Limanowa: Wielka kolejowa inwestycja. Zmienia się układ komunikacyjny
Trwa przebudowa linii kolejowej 104 oraz modernizacja stacji kolejowej w Limanowej. Prace przeszły już półmetek i w wielu miejscach zmieniły układ komunikacyjny miasta. PKP Polskie Linie Kolejowe budują nie tylko obiekty kolejowe, ale także bezpieczne drogi, chodniki i przejścia podziemne.
Kolejowa rewolucja w Limanowej
Firma Skanska S.A. od ponad roku wykonuje prace przy przebudowie linii kolejowej Nowy Sącz - Chabówka w Limanowej oraz modernizuje tamtejszą stację kolejową. Inwestycja warta jest niemal 273 mln zł netto.
- Prace ziemne są w stanie zaawansowanym. Gotowe jest już przejście podziemne przy stacji kolejowej, a także nowe bezkolizyjne skrzyżowania przy ul. Paderewskiego oraz Matki Boskiej Bolesnej - wymienia Piotr Hamarnik z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. - Przy okazji przebudowy linii kolejowej w Limanowej wykonujemy też szereg nowych dróg. To zadanie realizujemy wspólnie i w porozumieniu z miastem. Jesteśmy w czasie. Póki co nie mamy żadnych opóźnień.
W Limanowej przebudowę przechodzi odcinek torów o długości 3,5 km. Linia kolejowa częściowo poprowadzona jest w nowym śladzie. Dzięki temu pociągi pasażerskie będą mogły osiągać prędkość do 160 km/h.
Nowe oblicze zyska stacja kolejowa Limanowa. Powstaną na niej dwa nowoczesne perony, wyposażone w wiaty ławki i system informacji pasażerskiej, nagłośnienie i monitoring. Dostęp osobom o ograniczonej możliwości poruszania się zapewni przejście podziemne wyposażone w windy. Całość oświetlą latarnie pracujące w technologii LED.
Pace przy modernizacji linii kolejowej 104 w Limanowej to część projektu Podłęże-Piekiełko, największej inwestycji kolejowej na południu Polski. Pomiędzy miejscowościami Męcina i Mordarka drążone są dwa tunele o długości 3,8 km (właściwy i ewakuacyjny). W Rabce Zdroju i Mszanie Dolnej wykonawcy pracują przy nowych mostach, wiaduktach stacjach i przystankach.
- Przygotowujemy się do podpisania umowy z wykonawcą jeszcze jednego odcinka, czyli Limanowa - Tymbark. To powinno nastąpić niebawem - dodaje Hamarnik.
Inwestycja, oprócz modernizacji i elektryfikacji 75 km trasy Chabówka - Nowy Sącz, obejmie również budowę 58 km nowej linii, łączącej Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. Do 2029 roku stworzona zostanie nowa linia kolejowa, która połączy Kraków z Podhalem i Sądecczyzną. Najszybsze pociągi przejadą trasą Kraków - Nowy Sącz w ok. 60 minut.