Mniej stresu po ograniczeniu prac domowych. Jest jednak jeden problem
Raport IBE: więcej czasu, mniej stresu
Na prośbę minister Barbary Nowackiej Instytut Badań Edukacyjnych przeprowadził ewaluację nowych przepisów ograniczających zadawanie prac domowych w szkołach podstawowych. Jak wynika z raportu, ponad 60 proc. dyrektorów i ponad 50 proc. nauczycieli zauważyło, że uczniowie mają obecnie więcej czasu na odpoczynek, zabawę i aktywność fizyczną.
Zdaniem 52 proc. nauczycieli zmiany zmniejszyły obciążenia uczniów obowiązkami edukacyjnymi, a stres wśród dzieci się obniżył. Co istotne - brak zadań domowych nie wpłynął negatywnie na wyniki egzaminów ósmoklasistów.
- Takie wstępne wnioski też wyciągamy z raportu, który przesłał nam Instytut Badań Edukacyjnych. Pamiętamy, jak wyglądała praca dziecka w domu przez lata, kiedy prace domowe były obowiązkowe, w szczególności potem, kiedy zlikwidowano gimnazja, a podstawa programowa była tak przeładowana, że młodzież nawet nie miała czasu zastanowić się nad tym, co robi i budowały się nierówności - powiedziała Nowacka.
- Widać pozytywny efekt tego, że młodzież ma po prostu więcej czasu - dodała.
MEN czeka na rekomendacje
Choć raport pokazuje wiele korzyści, nie brakuje też wyzwań. Ponad dwie trzecie nauczycieli zauważyło spadek motywacji uczniów do samodzielnej nauki i odrabiania prac domowych.
Nowacka przyznała, że słyszy głosy nauczycieli, którym "brakuje narzędzi". Dlatego - jak podkreśliła - poprosiła IBE nie tylko o analizę efektów zmian, ale także o rekomendacje.
- Czekam na te rekomendacje, żeby móc z państwem porozmawiać o tym, czy zmieniamy coś i w jakim kierunku, jeżeli tak - zaznaczyła minister edukacji.
Odniosła się także do kwestii oceny uczniów:
- Kartkówka realnie sprawdza wiedzę ucznia, a nie kompetencje rodzica. Praca domowa często sprawdzała kompetencje rodzica.
Przypomnijmy, że od 1 kwietnia 2024 r. obowiązują przepisy, zgodnie z którymi w klasach I-III nie zadaje się pisemnych i praktyczno-technicznych prac domowych (z wyjątkiem ćwiczeń na motorykę małą), a w klasach IV-VIII zadania są nieobowiązkowe i oceniane jedynie opisowo.