Morawica: Gigantyczne konstrukcje mostowe na budowie obwodnicy i niesamowita technika montażu w powietrzu
Pełną parą idzie budowa obwodnicy Morawicy i Woli Morawickiej. Roboty mostowe i branżowe przekroczyły półmetek, a zaawansowanie drogowych to ponad 30 procent. Na pierwszych fragmentach trasy głównej w ciągu drogi krajowej numer 73 ułożona została warstwa podbudowy asfaltowej i kolejna warstwa wiążąca nawierzchni. Konstruktorzy mostów stosują wyjątkową metodę nawiasową, polegającą na montażu... "w powietrzu".
Na pierwszych fragmentach trasy głównej w ciągu drogi krajowej numer 73 ułożona została warstwa podbudowy asfaltowej i kolejna warstwa wiążąca nawierzchni. Konstruktorzy mostów stosują wyjątkową metodę nawiasową, polegającą na montażu... "w powietrzu".
Gigantyczne konstrukcje mostowe na budowie obwodnicy Morawicy i Woli Morawickiej
Zakończenie budowy obwodnicy Morawicy i Woli Morawickiej planowane jest na drugą połowę 2026 roku - informuje Kamil Nowakowski, naczelnik Wydziału Dróg i Sieci Drogowej w świętokrzyskim oddziale Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, wyjaśniając, że równocześnie z robotami ziemnymi, pracami przy nasypach i wykopach, wykonywane są pierwsze odcinki podbudowy bitumicznej pod kolejne warstwy nawierzchni. Stanowią one jedną czwartą długości trasy zasadniczej. Ułożone zostały także odcinki próbne warstwy wiążącej. Widoczny jest nie tylko ślad przyszłej obwodnicy Morawicy i Woli Morawickiej, ale także dwóch rond - na początku i na końcu odcinka.
Gotowe są konstrukcje nośne pięciu obiektów mostowych, czyli podziemnego przejścia dla pieszych na początkowym odcinku inwestycji, trzech mostów nad ciekiem w Łabędziowie (w ciągu trasy głównej i dwóch dróg dojazdowych) oraz wiaduktu nad drogą powiatową.
Budowa obwodnicy Morawicy i Woli Morawickiej. Metoda nawisowa i najdłuższa w regionie estakada
W ramach inwestycji budowane są dwie estakady, w tym jedna prawie półkilometrowa, najdłuższa na sieci dróg krajowych w województwie świętokrzyskim. Zakończyły się roboty przy fundamentach oraz podporach tych obiektów, trwają natomiast prace przy wykonywaniu ustroju nośnego metodą nawisową. Polega ona na montażu deskowania i betonowaniu kolejno, jeden po drugim, segmentów konstrukcji nośnej niejako "w powietrzu", bez podparcia rusztowaniami ustawionymi na gruncie. Proces ten powtarza się segment po segmencie z użyciem specjalnych przesuwnych urządzeń. Montaż segmentów wykonywany jest równocześnie z dwóch stron, czyli od sąsiadujących ze sobą podpór w kierunku środka przęsła, aż do połączenia tych elementów. Na dwujezdniowych estakadach trzeba wykonać łącznie 232 segmenty nawisowe. Zaawansowanie tego etapu to około 30 proc, a jego zakończenie planowane jest w pierwszym kwartale 2026 r.
Budowa obwodnicy Morawicy i Woli Morawickiej. Szczegóły inwestycji
Obwodnica jest realizowana w systemie "projektuj i buduj" w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych. Trasa o długości 4,4 kilometra biegnie nowym śladem i będzie przedłużeniem przebudowanego wcześniej odcinka Drogi Krajowej 73, czyli I etapu obwodnicy Morawicy i Woli Morawickiej. W drugim etapie powstanie również dwujezdniowa droga klasy GP (główna ruchu przyspieszonego), która ominie od wschodu obie miejscowości. Na włączeniach odcinka do obecnej Drogi Krajowej numer 73 wybudowane będą ronda.
Zgodnie z decyzją środowiskową w ramach inwestycji zrealizowanych zostanie kilka obiektów inżynierskich. Oprócz wspomnianej wcześniej estakady nad Czarną Nidą powstaje druga, licząca ok. 330 metry nad rzeką Morawka. Wybudowany zostanie także most nad ciekiem Łabędziów, a wszystkie te obiekty pełnią również funkcję przejścia dla zwierząt. Ponadto w Łabędziowie budowany jest wiadukt nad drogą powiatową i podziemne przejście dla pieszych.
Bezpieczniej i bez korków
Pierwszy, ponad czterokilometrowy odcinek obwodnicy w ciągu drogi krajowej 73 dostępny jest od 2022 roku. Docelowo, po zrealizowaniu w przyszłym roku drugiego etapu inwestycji, obwodnica Morawicy i Woli Morawickiej będzie miała ponad 8,5 kilometra długości. Nowa droga poprawi sytuację na obciążonym ruchem podmiejskim i tranzytowym odcinku drogi krajowej 73 łączącym Kielce, Busko-Zdrój i Tarnów. Znacznie skróci się czas przejazdu tranzytem, a także czas dojazdu do stolicy województwa świętokrzyskiego z podkieleckich miejscowości. Inwestycja przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego i komfortu życia mieszkańców gminy Morawica.