Kraków: Z Nowej Huty na osiedle Kliny. A nie do Bronowic! Miasto przedstawi niespodzianki dotyczące krakowskiego metra
Z naszych ustaleń wynika, że w przypadku planowanej trasy metra dojdzie do przełomowej zmiany. Dotychczas, od referendum w sprawie metra w 2014 roku (większość krakowian było za tym rozwiązaniem), mówiono o budowie trasy z Nowej Huty przez centrum do Bronowic.
Od referendum minęło jednak 11 lat. W tym czasie zmieniły się obszary rozwoju Krakowa, inaczej wyglądają tzw. potoki pasażerskie, czyli kierunki, którymi najczęściej podróżują mieszkańcy.
Już wcześniej zapowiadano, że trasa pierwszej linii metra może ulec zmianie. Można więc się spodziewać, że przedstawiona trasa pierwszej linii będzie przebiegać z Nowej Huty przez centrum do osiedla Kliny.
Na razie miasto przygotowuje się do budowy pierwszego odcinka pierwszej linii metra i zabiega o decyzję środowiskową w tym zakresie. Chodzi o odcinek z ronda Młyńskiego przez Olszę, rondo Mogilskie, Dworzec Główny, rejon ul. Karmelickiej do okolic Akademii Górniczo-Hutniczej.
Tam planowano, że ze stacji AGH trasa poprowadzona zostanie w kierunku ul. Piastowskiej i Bronowic. Biorąc pod uwagę zmianę kierunku w stronę osiedla Kliny już z rejonu ul. Karmelickiej podziemny tunel skręci w Aleje Trzech Wieszczów, a dalej poprowadzi pod Wisłą, przez rejon Kapelanki w stronę os. Kliny.
W przypadku wschodniej części pierwsza linia wyznaczona ma zostać z Nowej Huty w kierunku centrum, ale korytarzami, które nie będą dublować się z istniejącymi liniami tramwajowymi.
Co takie rozwiązanie oznacza dla pozostałych rejonów Krakowa? W przypadku północy miasto przygotowuje się do budowy linii tramwajowej z os. Krowodrza Górka do os. Azory. Później tę linię można przedłużyć, tak by kończyła się dalej za Galerią Bronowice, a nawet poprowadzić ją w kierunku gminy Wielka Wieś czy w stronę Zabierzowa.
Kolejnym rozwiązaniem może być linia tramwajowa z os. Azory do pętli w Cichym Kąciku.
W przypadku południa Krakowa w planach są linie tramwajowe z pętli w Małym Płaszowie do os. Złocień oraz wzdłuż planowanych tras Nowobagrowej i Ciepłowniczej - tramwaj miałby przejeżdżać od skrzyżowania ul. Wielickiej, Kamieńskiego i Nowosądeckiej w rejonie zalewu Bagry do węzła Płaszowskiego (rejon skrzyżowania ul. Lipskiej i Golikówka) a dalej nad lub pod Wisłą do ul. Nowohuckiej i ronda 308 Dywizjonu.