Łódź: Testy klimatyzacji w starych tramwajach. Jest pierwszy pojazd
Modernizacja starego taboru - jazda bardziej komfortowa
Do tej pory klimatyzacja była w Łodzi standardem głównie w nowoczesnych pesach. Starsze wagony, choć sprawne i po modernizacji, nie oferowały takiego udogodnienia. Teraz ma się to zmienić.
NF6D to niskopodłogowe wagony wyprodukowane w latach 1992 - 1994 i sprowadzone do Łodzi z Bochum w Niemczech. W ostatnich latach sukcesywnie zastępują wysłużone pojazdy typu 805N, do których wsiada się po stopniach - szczególnie uciążliwych dla osób starszych i z niepełnosprawnościami. Łódzki przewoźnik od lat modernizuje te tramwaje w Zakładzie Techniki MPK. Dotychczas problemem była jednak instalacja klimatyzacji - brakowało miejsca na urządzenia i kanały rozprowadzające powietrze.
Modernizacja taboru łódzkiego MPK. Klimatyzacja "na miarę"
Rozwiązanie opracowano we współpracy z firmą Enika. Na dachu tramwaju zamontowano trzy specjalnie zaprojektowane klimatyzatory ENIKA - po jednym na każdy człon pojazdu. Każde urządzenie ma moc chłodniczą 12 kW. Przebudowano również płyty sufitowe, dodając kanały przepustowe, zasysające i rozprowadzające chłodne powietrze po całym wnętrzu.
Teraz trwa testowanie działania systemu i efektywności chłodzenia. Jeśli próby wypadną pomyślnie, w klimatyzację zostaną wyposażone kolejne wagony NF6D, a sprowadzono ich trzydzieści pięć, które będą modernizowane w przyszłości.