Lublin: Miasto testuje nowoczesny autobus wodorowy
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Lublinie wprowadziło do testów autobus zasilany wodorem — Mercedes-Benz eCitaro Fuel Cell, wyprodukowany w 2024 roku. Pojazd, który po raz pierwszy wyjechał na ulice 13 października, został skierowany do obsługi linii nr 74. W kolejnych dniach planowane są jego jazdy na innych trasach: 14 października na linii nr 23, a 15 października na linii nr 13.
Testy potrwają do 27 października i obejmą również linie nr 6, 14, 29, 34, 45 i 74. Ich celem jest sprawdzenie osiągów pojazdu w warunkach miejskich, komfortu podróży oraz efektywności w eksploatacji.
Autobus eCitaro Fuel Cell ma 12 metrów długości i może przewozić jednocześnie 68 pasażerów, w tym 29 na miejscach siedzących. Jest niskopodłogowy i klimatyzowany, a zamiast tradycyjnych lusterek wyposażono go w nowoczesny system kamer, który zwiększa bezpieczeństwo oraz widoczność dla kierowcy.
Jak informuje producent, autobus jest zeroemisyjny i posiada największą baterię trakcyjną spośród wszystkich dostępnych obecnie na rynku pojazdów wodorowych — jej pojemność wynosi do 300 kWh. Dodatkowo, wodorowy Mercedes-Benz mieści w zbiornikach do 30 kilogramów wodoru, co pozwala na przejechanie co najmniej 400 kilometrów na jednym tankowaniu. Pojazd odzyskuje również energię z hamowania, co zwiększa jego efektywność energetyczną.
Model eCitaro Fuel Cell był wcześniej testowany w kilku dużych miastach w Polsce, w tym w Krakowie, Wrocławiu, Szczecinie i Poznaniu. Teraz przyszedł czas na Lublin, który konsekwentnie rozwija ekologiczny transport publiczny.
Obecnie po ulicach Lublina poruszają się cztery autobusy wodorowe — jeden 12-metrowy Solaris Hydrogen zakupiony przez Gminę Lublin oraz trzy pojazdy marki ARTHUR, należące do Miasta Świdnik i obsługujące linie podmiejskie nr 5 i 35. W kwietniu bieżącego roku MPK Lublin podpisało umowę ze spółką ARTHUR BUS na dostawę kolejnych 20 autobusów wodorowych. Inwestycja ta była możliwa dzięki 100-procentowemu dofinansowaniu z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Lublin dysponuje również nowoczesną infrastrukturą do tankowania tego typu pojazdów. Zewnętrzna stacja tankowania wodoru, zlokalizowana przy ul. Plewińskiego w sąsiedztwie zajezdni MPK, obsługuje obecnie wszystkie wodorowe autobusy kursujące w mieście.
Rozwój komunikacji opartej na wodorze wpisuje się w długofalową strategię miasta, zakładającą sukcesywne ograniczanie emisji spalin i unowocześnianie taboru komunikacji miejskiej. Testy eCitaro Fuel Cell mogą stanowić kolejny krok w kierunku całkowicie bezemisyjnego transportu publicznego w Lublinie.