Łódź: Nauczyciele Zespołu Szkół Techniczno-Informatycznych na Erasmusie w Hiszpanii

W 2025 roku w Zespole Szkół Techniczno-Informatycznych im. Jana Nowaka-Jeziorańskiego w Łodzi realizowany jest projekt 2024-1 PL01-KA121-SCH-000198532 w ramach programu ERASMUS+, SEKTOR: Edukacja szkolna, AKCJA 1 „MOBILNOŚĆ EDUKACYJNA OSÓB” - informuje Barbara Bandurka-Majchrzak.

Widok na Granadę w HiszpaniiWidok na Granadę w Hiszpanii
Źródło zdjęć: © Fot. Pixabay
Dariusz Kuczmera

W ramach tego projektu w dniach 19–23 maja 2025 r. grupa nauczycieli ZST-I uczestniczyła w job shadowing w hiszpańskich szkołach zawodowych w Granadzie. Celem wizyty było bezpośrednie poznanie organizacji pracy, metod dydaktycznych oraz rozwiązań stosowanych w hiszpańskim systemie kształcenia zawodowego.

W czasie pobytu w Granadzie uczestnicy job shadowing odwiedzili Centrum szkoleniowe dla młodzieży i dorosłych (Arcan Studios, centro de formacion y desarrollo de videojuegos) oraz Zespół Szkół (Ave María San Cristóbal, centro educativo de referencia). Nauczyciele mieli okazję uczestniczyć w zajęciach teoretycznych i praktycznych, zapoznać się z systemem oceniania i monitorowania postępów uczniów, obserwować ścisłą współpracę szkół z lokalnymi przedsiębiorstwami, porozmawiać z nauczycielami i kadrą zarządzającą o wyzwaniach edukacyjnych i dobrych praktykach, odwiedzić nowoczesne pracownie techniczne i warsztaty zawodowe, przyjrzeć się funkcjonowaniu systemu doradztwa zawodowego oraz modelowi kształcenia dualnego.

Drony zaskoczyły Rosjan. Moment ataku na skład paliw

Po powrocie, uczestnicy szkolenia przedstawili swoje obserwacje wszystkim nauczycielom ZST-I. Dyskutowano nad możliwością wdrażania wybranych rozwiązań w polskich placówkach. W ramach spotkania informacyjnego zorganizowanego w celu upowszechniania rezultatów job shadowing, podzielono się materiałami dydaktycznymi i przykładami dobrych praktyk z nauczycielami z innych szkół zawodowych w regionie.

Drugim etapem realizowanego projektu było szkolenie w Walencji w dniach 30 czerwca – 4 lipca 2025 r. Ośmioro nauczycieli uczestniczyło w kursie „Metody aktywizujące z modułem dotyczącym wykorzystywania nowoczesnych technologii w edukacji”.

Był to intensywny program szkoleniowy, skupiający się na wprowadzeniu uczestników w różnorodne aktywizujące metody nauczania oraz wykorzystanie nowoczesnych technologii w procesie edukacyjnym. Podczas szkolenia nauczyciele zdobyli wiedzę i umiejętności potrzebne do praktycznego i skutecznego stosowania aktywizujących metod w swojej pracy. Wiele uwagi poświęcono rozwojowi współpracy i różnym formom interakcji przy stosowaniu takich metod. Zwrócono uwagę na strategię i narzędzia umożliwiające efektywne współdziałanie uczniów. Wyjaśniono znaczenie indywidualizacji oraz różnorodności w aktywizujących metodach nauczania. Nauczyciele poznawali też nowoczesne technologie informacyjno-komunikacyjne, aplikacje dające nowe, ciekawe możliwości w pracy z młodzieżą, np. Leonardo AI, Gamma APS, Lumen 5, Chat GPT, CANVA. Mieli okazję planowania i wdrażania poznawanych metod i technologii w pracy dydaktycznej. Poprzez ćwiczenia, dyskusje i studia przypadków, uczestnicy szkolenia zdobyli praktyczne umiejętności i narzędzia niezbędne do efektywnego wykorzystania aktywizujących metod w swojej pracy zawodowej.

