Nie tylko zakupy online: tym tradycyjne sklepy przyciągają Polaków

Dziś konsumenci nie przywiązują się już na stałe ani do zakupów online, ani do tych w tradycyjnych sklepach. To, gdzie zrobią zakupy, zależy od tego, co jest dla nich wygodniejsze w danym momencie. Z najnowszego raportu „Adyen Index: Retail Report 2025” wynika, że aż 37 proc. Polaków równie chętnie kupuje zarówno przez internet, jak i stacjonarnie. Coraz większą rolę odgrywa też to, jakie wrażenia towarzyszą samym zakupom – bez względu na to, czy odbywają się one w sklepie, czy online.
zakupy online
Zakupy online czy tradycyjne?
Źródło zdjęć: © Adobe Stock
Małgorzata Czuba-Skarzyńska

Potrzeba chwili i komfort decydują

Z raportu Adyen wynika, że 39 proc. polskich konsumentów preferuje zakupy w sklepach stacjonarnych, 24 proc. stawia na e-commerce, a 37 proc. łączy oba kanały. Co istotne, coraz więcej osób oczekuje od handlu czegoś więcej niż jedynie dostępności produktów. Aż 34 proc. ankietowanych przyznaje, że sama fizyczna obecność w sklepie to dla nich za mało – doceniają dodatkowe atrakcje i wrażenia, takie jak interaktywne technologie czy strefy relaksu.

Zakupy online cieszą się popularnością przede wszystkim ze względu na:

  • atrakcyjne ceny (42 proc.),
  • łatwość porównywania ofert (41 proc.),
  • oszczędność czasu (39 proc.),
  • większy wybór produktów (35 proc.).

Jednak mimo przewag e-commerce, konsumenci wciąż chętnie wracają do sklepów stacjonarnych. 43 proc. chce zobaczyć i dotknąć produkt przed zakupem, 42 proc. ceni sobie możliwość przymierzenia towaru, a 36 proc. wskazuje na natychmiastową dostępność produktów. Kluczowe znaczenie mają też koszty – 34 proc. badanych unika w ten sposób opłat za dostawę. Co ciekawe, aż 31 proc. klientów zostawia zakupy na ostatnią chwilę, co dodatkowo premiuje sklepy fizyczne.

Firmy muszą inwestować w płynność doświadczeń

Konsumenci coraz częściej oczekują płynnych doświadczeń zakupowych między światem online i offline. Dla 55 proc. badanych możliwość zwrotu produktu zakupionego online w sklepie stacjonarnym to istotne udogodnienie. Z kolei 52 proc. deklaruje większą lojalność wobec marek, które umożliwiają zamówienie niedostępnych produktów z dostawą do domu prosto ze sklepu.

– W erze Unified Commerce płynność doświadczenia zakupowego staje się nie opcją, lecz koniecznością. Klienci chcą mieć możliwość płynnego przemieszczania się między kanałami sprzedaży, bez względu na to, gdzie rozpoczęli interakcję z marką. Firmy muszą być technologicznie przygotowane, by odpowiadać na te rosnące wymagania i dostarczać spójne, bezpieczne doświadczenia zakupowe na każdym etapie ścieżki klienta – komentuje Matouš Michněvič, Country Manager CEE w Adyen.

Klienci coraz większą wagę przywiązują także do:

  • bardziej ekologicznych opakowań i zrównoważonych dostaw (24 proc.),
  • informacji o dostępności produktów w czasie rzeczywistym (23 proc.).

Sklepy stacjonarne zyskują na znaczeniu

Rośnie rola sklepów stacjonarnych jako miejsc budowania emocji i relacji z marką. Aż 34 proc. respondentów przyznaje, że zakupy stają się bardziej atrakcyjne, gdy towarzyszą im dodatkowe przeżycia – np. wirtualna i rozszerzona rzeczywistość, strefy wypoczynku czy wydarzenia specjalne. Już 32 proc. firm inwestuje w unikalne doświadczenia dla klientów w sklepach, a 24 proc. wdraża nowe technologie, by uatrakcyjnić proces zakupowy.

Co oznacza to dla biznesu?

Firmy działające w sektorze handlu muszą dostosowywać swoje strategie do zmieniających się nawyków konsumentów, które coraz wyraźniej wskazują na konieczność integracji kanałów sprzedaży i oferowania wartości dodanej w każdym punkcie styku z klientem.

Przewagi konkurencyjne będą budować te marki, które:

  • postawią na spójną obsługę i płynne doświadczenie omnichannel,
  • zaoferują klientom realną wartość w postaci wygody, elastyczności i dodatkowych doświadczeń,
  • wprowadzą rozwiązania technologiczne wspierające zakupy hybrydowe,
  • odpowiedzą na rosnące oczekiwania w zakresie zrównoważonego rozwoju.

O badaniu

Badanie „Adyen Retail Report 2025” przeprowadzono na przełomie stycznia i lutego 2024 r. na grupie ponad 38 tys. konsumentów i 13 tys. firm z 26 rynków, w tym z Polski. W polskim badaniu wzięło udział 500 przedstawicieli firm handlowych i 1000 konsumentów.

Wybrane dla Ciebie

Ulewy i burze dały się we znaki mieszkańcom Lubuskiego. A to jeszcze nie koniec
Ulewy i burze dały się we znaki mieszkańcom Lubuskiego. A to jeszcze nie koniec
Woj. śląskie: Strażacy wyjeżdżali do uszkodzonych dachów
Woj. śląskie: Strażacy wyjeżdżali do uszkodzonych dachów
Wągrowiec: Zakończenie XXXV Mundialito. Finał już dziś
Wągrowiec: Zakończenie XXXV Mundialito. Finał już dziś
Naleśniki z pieczarkami i serem. Szybkie, tanie i smaczne
Naleśniki z pieczarkami i serem. Szybkie, tanie i smaczne
Dolnośląska policja reaguje na szaloną jazdę byłego piłkarza akademii Śląska Wrocław. Podjęto nawet zdecydowane działanie
Dolnośląska policja reaguje na szaloną jazdę byłego piłkarza akademii Śląska Wrocław. Podjęto nawet zdecydowane działanie
Wolsztyn: Scena Letnia. Koncerty pod chmurką i muzyczne wieczory
Wolsztyn: Scena Letnia. Koncerty pod chmurką i muzyczne wieczory
Szprotawa: Miejscowy basen ma 90 lat. Będą huczne urodziny kąpieliska
Szprotawa: Miejscowy basen ma 90 lat. Będą huczne urodziny kąpieliska
Branża pogrzebowa rośnie w cieniu. Miliardy w grze, przepisy z PRL-u
Branża pogrzebowa rośnie w cieniu. Miliardy w grze, przepisy z PRL-u
Jasło: KK-T JDK i PTTK zapraszają na wycieczkę do Beskidu Żywieckiego
Jasło: KK-T JDK i PTTK zapraszają na wycieczkę do Beskidu Żywieckiego
To koniec ministerstwa na Śląsku? Zamiast tego nowy superresort energetyczny. "I tak nie mieli kompetencji i narzędzi"
To koniec ministerstwa na Śląsku? Zamiast tego nowy superresort energetyczny. "I tak nie mieli kompetencji i narzędzi"
Aktywne lato. Sezon wakacyjny napędza branżę food delivery
Aktywne lato. Sezon wakacyjny napędza branżę food delivery
Popołudniowa kawa na ciebie nie działa? Zobacz, jak wpływa na sen
Popołudniowa kawa na ciebie nie działa? Zobacz, jak wpływa na sen