Nie tylko zakupy online: tym tradycyjne sklepy przyciągają Polaków

Dziś konsumenci nie przywiązują się już na stałe ani do zakupów online, ani do tych w tradycyjnych sklepach. To, gdzie zrobią zakupy, zależy od tego, co jest dla nich wygodniejsze w danym momencie. Z najnowszego raportu „Adyen Index: Retail Report 2025” wynika, że aż 37 proc. Polaków równie chętnie kupuje zarówno przez internet, jak i stacjonarnie. Coraz większą rolę odgrywa też to, jakie wrażenia towarzyszą samym zakupom – bez względu na to, czy odbywają się one w sklepie, czy online.
zakupy online
Zakupy online czy tradycyjne?
Źródło zdjęć: © Adobe Stock
Małgorzata Czuba-Skarzyńska

Potrzeba chwili i komfort decydują

Z raportu Adyen wynika, że 39 proc. polskich konsumentów preferuje zakupy w sklepach stacjonarnych, 24 proc. stawia na e-commerce, a 37 proc. łączy oba kanały. Co istotne, coraz więcej osób oczekuje od handlu czegoś więcej niż jedynie dostępności produktów. Aż 34 proc. ankietowanych przyznaje, że sama fizyczna obecność w sklepie to dla nich za mało – doceniają dodatkowe atrakcje i wrażenia, takie jak interaktywne technologie czy strefy relaksu.

Zakupy online cieszą się popularnością przede wszystkim ze względu na:

  • atrakcyjne ceny (42 proc.),
  • łatwość porównywania ofert (41 proc.),
  • oszczędność czasu (39 proc.),
  • większy wybór produktów (35 proc.).

Jednak mimo przewag e-commerce, konsumenci wciąż chętnie wracają do sklepów stacjonarnych. 43 proc. chce zobaczyć i dotknąć produkt przed zakupem, 42 proc. ceni sobie możliwość przymierzenia towaru, a 36 proc. wskazuje na natychmiastową dostępność produktów. Kluczowe znaczenie mają też koszty – 34 proc. badanych unika w ten sposób opłat za dostawę. Co ciekawe, aż 31 proc. klientów zostawia zakupy na ostatnią chwilę, co dodatkowo premiuje sklepy fizyczne.

Firmy muszą inwestować w płynność doświadczeń

Konsumenci coraz częściej oczekują płynnych doświadczeń zakupowych między światem online i offline. Dla 55 proc. badanych możliwość zwrotu produktu zakupionego online w sklepie stacjonarnym to istotne udogodnienie. Z kolei 52 proc. deklaruje większą lojalność wobec marek, które umożliwiają zamówienie niedostępnych produktów z dostawą do domu prosto ze sklepu.

– W erze Unified Commerce płynność doświadczenia zakupowego staje się nie opcją, lecz koniecznością. Klienci chcą mieć możliwość płynnego przemieszczania się między kanałami sprzedaży, bez względu na to, gdzie rozpoczęli interakcję z marką. Firmy muszą być technologicznie przygotowane, by odpowiadać na te rosnące wymagania i dostarczać spójne, bezpieczne doświadczenia zakupowe na każdym etapie ścieżki klienta – komentuje Matouš Michněvič, Country Manager CEE w Adyen.

Klienci coraz większą wagę przywiązują także do:

  • bardziej ekologicznych opakowań i zrównoważonych dostaw (24 proc.),
  • informacji o dostępności produktów w czasie rzeczywistym (23 proc.).

Sklepy stacjonarne zyskują na znaczeniu

Rośnie rola sklepów stacjonarnych jako miejsc budowania emocji i relacji z marką. Aż 34 proc. respondentów przyznaje, że zakupy stają się bardziej atrakcyjne, gdy towarzyszą im dodatkowe przeżycia – np. wirtualna i rozszerzona rzeczywistość, strefy wypoczynku czy wydarzenia specjalne. Już 32 proc. firm inwestuje w unikalne doświadczenia dla klientów w sklepach, a 24 proc. wdraża nowe technologie, by uatrakcyjnić proces zakupowy.

