Miechów: Trzeci peron na dworcu kolejowym.
Do jesieni przyszłego roku pasażerowie korzystający z dworca kolejowego w Miechowie otrzymają do dyspozycji trzeci peron. A to tylko część kolejnego etapu modernizacji małopolskiego odcinka linii nr 8 z Krakowa do Warszawy Zachodniej.
We wtorek w Miechowie została podpisana umowa między Polskimi Liniami Kolejowymi a firmą PORR SA na realizację inwestycji, której wartość wynosi ponad 105 milionów złotych.
Prace objęte podpisaną we wtorek umową polegają na budowie nowego peronu dworca kolejowego w Miechowie, modernizację peronów na stacji Kraków - Batowice i na przystanku w Smrokowie. Możliwe, że zostanie wybudowany również nowy peron w Zastowie, ale decyzja w tej sprawie jeszcze nie zapadła.
- To jedna z kilku umów, jakie podpisaliśmy dla tej linii kolejowej. Już trwają prace budowlane przy wymianie i digitalizacji systemu sterowania ruchem kolejowym na tym odcinku. Pozwoli to na usprawnienie ruchu pociągów między Krakowem, Miechowem i stacjami położonymi dalej na północ. Dzisiejsza umowa jest natomiast związana bezpośrednio z infrastrukturą - mówi rzecznik PLK SA Piotr Hamarnik.
Najważniejszym efektem zaplanowanych prac, w połączeniu z wymianą sieci trakcyjnej i fragmentów torów. będzie zwiększenie prędkości pociągów do 120 km/h na fragmentach linii nr 8 (odcinek Kraków - Tunel) oraz likwidacja istniejących ograniczeń prędkości.
- Celem naszych działań jest poprawa parametrów, które pozwolą się przemieszczać szybciej i bezpieczniej. Chcemy zwiększyć przepustowość, bezpieczeństwo i niezawodność oraz przyspieszyć podróż i podnieść jej komfort. Obecnie po tej linii kursują dziennie 104 pociągi, które przewożą około 30-40 tysięcy pasażerów. Chodzi o to, aby linia, która obsługuje tysiące ludzi, działała jak najsprawniej i żeby można było pogodzić rosnące potrzeby ruchu aglomeracyjnego i regionalnego z ruchem pociągów dalekobieżnych - powiedział dyrektor PKP PLK SA Zakładu Linii Kolejowych w Krakowie Andrzej Lipski. Dodał przy tym, że to właśnie Miechów staje się najważniejszym węzłem komunikacyjnym w północnej Małopolsce.
Z tego ostatniego faktu zdają sobie sprawę również miejscowi samorządowcy. Burmistrz Dariusz Marczewski przy okazji podpisania umowy przypomniał, że gmina wkrótce powinna rozpocząć z sąsiedztwie dworca budowę wielopoziomowego parkingu na 200 samochodów.
- Gdy kilkanaście lat temu planowaliśmy budowę parkingu na 150 samochodów, wiele osób przekonywało, że jest on niepotrzebny. Ale biorąc pod uwagę rozwój kolei aglomeracyjnej wiedziałem, że to jest konieczność. A po kilku latach okazało się, że i to nie jest wystarczająca liczba miejsc, stąd planujemy kolejną inwestycję w tym zakresie - mówi.
Podpisana we wtorek umowa zakłada, że inwestycja powinna się zakończyć w ciągu 14 miesięcy. W tym czasie pasażerowie muszą się liczyć z utrudnieniami.
- Przewidywane są zmiany w organizacji ruchu pociągów. Niektóre są już zresztą w toku i część pociągów aglomeracyjnych jest zastępowana przez autobusy. Szczegółowe informacje na temat kolejnych zmian będziemy na bieżąco przedstawiać podróżnym. Chcemy, aby rozwiązania były kompleksowe i jak najmniej odczuwalne. Niemniej trzeba się liczyć z tym, że szczególnie wiosna 2026 roku, gdy będą prowadzone najbardziej intensywne prace budowlane, może być wyzwaniem - przyznaje Piotr Hamarnik.