Nie tylko zakupy online: tym tradycyjne sklepy przyciągają Polaków

Dziś konsumenci nie przywiązują się już na stałe ani do zakupów online, ani do tych w tradycyjnych sklepach. To, gdzie zrobią zakupy, zależy od tego, co jest dla nich wygodniejsze w danym momencie. Z najnowszego raportu „Adyen Index: Retail Report 2025” wynika, że aż 37 proc. Polaków równie chętnie kupuje zarówno przez internet, jak i stacjonarnie. Coraz większą rolę odgrywa też to, jakie wrażenia towarzyszą samym zakupom – bez względu na to, czy odbywają się one w sklepie, czy online.
zakupy online
Zakupy online czy tradycyjne?
Źródło zdjęć: © Adobe Stock
Małgorzata Czuba-Skarzyńska

Potrzeba chwili i komfort decydują

Z raportu Adyen wynika, że 39 proc. polskich konsumentów preferuje zakupy w sklepach stacjonarnych, 24 proc. stawia na e-commerce, a 37 proc. łączy oba kanały. Co istotne, coraz więcej osób oczekuje od handlu czegoś więcej niż jedynie dostępności produktów. Aż 34 proc. ankietowanych przyznaje, że sama fizyczna obecność w sklepie to dla nich za mało – doceniają dodatkowe atrakcje i wrażenia, takie jak interaktywne technologie czy strefy relaksu.

Zakupy online cieszą się popularnością przede wszystkim ze względu na:

  • atrakcyjne ceny (42 proc.),
  • łatwość porównywania ofert (41 proc.),
  • oszczędność czasu (39 proc.),
  • większy wybór produktów (35 proc.).

Jednak mimo przewag e-commerce, konsumenci wciąż chętnie wracają do sklepów stacjonarnych. 43 proc. chce zobaczyć i dotknąć produkt przed zakupem, 42 proc. ceni sobie możliwość przymierzenia towaru, a 36 proc. wskazuje na natychmiastową dostępność produktów. Kluczowe znaczenie mają też koszty – 34 proc. badanych unika w ten sposób opłat za dostawę. Co ciekawe, aż 31 proc. klientów zostawia zakupy na ostatnią chwilę, co dodatkowo premiuje sklepy fizyczne.

Firmy muszą inwestować w płynność doświadczeń

Konsumenci coraz częściej oczekują płynnych doświadczeń zakupowych między światem online i offline. Dla 55 proc. badanych możliwość zwrotu produktu zakupionego online w sklepie stacjonarnym to istotne udogodnienie. Z kolei 52 proc. deklaruje większą lojalność wobec marek, które umożliwiają zamówienie niedostępnych produktów z dostawą do domu prosto ze sklepu.

– W erze Unified Commerce płynność doświadczenia zakupowego staje się nie opcją, lecz koniecznością. Klienci chcą mieć możliwość płynnego przemieszczania się między kanałami sprzedaży, bez względu na to, gdzie rozpoczęli interakcję z marką. Firmy muszą być technologicznie przygotowane, by odpowiadać na te rosnące wymagania i dostarczać spójne, bezpieczne doświadczenia zakupowe na każdym etapie ścieżki klienta – komentuje Matouš Michněvič, Country Manager CEE w Adyen.

Klienci coraz większą wagę przywiązują także do:

  • bardziej ekologicznych opakowań i zrównoważonych dostaw (24 proc.),
  • informacji o dostępności produktów w czasie rzeczywistym (23 proc.).

Sklepy stacjonarne zyskują na znaczeniu

Rośnie rola sklepów stacjonarnych jako miejsc budowania emocji i relacji z marką. Aż 34 proc. respondentów przyznaje, że zakupy stają się bardziej atrakcyjne, gdy towarzyszą im dodatkowe przeżycia – np. wirtualna i rozszerzona rzeczywistość, strefy wypoczynku czy wydarzenia specjalne. Już 32 proc. firm inwestuje w unikalne doświadczenia dla klientów w sklepach, a 24 proc. wdraża nowe technologie, by uatrakcyjnić proces zakupowy.

Co oznacza to dla biznesu?

Firmy działające w sektorze handlu muszą dostosowywać swoje strategie do zmieniających się nawyków konsumentów, które coraz wyraźniej wskazują na konieczność integracji kanałów sprzedaży i oferowania wartości dodanej w każdym punkcie styku z klientem.

Przewagi konkurencyjne będą budować te marki, które:

  • postawią na spójną obsługę i płynne doświadczenie omnichannel,
  • zaoferują klientom realną wartość w postaci wygody, elastyczności i dodatkowych doświadczeń,
  • wprowadzą rozwiązania technologiczne wspierające zakupy hybrydowe,
  • odpowiedzą na rosnące oczekiwania w zakresie zrównoważonego rozwoju.

O badaniu

Badanie „Adyen Retail Report 2025” przeprowadzono na przełomie stycznia i lutego 2024 r. na grupie ponad 38 tys. konsumentów i 13 tys. firm z 26 rynków, w tym z Polski. W polskim badaniu wzięło udział 500 przedstawicieli firm handlowych i 1000 konsumentów.

Wybrane dla Ciebie
Kielce: Krzysztof Zalewski zagrał w Filharmonii Świętokrzyskiej
Kielce: Krzysztof Zalewski zagrał w Filharmonii Świętokrzyskiej
Warszawa: Pobity taksówkarz w centrum. Jedna osoba zatrzymana
Warszawa: Pobity taksówkarz w centrum. Jedna osoba zatrzymana
"Skowronki" kontra "sowy", czyli komu żyje się lepiej
"Skowronki" kontra "sowy", czyli komu żyje się lepiej
2. liga koszykarzy. Hydrotruck Radom wygrał hitowe spotkanie
2. liga koszykarzy. Hydrotruck Radom wygrał hitowe spotkanie
Piłkarki ręczne TAURON Ruch Szczypiorno nie dały rady Piotrcovii
Piłkarki ręczne TAURON Ruch Szczypiorno nie dały rady Piotrcovii
Rzeszów: Potańcówka Miejska dla Seniorów w Zespole Szkół Mechanicznych
Rzeszów: Potańcówka Miejska dla Seniorów w Zespole Szkół Mechanicznych
Bielsko-Biała: Marsz Strachów. Dziwne stwory na ulicach miasta
Bielsko-Biała: Marsz Strachów. Dziwne stwory na ulicach miasta
Tragedia w Tatrach Wysokich. Turysta z Węgier porwany przez potok. Odnaleziono ciało
Tragedia w Tatrach Wysokich. Turysta z Węgier porwany przez potok. Odnaleziono ciało
Poznańskie derby na zakończenie rundy jesiennej Hokej Superligi
Poznańskie derby na zakończenie rundy jesiennej Hokej Superligi
Warszawa: Ogień w budynku na Pradze. Na miejscu cztery zastępy straży
Warszawa: Ogień w budynku na Pradze. Na miejscu cztery zastępy straży
Gdańsk: "Dziewczyny grają fair" w Ergo Arenie. 23 drużyny kobiece
Gdańsk: "Dziewczyny grają fair" w Ergo Arenie. 23 drużyny kobiece
Jedyny taki Wolfenstein. RtCW potrafił przestraszyć
Jedyny taki Wolfenstein. RtCW potrafił przestraszyć