4,5 m

Podziemna obsługa pasażerów

Do przystanków podziemnych w rejonie rond Młyńskiego i Polsadu będzie można dotrzeć schodami stałymi oraz ruchomymi, a także windami. W przestrzeniach podziemnych zaplanowano perony i miejsca do wsiadania oraz wysiadania, dostosowane dla osób z niepełnosprawnościami, w tym fakturowe oznaczenia nawierzchni oraz dotykowe oznaczenia w alfabecie Braille'a.

W obrębie wszystkich przystanków podziemnych zostanie zainstalowany system informacji wizualnej w formie podwieszanych tablic kierunkowych i informacyjnych, umożliwiający sprawne poruszanie się pasażerów w wybranych kierunkach podróży.

Dodatkowo podziemna stacja przy rondzie Polsadu zostanie wyposażona w ogólnodostępne toalety, w tym odrębną toaletę przystosowaną do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Zaplanowano również pomieszczenie dla opiekunów z dziećmi, wyposażone w przewijak oraz miejsce do karmienia.

Budowa linii tramwajowej do Mistrzejowic

Linia łącząca skrzyżowanie ulic Meissnera i Lema z pętlą w Mistrzejowicach powstanie w ramach IV etapu rozbudowy Krakowskiego Szybkiego Tramwaju. Dzięki temu ok. 4 5-kilometrowemu połączeniu czas dojazdu do centrum miasta skróci się o ok. 12 minut. Tramwaje na tej trasie będą mogły kursować już w 2025 roku, z częstotliwością nawet 90 sekund. Tak podawano na początku inwestycji, teraz jednak mówi się, że pasażerowie skorzystają z połączenia pod koniec I kwartału 2026 roku.

Torowisko ma przebiegać od skrzyżowania al. Jana Pawła II z Lema i Meissnera, następnie w ciągu Meissnera, Młyńskiej, Lublańskiej, Dobrego Pasterza, Krzesławickiej, Bohomolca, ks. Kazimierza Jancarza aż do istniejącej pętli Mistrzejowice. W ramach inwestycji powstaną elementy infrastruktury umożliwiające w przyszłości budowę linii tramwajowej wzdłuż ul. Lema. Wartość projektu to 1,92 mld zł (w tym ok. 616 mln zł netto stanowią nakłady inwestycyjne).

Budowa tramwaju do Mistrzejowic to pierwszy tego typu projekt transportowy w Polsce realizowany w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Umowa zawarta z partnerem prywatnym na okres 24 lat zakłada, że będzie on odpowiedzialny nie tylko za projekt i realizację inwestycji, ale także jej późniejsze utrzymanie.

Wybrane dla Ciebie

Kozerki: Czołówka na DW719. Dwóch kierowców w szpitalu
Kozerki: Czołówka na DW719. Dwóch kierowców w szpitalu
Jaworzno: Oszustwo "na agenta". 18-latek wpadł w zasadzkę policji
Jaworzno: Oszustwo "na agenta". 18-latek wpadł w zasadzkę policji
Warszawa: Zderzenie motoroweru z motocyklem na Mokotowie
Warszawa: Zderzenie motoroweru z motocyklem na Mokotowie
Gliwice: Zgłosiła porwanie. Okazało się, że to pijacki żart
Gliwice: Zgłosiła porwanie. Okazało się, że to pijacki żart
Żyrardów: Usiłowanie wymuszenia rozbójniczego. 33-latek w areszcie
Żyrardów: Usiłowanie wymuszenia rozbójniczego. 33-latek w areszcie
Warszawa: Poważne zderzenie na Wisłostradzie
Warszawa: Poważne zderzenie na Wisłostradzie
Żywiec: Znęcał się nad bliskimi, teraz musi się wyprowadzić
Żywiec: Znęcał się nad bliskimi, teraz musi się wyprowadzić
Łódź: Ukradł perfumy w drogerii. Bo chciał poczuć adrenalinę
Łódź: Ukradł perfumy w drogerii. Bo chciał poczuć adrenalinę
Chorzelów: Dziadek i wnuczka zginęli. Tragedia na przejściu kolejowym
Chorzelów: Dziadek i wnuczka zginęli. Tragedia na przejściu kolejowym
Skawina: Mieszkańcy nie chcą masztu telefonii komórkowej
Skawina: Mieszkańcy nie chcą masztu telefonii komórkowej
Tychy: SP 17 ma nowe imię. W jubileusz 60-lecia istnienia
Tychy: SP 17 ma nowe imię. W jubileusz 60-lecia istnienia
Świecko: Akcja w Biedronce. Ewakuowano klientów i personel
Świecko: Akcja w Biedronce. Ewakuowano klientów i personel