Kraków: Zmiany w ruchu na budowanej S7 w Nowej Hucie
Zmiana organizacji ruchu, auta na nowej jezdni
Jak zapowiadają przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Krakowie zmiany zostaną wprowadzone rano 19 września. Są związane z budową nowej drogi i koniecznością zmiany organizacji ruchu.
- Na odcinku ok. 500 m przełożymy ruch na nową jezdnię (między mostem na Dłubni a ul. Petofiego). W przyszłości będzie to północna jezdnia ul. Okulickiego, z dwoma pasami ruchu w kierunku centrum Krakowa. Do czasu zakończenia budowy ruch po tej drodze będzie prowadzony w obu kierunkach jednym pasem ruchu. Dojazd do ul. Nowolipki będzie możliwy starą częścią ul. Okulickiego (od skrzyżowania z ul. Łowińskiego) - informuje Kacper Michna, rzecznik krakowskiego oddziału GDDKIA.
Trwa budowa S7 od Widomej do Krakowa
Jeden fragment drogi S7 na odcinku od Widomej do Krakowa został oddany do użytku w grudniu 2024 r. To odcinek o długości 13,3 km od węzła Widoma do budowanego obecnie węzła Mistrzejowice.
- W budowie jest 5-kilometrowy odcinek od węzła Mistrzejowice do węzła Nowa Huta. Na tym odcinku powstanie 29 obiektów - mostów, wiaduktów i estakad. To ogromna liczba, zważywszy, że mówimy o krótkim odcinku. Dla porównania, na 13,3 km S7 między węzłami Widoma i Mistrzejowice są "tylko" 34 takie obiekty - informuje GDDKiA.
Prace na tym odcinku trasy komplikowały się. Było to związane z koniecznością przełożenia instalacji wodnych, gazowych, teletechnicznych, kanalizacyjnych i ciepłowniczych, a także sieci energetycznych niskiego, średniego i wysokiego napięcia. To jednak nie wszystko, bo na trasie znajdują się tory kolejowe i to również dodatkowo kolidowało z trasą. S7 przekracza te tory estakadą. Ponadto na trasie są też tory tramwajowe, dlatego nad nową drogą powstały dwa wiadukty dla pojazdów komunikacji miejskiej.
Jak zapowiada inwestor GDDKiA z końcem tego roku chce udostępnić kierowcom 2-kilometrowy odcinek między węzłami Grębałów i Nowa Huta. Natomiast w drugiej połowie 2026 roku planuje otwarcie węzła Mistrzejowice i tym samym zamknięcie pełnego ringu IV obwodnicy.
Dotacje na budowę drogi ekspresowej
Droga ekspresowa S7 otrzymała 534 760 674,27 zł dofinansowania ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz 420 700 000 zł dofinansowania ze środków Programu Operacyjnego Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko. Koszt prac to prawie 1,7 mld zł. Odcinek buduje konsorcjum Gulermak (lider), Gűlermak Ağir Sanayi İnşaat ve Taahhűt oraz Mosty Łódź.