Nie chcą drogi przez środek miasta. Mieszkańcy Kielc przekazali wojewodzie petycję przeciwko budowie S74

W środę, 2 lipca, przed budynkiem Świętokrzyskiego Urzędu Wojewódzkiego grupa działaczy ze Społecznego Komitetu "Nie dla S74" przekazała na ręce Ireneusza Piaseckiego, dyrektora generalnego urzędu, petycję o odmowę wydania zgody na realizację drogi S74 przez Kielce. Pod dokumentem podpisali się mieszkańcy, którzy wielokrotnie protestowali na ulicach Jesionowej i Świętokrzyskiej.
Protestujący nie składają broni! Złożyli petycję przeciwko inwestycjiProtestujący nie składają broni! Złożyli petycję przeciwko inwestycji
Źródło zdjęć: © Polska Press Grupa | Kamil Bielaszewski
Anna Gwóźdź
  • Protestujący nie składają broni! Złożyli petycję przeciwko inwestycji
  • Protestujący nie składają broni! Złożyli petycję przeciwko inwestycji
  • Protestujący nie składają broni! Złożyli petycję przeciwko inwestycji
  • Protestujący nie składają broni! Złożyli petycję przeciwko inwestycji
  • Protestujący nie składają broni! Złożyli petycję przeciwko inwestycji
[1/5] Protestujący nie składają broni! Złożyli petycję przeciwko inwestycji Źródło zdjęć: Polska Press Grupa | Kamil Bielaszewski

Mieszkańcy Kielc przekazali petycję przeciwko budowie S74. "Nie dla drogi przez środek miasta"

Petycja zawiera 59 arkuszy z podpisami kilkuset osób sprzeciwiających się budowie 5-kilometrowego odcinka S74 Kielce Zachód – Kielce Bocianek, którego realizacja ma kosztować około 714 milionów złotych. Umowę z firmą INTERCOR podpisano w styczniu 2023 roku, a zakończenie robót planowane jest na lipiec 2026 roku.

Kamil Piwowarski, przewodniczący Społecznego Komitetu "Nie dla S74", podkreślał, że protest nie jest reakcją chwili. – Nasz sprzeciw dojrzewa od 2016 roku i znalazł wyraz w trzech tegorocznych protestach przy ulicy Jesionowej i Świętokrzyskie – mówi.

Głównym zarzutem działaczy jest skala planowanej wycinki drzew. – Analiza raportu środowiskowego pokazuje, że zamiast 800 drzew, o których mówi Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, wyciętych może zostać ponad 1 800 drzew z terenów publicznych, a także nieustalona liczba drzew z działek prywatnych i znajdującego się w korytarzu inwestycji lasu – argumentował Kamil Piwowarski.

Brak konsultacji, brak dostępności. Nie chcą S74 przez Kielce

Paweł Słowik, członek Powiatowej Społecznej Rady do spraw Osób Niepełnosprawnych, zwracał uwagę na to, że zainteresowani mieszkańcy długotrwale próbowali uzyskać informacje na temat dostępności planowej trasy. Bezskutecznie. – Jako przedstawiciele środowiska osób z niepełnosprawnościami od lat próbujemy uzyskać szczegółowe dane o dostępności planowanej trasy. Jedno dwugodzinne spotkanie z GDDKiA w 2023 roku nie zakończyło się ani protokołem, ani konkretnymi ustaleniami – relacjonował dziennikarzom Paweł Słowik.

– Nie chcemy dostosowywania barier po fakcie. Oczekujemy infrastruktury wolnej od barier już w projekcie: nowych przystanków przy stacji Kielce Piaski, bezpiecznego tunelu zamiast zepsutej kładki przy Galerii Echo i ciągłego, przykrytego odcinka pod ulicą Jesionową, a nie dwóch krótkich "schowków" dla drogi.

S74 przez Kielce. Problemy z dostępem do dokumentacji?

Krzysztof Trzmiel, mieszkaniec osiedla Szydłówek dodawał, że mieszkańcy napotykali na trudności związane z udostępnieniem im dokumentów z planami przyszłej inwestycji. – W grudniu dostałem od GDDKiA projekty z klauzulą 'bez prawa udostępniania', choć te same rysunki (z drobnymi zmianami) trafiły miesiąc później na Biuletyn Informacji Publicznej – opowiadał mężczyzna.

Aby przybliżyć projekt mieszkańcom, przerysował plany i opublikował je na stronie internetowej. – Dopiero tam mieszkańcy mogli zobaczyć, że zamiast pełnego tunelu przewidziano długie odcinki odkrytego wykopu – wyjaśniał.

