Modernizacja linii kolejowych na trasie Stalowa Wola - Tarnobrzeg - Sandomierz - Ocice - Padew z dotacją unijną. Prace ruszą po przetargu
PKP Polskie Linie Kolejowe zmodernizują odcinek Stalowa Wola - Tarnobrzeg - Sandomierz - Ocice - Padew
Inwestycja dotyczy fragmentów linii kolejowych na styku województw podkarpackiego i świętokrzyskiego, na które po modernizacji wrócą pociągi pasażerskie:
- LK nr 25 na odcinku Sandomierz – Padew,
- LK nr 74 na odcinku Stalowa Wola Rozwadów – Tarnobrzeg,
- LK nr 78 na odcinku Sandomierz – Grębów
Zakres inwestycji obejmuje kompleksową modernizację wybranych odcinków linii kolejowych, w tym wymianę i wzmocnienie nawierzchni kolejowej oraz przebudowę nasypów z torowiskiem. Projekt przewiduje również budowę nowoczesnego systemu odwodnienia oraz modernizację sieci trakcyjnej.
Kluczowym elementem jest także przebudowa ośmiu mostów kolejowych. Zmodernizowane zostaną trzy stacje kolejowe: Grębów, Tarnobrzeg i Chmielów oraz trzy przystanki osobowe: Wielowieś, Dąbrowica Małopolska i Turbia.
Powstanie także siedem nowych przystanków, na których będą zatrzymywały się pociągi:
- Tarnobrzeg Sobów,
- Tarnobrzeg Ocice,
- Tarnobrzeg Olszynka,
- Kępie Zaleszańskie,
- Zbydniów,
- Skopanie,
- Padew Narodowa.
Łącznie zbudowanych zostanie dziewięć nowych peronów, a osiem istniejących przejdzie gruntowną modernizację.
Projekt: Prace na liniach kolejowych nr 25, 74, 78 na odcinku Stalowa Wola - Tarnobrzeg - Sandomierz - Ocice - Padew jest zwany „Trójstykiem”, gdyż połączy inwestycje kolejowe już zrealizowane w poprzednim Programie Operacyjnym Polska Wschodnia 2014-2020 (POPW 2014-2020). Były to: linia kolejowa nr 25 na odcinku Skarżysko Kamienna – Sandomierz oraz linia kolejowa nr 68 na odcinku Lublin – Stalowa Wola Rozwadów.
Jak informuje przewoźnik dzięki realizacji projektu pociągi pasażerskie na odcinku Zbydniów - Stalowa Wola Rozwadów Towarowy będą mogły osiągać prędkość do 200 km/h, co znacząco skróci czas przejazdu i podniesie jakość usług kolejowych.
Projekt ma na celu zwiększenie dostępności transportu kolejowego, poprawę przepustowości linii oraz podniesienie poziomu bezpieczeństwa ruchu kolejowego i drogowego.
Modernizacja infrastruktury kolejowej umożliwi również racjonalizację kosztów eksploatacji, zmniejszy ryzyko dewastacji infrastruktury oraz zagwarantuje interoperacyjność kolei, co oznacza niedyskryminujący dostęp dla przewoźników z innych krajów.
Całkowity koszt realizacji projektu wynosi 1 155 769 520,47 zł, z czego 939 650 016,64 zł stanowi dofinansowanie z Unii Europejskiej.
We wrześniu 2024 roku, podczas ogłaszania przetargu na realizację projektu, PKP PLK informowały, że podpisanie umowy z wykonawcą planują na 2025 rok. Postępowanie przetargowe jeszcze trwa, spółka podaje, że zakończenie modernizacji planowane jest na 2028 rok.