Matura już nie będzie taka sama. Nadchodzą zmiany
Zgodnie z projektem nowelizacji ustawy "Prawo oświatowe oraz niektórych innych ustaw" z 27 czerwca 2025 r., egzaminy maturalne mogą przejść szereg istotnych modyfikacji. Choć wiele przepisów ma charakter porządkujący, niektóre z nich mogą realnie zmienić sposób, w jaki uczniowie przystępują do matury i jak są oceniani.
Nowe procedury oceniania i odwołań. Nie będzie można odwoływać się od wyniku w przypadku zadań zamkniętych
Jedną z kluczowych zmian jest ograniczenie możliwości odwoływania się od wyniku egzaminu maturalnego. Zgodnie z projektem: „odwołanie od wyniku weryfikacji sumy punktów może dotyczyć wyłącznie zadań, w których zdający tworzy własny tekst lub własne rozwiązania zadań”. Oznacza to koniec odwołań w sprawie zadań zamkniętych.
Wgląd do ocenionej pracy będzie możliwy przez trzy miesiące od ogłoszenia wyników, w miejscu i czasie wskazanym przez dyrektora OKE. Natomiast w przypadkach rozbieżności między oceną egzaminatora a egzaminatora-weryfikatora, ostateczny głos będzie miał przewodniczący zespołu egzaminatorów.
W projekcie ustawy znalazły się także informacje na temat działania Kolegium Arbitrażu Egzaminacyjnego – skład powołuje się w 7 dni, a na rozpatrzenie sprawy przewidziano 21 dni, z możliwością jednokrotnego przedłużenia.
Język łaciński już nie będzie mógł być zdawany zamiast języka obcego nowożytnego
Nowelizacja przewiduje, że osoby poprawiające egzamin będą mogły wybrać inny język obcy jako przedmiot obowiązkowy niż ten, który zdawały poprzednio. Z kolei uczniowie, którym ograniczona znajomość języka polskiego utrudnia zrozumienie treści, będą mogli skorzystać z dostosowanej formy egzaminu – z wyłączeniem języków obcych i języka mniejszości narodowej.
Co ważne, usunięto możliwość wyboru języka łacińskiego jako przedmiotu zamiennego dla języka obcego nowożytnego – jak wskazano w przepisach: „w ust. 5 skreśla się użyte dwukrotnie wyrazy ‘albo języka łacińskiego’”.
Zmiany w maturze międzynarodowej i uczniów szkół dwujęzycznych i nowa definicja egzaminu dojrzałości
Projekt obejmuje również zapisy dotyczące osób z dyplomem IB – będą mogły przystąpić do wybranych przedmiotów maturalnych w części pisemnej lub ustnej, zgodnie z aktualnymi przepisami.
Sprecyzowano również, jak wyglądać ma egzamin dla absolwentów szkół dwujęzycznych. Dopuszczono rozwiązywanie dodatkowych zadań w języku obcym nowożytnym, który był językiem wykładowym w szkole – m.in. w matematyce, biologii czy geografii.
W nowelizacji znalazła się również nowa, formalna definicja egzaminu maturalnego: „egzamin przeprowadzany dla osób posiadających wykształcenie średnie lub średnie branżowe, umożliwiający uzyskanie świadectwa dojrzałości”. Egzamin ma być przeprowadzany na podstawie „oczekiwanych efektów uczenia się” – zastępując dotychczasowe „wymagania” programowe.
Projekt można opiniować do końca lipca 2025 roku.