Kraków: Zderzenie tramwajów w Nowej Hucie. Dlaczego po torowiskach wciąż jeżdżą przestarzałe wagony?
We wczorajszym poważnym zderzeniu tramwajów uczestniczył tramwaj 105 Na (tzw. akwarium). Jest to przestarzały typ wagonów, które przeznaczone są do wycofania, ale wciąż jeżdżą po krakowskich torowiskach, ponieważ zostaną wymienione na nowe dopiero za 3-4 lata. Tramwajem, który uderzył w wagon "akwarium" był z kolej również wysłużony N8, który trafił do Krakowa z Norymbergii, ale wcześnie został zmodernizowany. - We wrześniu przeszedł badania techniczne , jeździł bez żadnych problemów - zapewnia Marek Gancarczyk, rzecznik krakowskiego MPK.
Źródło zdjęć: © Polska Press Grupa | Szymon Korta
Marcin Banasik
Przestarzały 105 Na
W akcji ratunkowej, która trwała ponad dwie godziny, brało udział wielu policjantów, strażaków i służb medycznych. Po zakończeniu działań zostały przeprowadzone oględziny miejsca zdarzenia z udziałem biegłego ds. wypadków drogowych i pod nadzorem prokuratora. Ucierpiało 35 osób, a 10 z nich trafiło do placówek medycznych. Najciężej poszkodowany jest motorniczy.
Nagrał go i wysłał na policję. Teraz każdy zobaczy, co zrobił kierowca
Do wypadku doszło w środę 3 grudnia około godziny 17.57 przy dojeździe do Ronda Kocmyrzowskiego, na torowisku wzdłuż ulicy Bieńczyckiej. Przed rondem stał przestarzały tramwaj 105 Na nazywany akwarium składający się z trzech wagonów. Dlaczego tak stare pojazy jeżdzą jeszcze po krakowskich torowiskach?
Kiedy wymiana tramwajów?
- Mamy 11 składów wagonów 105 Na. One wciąż jeżdzą bo brakuje nowego taboru, żeby obsłużyć wszyskkie linie. Tak zwane akwaria kierowane są na linie 52 i 13. Przestarzały tabor zostanie wymieniony. Kraków zamówił 20 najdłuższych tramwajów w Polsce. Nowoczesne pojazdy, które dostarczy bydgoska PESA, mają pojawić się na naszych torowiskach w latach 2028-2029 - mówi Marek Gancarczyk.
W zderzeniu uczestniczył tramwaj N8, który wjechał w trzeci wagon "akwarium". Dwukierunkowe tramwaje typu N8 wyprodukowane zostały w latach 1976-77 przez firmę MAN w Norymberdze.Zmodernizowany tramwaj pojawił się w Krakowie dopiero jesienią 2012 roku.
- W tramwaju tym był monitroring i rejestratory. Będziemy sprawdzali co działo się w środku pojazdu i z jaką prędkościa jechał tramwaj - mówi Marek Gancarczyk.