Kraków: Tak budują wielki podziemny przystanek. Zeszliśmy 12 metrów pod ziemię
Przystanki podziemne linii do Mistrzejowic w Krakowie
Część nowej linii tramwajowej do Mistrzejowic będzie przebiegać pod poziomem gruntu. Na trasie o łącznej długości ponad 1,2 km znajdą się dwa przystanki podziemne - "Rondo Młyńskie" i "Rondo Polsadu".
Jadąc w kierunku Mistrzejowic, tramwaj będzie zjeżdżać pod ziemię tuż przed rondem Młyńskim, pokona je w półotwartym wykopie, zatrzyma się na zagłębionym przystanku "Rondo Młyńskie", a przed rondem Polsadu wjedzie w tunel, gdzie zlokalizowany będzie podziemny przystanek "Rondo Polsadu". Na powierzchnię wyłoni się przed rondem Barei i dalej w stronę Mistrzejowic pojedzie już na powierzchni.
To właśnie przystanek "Rondo Polsadu" będzie tym najmocniej schowanym pod ziemią. Prace trwają, widać już tunele, schody, masywne filary, perony, pomieszczenia towarzyszące i sporą przestrzeń.
Podziemny tramwaj w liczbach Kluczowe liczby:
- całkowita długość odcinka tunelowego wyniesie 1230 m
- największa różnica poziomu główki szyny względem terenu wyniesie ok. 12 m
- wysokość w tunelu, po odliczeniu przestrzeni na sieć trakcyjną, wyniesie 4,5 m
- długość każdego podziemnego peronu wyniesie 65 m
- szerokość podziemnych peronów wyniesie 4,5 m
Podziemna obsługa pasażerów
Do przystanków podziemnych w rejonie rond Młyńskiego i Polsadu będzie można dotrzeć schodami stałymi oraz ruchomymi, a także windami. W przestrzeniach podziemnych zaplanowano perony i miejsca do wsiadania oraz wysiadania, dostosowane dla osób z niepełnosprawnościami, w tym fakturowe oznaczenia nawierzchni oraz dotykowe oznaczenia w alfabecie Braille'a.
W obrębie wszystkich przystanków podziemnych zostanie zainstalowany system informacji wizualnej w formie podwieszanych tablic kierunkowych i informacyjnych, umożliwiający sprawne poruszanie się pasażerów w wybranych kierunkach podróży.
Dodatkowo podziemna stacja przy rondzie Polsadu zostanie wyposażona w ogólnodostępne toalety, w tym odrębną toaletę przystosowaną do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Zaplanowano również pomieszczenie dla opiekunów z dziećmi, wyposażone w przewijak oraz miejsce do karmienia.
Budowa linii tramwajowej do Mistrzejowic
Linia łącząca skrzyżowanie ulic Meissnera i Lema z pętlą w Mistrzejowicach powstanie w ramach IV etapu rozbudowy Krakowskiego Szybkiego Tramwaju. Dzięki temu ok. 4 5-kilometrowemu połączeniu czas dojazdu do centrum miasta skróci się o ok. 12 minut. Tramwaje na tej trasie będą mogły kursować już w 2025 roku, z częstotliwością nawet 90 sekund. Tak podawano na początku inwestycji, teraz jednak mówi się, że pasażerowie skorzystają z połączenia pod koniec I kwartału 2026 roku.
Torowisko ma przebiegać od skrzyżowania al. Jana Pawła II z Lema i Meissnera, następnie w ciągu Meissnera, Młyńskiej, Lublańskiej, Dobrego Pasterza, Krzesławickiej, Bohomolca, ks. Kazimierza Jancarza aż do istniejącej pętli Mistrzejowice. W ramach inwestycji powstaną elementy infrastruktury umożliwiające w przyszłości budowę linii tramwajowej wzdłuż ul. Lema. Wartość projektu to 1,92 mld zł (w tym ok. 616 mln zł netto stanowią nakłady inwestycyjne).
Budowa tramwaju do Mistrzejowic to pierwszy tego typu projekt transportowy w Polsce realizowany w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Umowa zawarta z partnerem prywatnym na okres 24 lat zakłada, że będzie on odpowiedzialny nie tylko za projekt i realizację inwestycji, ale także jej późniejsze utrzymanie.