Co oznacza to dla biznesu?

Firmy działające w sektorze handlu muszą dostosowywać swoje strategie do zmieniających się nawyków konsumentów, które coraz wyraźniej wskazują na konieczność integracji kanałów sprzedaży i oferowania wartości dodanej w każdym punkcie styku z klientem.

Przewagi konkurencyjne będą budować te marki, które:

  • postawią na spójną obsługę i płynne doświadczenie omnichannel,
  • zaoferują klientom realną wartość w postaci wygody, elastyczności i dodatkowych doświadczeń,
  • wprowadzą rozwiązania technologiczne wspierające zakupy hybrydowe,
  • odpowiedzą na rosnące oczekiwania w zakresie zrównoważonego rozwoju.

O badaniu

Badanie „Adyen Retail Report 2025” przeprowadzono na przełomie stycznia i lutego 2024 r. na grupie ponad 38 tys. konsumentów i 13 tys. firm z 26 rynków, w tym z Polski. W polskim badaniu wzięło udział 500 przedstawicieli firm handlowych i 1000 konsumentów.

Wybrane dla Ciebie

Ostojów: Festyn na zakończenie lata. Byłeś - znajdź się na zdjęciach
Ostojów: Festyn na zakończenie lata. Byłeś - znajdź się na zdjęciach
Brzeg: Wypuścili go z aresztu i od razu poszedł na włam. Za multirecydywę grozi mu teraz 15 lat
Brzeg: Wypuścili go z aresztu i od razu poszedł na włam. Za multirecydywę grozi mu teraz 15 lat
Krężce: Jednostka OSP obchodziła jubileusz 100-lecia
Krężce: Jednostka OSP obchodziła jubileusz 100-lecia
Łódź: Cztery pory sportu w Manufakturze. Najlepsze okazały się Skierniewice
Łódź: Cztery pory sportu w Manufakturze. Najlepsze okazały się Skierniewice
Ustronie Morskie: Dożynki. Święto plonów z mnóstwem dobrej zabawy [ZDJĘCIA]
Ustronie Morskie: Dożynki. Święto plonów z mnóstwem dobrej zabawy [ZDJĘCIA]
Pruszcz Gdański: To była muzyczna i słowna uczta. Tak było na Narodowym Czytaniu
Pruszcz Gdański: To była muzyczna i słowna uczta. Tak było na Narodowym Czytaniu
Zielona Góra: Kapitalna impreza! Ponad 600 osób wystartowało w Lotto Drużynowym Biegu Winobraniowym o Puchar "Gazety Lubuskiej" | ZDJĘCIA
Zielona Góra: Kapitalna impreza! Ponad 600 osób wystartowało w Lotto Drużynowym Biegu Winobraniowym o Puchar "Gazety Lubuskiej" | ZDJĘCIA
Bobolice: Mieszkańcy dziękowali za zbiory i prosili o pomyślność w przyszłym roku [ZDJĘCIA]
Bobolice: Mieszkańcy dziękowali za zbiory i prosili o pomyślność w przyszłym roku [ZDJĘCIA]
Białystok: Narodowe Czytanie 2025. Tym razem dzieł Jana Kochanowskiego. Plenerowa lekcja literatury miała miejsce w Różance
Białystok: Narodowe Czytanie 2025. Tym razem dzieł Jana Kochanowskiego. Plenerowa lekcja literatury miała miejsce w Różance
Białe Błota: Kolizja na drodze S5 pod Bydgoszczą. Zderzyły się dwa samochody
Białe Błota: Kolizja na drodze S5 pod Bydgoszczą. Zderzyły się dwa samochody
Kotowice: Motocyklista wjechał w tył auta na A2. Lądował śmigłowiec LPR
Kotowice: Motocyklista wjechał w tył auta na A2. Lądował śmigłowiec LPR
Zamach na księżniczkę Annę. Postawa kobiety zdziwiła wszystkich
Zamach na księżniczkę Annę. Postawa kobiety zdziwiła wszystkich