Miliony dla świętokrzyskiej kolei. Przewoźnik kupi nowoczesne składy
Nowoczesne pociągi dla świętokrzyskiego
Zakup czterech nowych pojazdów dla Polregio w regionie świętokrzyskim to kluczowy krok w modernizacji transportu kolejowego. Dzięki wsparciu z Funduszy Europejskich, przewoźnik zyska nowoczesny tabor, który znacząco podniesie standardy podróży. Wartość dofinansowania wynosi 47,2 mln zł, a całkowity koszt projektu to blisko 118 mln zł netto.
– Zakup nowoczesnego, zeroemisyjnego kolejowego taboru pasażerskiego wpisuje się w założenia Regionalnego Planu Transportowego Województwa Świętokrzyskiego na lata 2021-2030. Dzięki temu projektowi wprowadzimy do eksploatacji w ramach zasobów Świętokrzyskiego Zakładu Polregio nowe pociągi, które odpowiadają aktualnym standardom pod kątem kosztów eksploatacji, parametrów trakcyjnych, komfortu podróżowania i bezpieczeństwa podróżnych – przekonuje Renata Janik, marszałek województwa świętokrzyskiego.
Inwestycja w bezpieczeństwo i komfort
Nowe pociągi to nie tylko większa liczba miejsc, ale także nowoczesne rozwiązania technologiczne, które podniosą komfort podróży. Każdy z pojazdów będzie mógł pomieścić co najmniej 150 pasażerów, rozwijać prędkość do 160 km/h i będzie wyposażony w system ERTMS/ETCS poziomu 2.
– To kolejny krok w kierunku poprawy jakości transportu kolejowego w naszym regionie i wzrostu atrakcyjności podróży pociągami – podkreśla wicemarszałek Grzegorz Socha.
– Każdy z czterech pociągów będzie musiał posiadać co najmniej 150 miejsc, w tym co najmniej 104 miejsca siedzące, rozwijać prędkość maksymalną wynoszącą co najmniej 160 km/h, a także umożliwiać zastosowanie trakcji wielokrotnej. Pojazdy zostaną wyposażone w moduły Europejskiego Systemu Kontroli Pociągu ERTMS/ETCS poziomu 2 – wylicza wicemarszałek.
Udogodnienia dla pasażerów
Pasażerowie nowych pociągów będą mogli korzystać z licznych udogodnień, takich jak gniazdka elektryczne, ładowarki USB, klimatyzacja oraz monitoring. Pociągi będą również dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, oferując specjalne miejsca, dostosowane toalety oraz pochylnię.
Nowe składy będą kursować na kluczowych trasach regionalnych:
- Kielce – Skarżysko-Kamienna;
- Kielce – Sandomierz;
- Kielce – Busko-Zdrój;
- Kielce – Sędziszów;
- Kielce – Ostrowiec Świętokrzyski;
- Kielce – Włoszczowa Północ;
- Sandomierz – Skarżysko-Kamienna;
- Sandomierz – Ostrowiec Świętokrzyski;
- Skarżysko-Kamienna – Ostrowiec Świętokrzyski.
Harmonogram realizacji
Podpisanie umowy na dofinansowanie to dopiero początek procesu. Polregio już rozpoczęło przetarg na wybór wykonawcy, który dostarczy nowe pojazdy. Termin składania ofert mija 18 lipca, a zakończenie dostaw planowane jest na koniec 2028 roku.
– Podpisana dziś umowa na dofinansowanie zakupu czterech elektrycznych zespołów trakcyjnych dla województwa świętokrzyskiego to symboliczny, ale ważny krok w kierunku odbudowy potencjału taborowego Polregio. Równolegle prowadzimy już postępowanie na wybór wykonawcy tego zamówienia. Liczymy, że pojazdy trafią do nas w 2028 roku” – mówi Krzysztof Pietrzykowski, prezes Polregio.
– Nasze potrzeby są ogromne. Zastaliśmy spółkę w bardzo trudnej sytuacji, z dramatycznym niedoborem własnego taboru. Dlatego konsekwentnie zabiegamy o finansowanie kolejnych inwestycji – zarówno dla Świętokrzyskiego, jak i innych regionów, w których realizujemy połączenia – dodaje.
Zrównoważony rozwój regionu
Inwestycja w nowoczesny tabor kolejowy to część szerszej strategii rozwoju regionu świętokrzyskiego. Dzięki takim działaniom, jak przywrócenie połączeń kolejowych z Kielc do Sandomierza, region stawia na zrównoważony rozwój i poprawę jakości życia mieszkańców.
– Województwo Świętokrzyskie konsekwentnie stawia na zrównoważony rozwój i inwestycje, które realnie poprawiają jakość życia mieszkańców. Takim działaniem było przywrócenie po 19 latach połączeń kolejowych z Kielc do Sandomierza – decyzja, która spotkała się z pozytywnym odbiorem społecznym. Dzisiejsza umowa na nowe pociągi to naturalna kontynuacja tych działań i kolejny dowód na to, że transport publiczny w naszym regionie się rozwija – zaznacza Andrzej Pruś, członek Zarządu Województwa.
O PolregioPolregio dawniej znane jako Przewozy Regionalne, to największy polski pasażerski przewoźnik kolejowy. Spółka świadczy usługi przewozu pasażerskiego na zlecenie samorządów wojewódzkich, obsługując przewozy regionalne pociągami REGIO oraz międzyregionalne pociągami interREGIO. Polregio jest również właścicielem marki Polregio. Większościowym właścicielem Polregio jest Agencja Rozwoju Przemysłu (50% + 1 udział). Pozostałymi udziałowcami są samorządy wojewódzkie.