Nie tylko zakupy online: tym tradycyjne sklepy przyciągają Polaków
Potrzeba chwili i komfort decydują
Z raportu Adyen wynika, że 39 proc. polskich konsumentów preferuje zakupy w sklepach stacjonarnych, 24 proc. stawia na e-commerce, a 37 proc. łączy oba kanały. Co istotne, coraz więcej osób oczekuje od handlu czegoś więcej niż jedynie dostępności produktów. Aż 34 proc. ankietowanych przyznaje, że sama fizyczna obecność w sklepie to dla nich za mało – doceniają dodatkowe atrakcje i wrażenia, takie jak interaktywne technologie czy strefy relaksu.
Zakupy online cieszą się popularnością przede wszystkim ze względu na:
- atrakcyjne ceny (42 proc.),
- łatwość porównywania ofert (41 proc.),
- oszczędność czasu (39 proc.),
- większy wybór produktów (35 proc.).
Jednak mimo przewag e-commerce, konsumenci wciąż chętnie wracają do sklepów stacjonarnych. 43 proc. chce zobaczyć i dotknąć produkt przed zakupem, 42 proc. ceni sobie możliwość przymierzenia towaru, a 36 proc. wskazuje na natychmiastową dostępność produktów. Kluczowe znaczenie mają też koszty – 34 proc. badanych unika w ten sposób opłat za dostawę. Co ciekawe, aż 31 proc. klientów zostawia zakupy na ostatnią chwilę, co dodatkowo premiuje sklepy fizyczne.
Firmy muszą inwestować w płynność doświadczeń
Konsumenci coraz częściej oczekują płynnych doświadczeń zakupowych między światem online i offline. Dla 55 proc. badanych możliwość zwrotu produktu zakupionego online w sklepie stacjonarnym to istotne udogodnienie. Z kolei 52 proc. deklaruje większą lojalność wobec marek, które umożliwiają zamówienie niedostępnych produktów z dostawą do domu prosto ze sklepu.
– W erze Unified Commerce płynność doświadczenia zakupowego staje się nie opcją, lecz koniecznością. Klienci chcą mieć możliwość płynnego przemieszczania się między kanałami sprzedaży, bez względu na to, gdzie rozpoczęli interakcję z marką. Firmy muszą być technologicznie przygotowane, by odpowiadać na te rosnące wymagania i dostarczać spójne, bezpieczne doświadczenia zakupowe na każdym etapie ścieżki klienta – komentuje Matouš Michněvič, Country Manager CEE w Adyen.
Klienci coraz większą wagę przywiązują także do:
- bardziej ekologicznych opakowań i zrównoważonych dostaw (24 proc.),
- informacji o dostępności produktów w czasie rzeczywistym (23 proc.).
Sklepy stacjonarne zyskują na znaczeniu
Rośnie rola sklepów stacjonarnych jako miejsc budowania emocji i relacji z marką. Aż 34 proc. respondentów przyznaje, że zakupy stają się bardziej atrakcyjne, gdy towarzyszą im dodatkowe przeżycia – np. wirtualna i rozszerzona rzeczywistość, strefy wypoczynku czy wydarzenia specjalne. Już 32 proc. firm inwestuje w unikalne doświadczenia dla klientów w sklepach, a 24 proc. wdraża nowe technologie, by uatrakcyjnić proces zakupowy.
Co oznacza to dla biznesu?
Firmy działające w sektorze handlu muszą dostosowywać swoje strategie do zmieniających się nawyków konsumentów, które coraz wyraźniej wskazują na konieczność integracji kanałów sprzedaży i oferowania wartości dodanej w każdym punkcie styku z klientem.
Przewagi konkurencyjne będą budować te marki, które:
- postawią na spójną obsługę i płynne doświadczenie omnichannel,
- zaoferują klientom realną wartość w postaci wygody, elastyczności i dodatkowych doświadczeń,
- wprowadzą rozwiązania technologiczne wspierające zakupy hybrydowe,
- odpowiedzą na rosnące oczekiwania w zakresie zrównoważonego rozwoju.
O badaniu
Badanie „Adyen Retail Report 2025” przeprowadzono na przełomie stycznia i lutego 2024 r. na grupie ponad 38 tys. konsumentów i 13 tys. firm z 26 rynków, w tym z Polski. W polskim badaniu wzięło udział 500 przedstawicieli firm handlowych i 1000 konsumentów.