Lublin: Zatrzymać piratów na al. Spółdzielczości Pracy. Jak? Sygnalizacja całą dobę?
Al. Spółdzielczości Pracy ma 2,6 km długości. I niemal na całej długości jezdnia tworzy linię prostą. Z równym asfaltem.
- Aleja zmieniła się w tor wyścigowy dla samochodów i motocykli. Po godz. 23 w weekendy w okresie letnim odbywają się wyścigi, palenie gumy, drifty, słychać ryk silników - opisuje Cezary Bach, przewodniczący zarządu dzielnicy Ponikwoda.
Mieszkańcy chcą zmian.
- Wnoszę o rozważenie wdrożenia całodobowego trybu pracy sygnalizacji świetlnej na następujących skrzyżowaniach: al. Spółdzielczości Pracy - ul. Doświadczalna - ul. Dożynkowa oraz al. Spółdzielczości Pracy - ul. Nasutowska - pisze w interpelacji do prezydenta Lublina Konrad Wcisło, radny klubu Radnych Prezydenta Krzysztof Żuka.
- Przełączenie sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu Spółdzielczości Pracy - Związkowa na pracę przez całą dobę przyniosło poprawę bezpieczeństwa - dodaje Bach.
Zmiana na skrzyżowaniu Spółdzielczości Pracy - Związkowa wprowadzono we wrześniu 2024 r.
Czy na kolejnych dwóch skrzyżowaniach też zostaną wprowadzone?
- Propozycja całodobowego działania sygnalizacji świetlnych na skrzyżowaniach al. Spółdzielczości Pracy - ul. Do Dysa - ul. Dożynkowa oraz al. Spółdzielczości Pracy - ul. Nasutowska, poza potencjalnymi zaletami w zakresie uspokojenia ruchu drogowego, wiąże się również z pewnymi możliwymi skutkami ubocznymi, które wymagają analizy - wskazuje w odpowiedzi na interpelację Mariusz Banach, zastępca prezydenta Lublina.
Na liście "skutków ubocznych" są np. zwiększone zużycie paliwa przez zatrzymujące się i ruszające auta, potencjalny wzrost emisji hałasu i zanieczyszczenie powietrza.
- Podnoszone są argumenty ekologiczne: a czy palenie gumy jest ekologiczne? A co z hałasem towarzyszącym ścigającym się autom i motocyklom? - dopytuje Bach.
Ratusz zapowiada, że zwróci się o opinię do rad dzielnic: Czechów Północny oraz Ponikwoda, a także do Komendy Miejskiej Policji w Lublinie.
- Po uzyskaniu stanowisk tych jednostek zostanie ostatecznie dokonana szczegółowa analiza zasadności wprowadzenia całodobowego działania sygnalizacji świetlnych na wskazanych skrzyżowaniach, co pozwoli na podjęcie stosownej decyzji w tym zakresie - informuje Banach.
- Al. Spółdzielczości Pracy jest pod stałym nadzorem naszych funkcjonariuszy, to dla nas trasa priorytetowa, jesteśmy tam stale obecni - przekonuje podinspektor Kamil Gołębiowski, oficer prasowy Komendy Miejskiej Policji w Lublinie.
Podinspektor Gołębiowski dodaje, że al. Spółdzielczości Pracy jest regularnie obejmowania działaniami w ramach akcji "Stop - Drift".
- Nie jest to trasa, gdzie dochodzi do poważnych zdarzeń drogowych. W tym roku nie odnotowaliśmy tam do żadnego wypadku, było natomiast 56 kolizji - wylicza podinspektor Gołębiowski.
Na policyjnej Krajowej Mapie Zagrożeń Bezpieczeństwa al. Spółdzielczości Pracy pojawia się - dane za pierwsze półrocze 2025 r. - 36 razy w kategorii "przekraczanie dozwolonej prędkości oraz nielegalnych rajdów samochodowych".