Nie gotówka, nie karta. Polacy mają nowego faworyta wśród płatności
E-commerce wciąż na czele, rosnąca rola przelewów na telefon
Największy udział w transakcjach BLIK, bo aż 47,5%, miały zakupy w internecie (e-commerce). Wartość płatności w tym kanale sięgnęła 102,4 mld zł (wzrost o 29% r/r), a ich liczba wyniosła 662 mln (wzrost o 22% r/r). Matuszczyk podkreśliła, że dynamika wzrostu BLIKA w e-commerce jest blisko trzykrotnie wyższa niż całego polskiego rynku handlu elektronicznego.
Z kolei na popularności zyskują przelewy na telefon, których udział w ogólnej liczbie transakcji wzrósł do 25,5%. Było ich łącznie 355 mln, co oznacza wzrost o jedną czwartą. Na trzecim miejscu uplasowały się płatności w sklepach stacjonarnych (24%), z rosnącym udziałem płatności zbliżeniowych, które stanowią już niemal połowę transakcji w tym segmencie.
Nowi użytkownicy i rosnące koszyki zakupowe
Na koniec czerwca w systemie BLIK zarejestrowanych było 32,6 mln aplikacji, a grono aktywnych użytkowników, czyli tych, którzy realizują co najmniej jedną transakcję miesięcznie, wzrosło o 15% do 19,4 mln osób.
Wśród płatności e-commerce, pod względem wartości dominowały kategorie takie jak moda, usługi finansowe oraz rachunki, natomiast w ujęciu liczby transakcji prym wiodły zakłady bukmacherskie, usługi transportowe i moda. Najwyższą średnią wartość koszyka zakupowego (356 zł) odnotowano w kategorii "dom i ogród", podczas gdy usługi transportowe charakteryzowały się najniższą wartością (36 zł).