Modernizacja trasy nr osiem. Szybciej dojedziemy z Radomia do Krakowa
Ma być szybsza podróż koleją z Radomia do Krakowa
Prace zaplanowane przez Polskie Linie Kolejowe w tym etapie modernizacji linii kolejowej numer 8 obejmą odcinek torów o długości niemal 35 kilometrów. W ramach inwestycji wymienionych będzie 90 kilometrów torów, wraz z siecią trakcyjną i wybudowanych 29 różnych obiektów inżynieryjnych, w tym 10 mostów i 5 wiaduktów.
W Sędziszowie powstanie nowe skrzyżowanie bezkolizyjne, które poprawi bezpieczeństwo podróżnych i kierowców. Zadanie przewiduje również modernizację 15 przejazdów kolejowo-drogowych oraz instalację urządzeń sterowania ruchem. Na stacjach pojawią się dodatkowe tory, które ułatwią obsługę pociągów towarowych. To wszystko sprawi, że wzrosną parametry linii kolejowej. Po torach będą mogły poruszać się cięższe pociągi z większą prędkością niż dotychczas - do 140 kilometrów na godzinę dla składów pasażerskich i 120 kilometrów na godzinę dla pociągów towarowych.
Motocyklista wjechał w pieszego i chciał uciec. Dramatyczne nagranie z Małopolski
W ramach zadania wiele zmieni się również na stacjach i przystankach. Zmodernizowane zostaną perony w Sędziszowie, Jędrzejowie, Miąsowej, Skroniowie, Potoku i Krzęcicach. Wszystkie obiekty dla podróżnych będą w pełni dostosowane do obsługi osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Zagwarantują to windy przy nowych przejściach podziemnych w Jędrzejowie i Miąsowej, a także kładce w Sędziszowie. Aktualne godziny odjazdów pociągów zapewnią tablice systemu dynamicznej informacji dla podróżnych. Wyłoniony wykonawca będzie mieć trzy lata na realizację prac w terenie. Całość gotowa będzie w 2030 roku.
Modernizacja odcinka Sędziszów - Jędrzejów - Miąsowa to kolejny etap działań PLK SA na najważniejszej linii kolejowej w województwie świętokrzyskim. W ubiegłym roku ruszyły prace w Kozłowie i Klimontowie, a w maju podpisaliśmy umowę na modernizację torów na odcinku Skarżysko-Kamienna - Tumlin. Dla środkowego fragmentu tej trasy, obejmującego stację kolejową Kielce Główne, przygotowywana jest dokumentacja niezbędna do ogłoszenia przetargu na opracowanie projektu. W kwietniu zostało zapewnione długoterminowe finansowanie tej inwestycji, dzięki podpisaniu umowy kredytowej z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym, która umożliwi wsparcie do kwoty 450 milionów euro.
Warto dodać, że przed dwoma laty kosztem około 1,7 miliarda złotych zakończono gruntowną modernizację trasy kolejową numer 8 na całym odcinku z Radomia do Warszawy. Obecnie najszybsze pociągi pokonują tą trasę w nieco ponad godzinę.