Milionowe straty zamienione w zysk. PKP Cargo zaskakuje wynikami
PKP Cargo w restrukturyzacji notuje poprawę wyników. Spółka w drugim kwartale 2025 roku osiągnęła 75 mln zł zysku operacyjnego i 30,7 mln zł zysku netto. - Nasze wyniki za pierwszą połowę roku, a w szczególności za drugi kwartał są zgodne z naszymi założeniami - mówi Michał Łotoszyński, członek zarządu ds. finansowych PKP Cargo.
W tym artykule:
Wyniki lepsze niż przed rokiem
Po pierwszym półroczu 2025 roku PKP Cargo odnotowała 54,7 mln zł zysku na działalności operacyjnej i 17,9 mln zł straty netto. W samym drugim kwartale udało się jednak osiągnąć dodatni wynik netto - 30,7 mln zł. To przełomowe rezultaty, zważywszy że w tym samym okresie 2024 roku zarówno EBIT, jak i zysk netto były na poziomie minus 450 mln zł.
Przychody z tytułu umów z klientami wyniosły w pierwszym półroczu 1,82 mld zł. Widoczny jest także spadek kosztów świadczeń pracowniczych - z ponad 1 mld zł rok wcześniej do 810 mln zł obecnie.
- Wszystkie prowadzone przez nas działania mają na celu stworzenie nowoczesnej, efektywnej i stabilnej finansowo Grupy. Głębokie zmiany strukturalne, które dokonujemy, optymalizacja struktury i wdrożenie nowoczesnych procesów umożliwią skuteczne konkurowanie na rynku przewozów towarowych - podkreśla Agnieszka Wasilewska-Semail, prezes PKP Cargo. w restrukturyzacji.
Plan naprawczy i zwolnienia
30 czerwca 2025 roku spółka złożyła formalny Plan Restrukturyzacyjny. Dokument przewiduje wdrożenie szeregu działań naprawczych od lipca 2025 do grudnia 2026 roku. Mają one przywrócić rentowność, zapewnić długoterminowy rozwój i zdolność do regulowania zobowiązań.
Jednym z elementów programu są zwolnienia grupowe. Obejmą one do 500 pracowników w różnych grupach zawodowych, a proces zakończy się do końca września 2025 roku.
- Nasze wyniki za pierwszą połowę roku, a w szczególności za drugi kwartał są zgodne z naszymi założeniami. Konsekwentnie realizujemy działania restrukturyzacyjne i optymalizacyjne. Widzimy ich efekty, które przekładają się na poprawę wyników i pierwszy od wielu kwartałów zysk netto - mówi Michał Łotoszyński, członek zarządu ds. finansowych PKP Cargo.
Zmiany w handlu i nowe kontrakty
Restrukturyzacja obejmuje także sferę handlową. W pierwszym półroczu 2025 roku w PKP Cargo utworzono nowe biura i wydziały odpowiedzialne za poszczególne grupy towarowe. Celem jest lepsza współpraca z klientami i skrócenie ścieżek decyzyjnych. Powstało też biuro regionalne, którego zadaniem jest intensyfikacja akwizycji wśród małych i średnich firm.
W pierwszej połowie roku spółka zawarła 84 nowe umowy handlowe. Program doskonałości operacyjnej w obszarze obsługi klientów ma podnieść standardy współpracy z kluczowymi kontrahentami.
Według danych Urzędu Transportu Kolejowego, PKP Cargo odnotowała wzrost udziałów w rynku przewozów towarowych: z 25,3 proc. w lipcu do 26,7 proc. w sierpniu 2025 roku. To sygnał, że działania naprawcze zaczynają przynosić realne efekty rynkowe. PKP Cargo w restrukturyzacji stoi wciąż przed poważnymi wyzwaniami - spadkiem przewozów kolejowych i trudnym otoczeniem gospodarczym.
- Stabilizujemy płynność finansową, co pozwala nam na aktywne zarządzanie kontraktami pod kątem rentowności. Jesteśmy przekonani, że zastosowane do tej pory środki, jak i te planowane na kolejne kwartały, pozwolą nam przywracać pozycję i zwiększać udział w rynku - podsumował Łotoszyński.
O PKP CargoPKP Cargo zadebiutowało w 2013 r. na warszawskiej giełdzie. Spółka działa w segmentach: przewozów towarów, intermodalnym, spedycji oraz napraw taboru, posiada własne zaplecze modernizacyjne i własne terminale przeładunkowe. Głównym akcjonariuszem spółki jest Skarb Państwa posiadający 33,01 proc. akcji.
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Biznesu codziennie. Obserwuj StrefaBiznesu.pl!
źródło: spółka