Stanowisko Świętokrzyskiego Urzędu Wojewódzkiego

Ireneusz Piasecki, dyrektor generalny Świętokrzyskiego Urzędu Wojewódzkiego, który odebrał petycję w zastępstwie wojewody, zapewnił, że petycja zostanie zarejestrowana i przekazana wydziałowi zajmującemu się pozwoleniami na budowę.

– Na razie procedura jest na etapie ponownej oceny oddziaływania na środowisko w Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska. Inwestor ma dwa miesiące (lipiec–sierpień 2025 – red.) na uzupełnienie dokumentacji – poinformował Ireneusz Piasecki.

Dyrektor podkreślił, że pełne konsultacje społeczne odbędą się dopiero po zakończeniu postępowania środowiskowego. – Zapewniam, że urząd będzie ostatnim ogniwem procesu i zadba, by wszystkie wymogi formalne i środowiskowe zostały spełnione. Na tym etapie komentowanie szczegółów projektu byłoby przedwczesne – dodał.

Dwie strony sporu

GDDKiA utrzymuje, że trasa pobiegnie częściowo w wykopie i krótkich tunelach, zachowa istniejące połączenia północ-południe i skróci przejazd przez miasto z 30 do 3 minut. Inwestycja ma odciążyć ulicę Jesionową i poprawić bezpieczeństwo ruchu.

Protestujący przekonują natomiast, że obecny przebieg pogłębi barierę między dzielnicami miasta i obniży jakość życia kielczan.

Wybrane dla Ciebie

Górzykowo: I pojechali na byle czym! Ale najpierw musieli sobie takie pojazdy przygotować. Te oryginalne pomysły to jedna z atrakcji Kiściobrania
Górzykowo: I pojechali na byle czym! Ale najpierw musieli sobie takie pojazdy przygotować. Te oryginalne pomysły to jedna z atrakcji Kiściobrania
"Kobieta fatalna". Każdy jej mąż kończył marnie
"Kobieta fatalna". Każdy jej mąż kończył marnie
Zduńska Wola: Sportowa Kępina dla całych rodzin i fanów. Róże Europy zachwyciły publiczność
Zduńska Wola: Sportowa Kępina dla całych rodzin i fanów. Róże Europy zachwyciły publiczność
Podniósł rękę na polskiego króla. Kara była straszliwa
Podniósł rękę na polskiego króla. Kara była straszliwa
Gastro Miasto we Wrocławiu: Nowe restauracje, debiuty kulinarne i wyjątkowe smaki podczas letniej edycji festiwalu
Gastro Miasto we Wrocławiu: Nowe restauracje, debiuty kulinarne i wyjątkowe smaki podczas letniej edycji festiwalu
Wypadek na autostradzie A4 między Brzeskiem a Bochnią. Duże utrudnienia na pasie w kierunku Tarnowa. Na miejscu działają służby ratunkowe
Wypadek na autostradzie A4 między Brzeskiem a Bochnią. Duże utrudnienia na pasie w kierunku Tarnowa. Na miejscu działają służby ratunkowe
Człuchów: Wyjątkowy motocykl podczas Cafe Racer Sprint. Miał silnik diesla!
Człuchów: Wyjątkowy motocykl podczas Cafe Racer Sprint. Miał silnik diesla!
Obłęż: Podopieczni schroniska dla zwierząt w gminie Kępice mają lepsze warunki
Obłęż: Podopieczni schroniska dla zwierząt w gminie Kępice mają lepsze warunki
Przysietnica: Wypadek z udziałem citroena i hyundaia. Jedna osoba trafiła do szpitala
Przysietnica: Wypadek z udziałem citroena i hyundaia. Jedna osoba trafiła do szpitala
Nadwiślański Fashion Week 2025 w Tarnobrzegu, Sandomierzu, Stalowej Woli, Nowej Dębie i Trześni. Zobacz program
Nadwiślański Fashion Week 2025 w Tarnobrzegu, Sandomierzu, Stalowej Woli, Nowej Dębie i Trześni. Zobacz program
Katowice: Tragiczny dzień na drogach. W dwóch wypadkach zginęły dwie osoby. Ważne drogi są nieprzejezdne
Katowice: Tragiczny dzień na drogach. W dwóch wypadkach zginęły dwie osoby. Ważne drogi są nieprzejezdne
Niezwykła bitwa. Husycki Blitzkrieg Prokopa Wielkiego
Niezwykła bitwa. Husycki Blitzkrieg Prokopa Wielkiego