Intensywne szkolenie było ważną, ale nie jedyną, częścią pobytu w Hiszpanii. Nauczyciele uczestniczyli w kolejnym (wcześniejszy, wielogodzinny odbył się jeszcze w Polsce) kursie języka hiszpańskiego. Poznawali też historię, zabytki i wiele ciekawych miejsc w Walencji, trzecim co do wielkości mieście Hiszpanii. Uczestnicy kursu zwiedzili m.in. Katedrę Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny (Catedral-Basilica Metropolitana de la Asuncion de Nuestra Senora), w której według tradycji, przechowywany jest Święty Graal. Obejrzeli też Oceanarium i Bioparc Valencia. Podczas wycieczki, oglądali zamek w Peniscoli, wzniesiony przez templariuszy na pozostałościach dawnej arabskiej fortecy. Mieli też możliwość popłynięcia łodzią po najdłuższej żeglownej podziemnej rzece w Europie w Jaskiniach św. Józefa (Cuevas de San Jose).

Podróżując i zwiedzając, uczestnicy kursu wykorzystywali w praktyce znajomość języka hiszpańskiego w bezpośrednich kontaktach z mieszkańcami Hiszpanii. W czasie zajęć szkoleniowych doskonalili komunikację w języku angielskim.

Nauczyciele ZST-I wrócili do Łodzi pełni wrażeń z pobytu w Hiszpanii, a przede wszystkim gotowi do podejmowania nowych wyzwań w pracy z młodzieżą z wykorzystaniem wiedzy i umiejętności nabytych podczas szkolenia w Walencji.

Przed rozpoczęciem nowego roku szkolnego, uczestnicy kursu, przedstawią innym nauczycielom ZST-I aktywizujące metody nauczania oraz narzędzia i nowe technologie, z którymi zapoznali się w Walencji. Zostaną też omówione praktyczne możliwości ich wykorzystania w pracy dydaktycznej.

Wymiana doświadczeń w ramach programu Erasmus+ umożliwiła wszystkim uczestnikom nie tylko rozwój zawodowy, ale także budowanie mostów międzykulturowych, wzmacnianie współpracy międzyszkolnej oraz wprowadzanie nowoczesnych i skutecznych rozwiązań do polskiej edukacji zawodowej - kończy swoją informację Barbara Bandurka-Majchrzak, uczestniczka kursu w Walencji.

Wybrane dla Ciebie
Grudziądz: Kwesta na odnowienie zapomnianych grobów
Grudziądz: Kwesta na odnowienie zapomnianych grobów
Oświęcim: "Trójkąt bermudzki"? Przy ulicy Czecha powstaje plac zabaw dla maluchów ze żłobka. Okoliczni mieszkańcy chcieli tam parking
Oświęcim: "Trójkąt bermudzki"? Przy ulicy Czecha powstaje plac zabaw dla maluchów ze żłobka. Okoliczni mieszkańcy chcieli tam parking
Fani gier Rockstara znów biorą sprawy w swoje ręce. Nadchodzi szalenie ambitny projekt Bully Online
Fani gier Rockstara znów biorą sprawy w swoje ręce. Nadchodzi szalenie ambitny projekt Bully Online
Dopłaty do nawozów 2025. Decyzja w rękach ministra rolnictwa
Dopłaty do nawozów 2025. Decyzja w rękach ministra rolnictwa
Strzelce Opolskie: Pijany kierowca spowodował kolizję. Uciekał przed policją
Strzelce Opolskie: Pijany kierowca spowodował kolizję. Uciekał przed policją
Łowicz: 39-latek z zakazem przyłapany. Grozi mu deportacja
Łowicz: 39-latek z zakazem przyłapany. Grozi mu deportacja
Brzeg: 14-latek otworzył drzwi złodziejowi za 200 zł.  Zatrzymano sprawcę
Brzeg: 14-latek otworzył drzwi złodziejowi za 200 zł. Zatrzymano sprawcę
Kielce: Dwa przypadki oszustwa "na policjanta"
Kielce: Dwa przypadki oszustwa "na policjanta"
Piła: 17-latek ponownie objęty zakazem prowadzenia pojazdów
Piła: 17-latek ponownie objęty zakazem prowadzenia pojazdów
Wąsosze: Przyszłość Osady Janaszkowo zależy od rozwiązań prawnych gminy Ślesin
Wąsosze: Przyszłość Osady Janaszkowo zależy od rozwiązań prawnych gminy Ślesin
Konin: Stypendia na projekty kulturalne
Konin: Stypendia na projekty kulturalne
Gorzów: Edukacja? Ostatnia w kolejce. Nauczyciele mają dość pustych życzeń
Gorzów: Edukacja? Ostatnia w kolejce. Nauczyciele mają dość pustych życzeń