Nieprawidłowości w cenach, porcjach i obsłudze klienta. Jak wypadła kontrola w Wielkopolsce?
Obsługa klienta leży i się nie rusza. Wyniki kontroli są alarmujące
Kontrola przeprowadzona przez PIH i UOKiK miała jeden główny cel, a mianowicie sprawdzić rzetelność obsługi klientów lokali gastronomicznych. Pod lupę trafiły m.in.:
- ceny i ich odpowiednia prezentacja,
- gramatura,
- legalizacja wag,
- opłaty za produkty jednorazowe z tworzyw sztucznych,
- odpowiednie zamieszczanie informacje o szkodliwości spożywania napojów alkoholowych,
- zamieszczanie informacji o zakazie palenia wyrobów tytoniowych.
Niestety wyniki kontroli nie są dobre, można wręcz powiedzieć, że są fatalne. W większości skontrolowanych miejsc stwierdzono uchybienia i nieprawidłowości.
— Wraz z Inspekcją Handlową skontrolowaliśmy ponad 600 różnego rodzaju lokali gastronomicznych w Polsce, sprawdzając przede wszystkim to, jak uwidoczniane są ceny potraw, dań, które są przygotowywane oraz jak obsługiwani są konsumenci, czyli taką rzetelność obsługi konsumentów. Niestety wyniki nie są najlepsze, bo zakwestionowaliśmy różnego rodzaju praktyki w 75 procentach tych lokali, które zostały zbadane. To nie są dobre wyniki — tak o kontroli wypowiada się Małgorzata Cieloch, rzeczniczka prasowa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Sprawdź jak wypadły lokale gastronomiczne z Wielkopolski:
Czy wiesz, za co płacisz jedząc na mieście? Cenniki pozostawiają sporo do życzenia
Według rzeczniczki UOKiK konsumenci powinni mieć każdorazowo jasną i prostą informację o cenie potrawy i usługi, które muszą być podane rzetelnie i umieszczone w cenniku.
Co więcej, cenniki powinny zawierać pełne nazwy potraw wraz z ilością i gramaturą, przy czym gramatura powinna dotyczyć dania po przygotowaniu.
W praktyce oznacza to, że jeśli kupujemy 100 gramów ryby smażonej nad morzem, to nie kupujemy 100 gramów ryby przed włożeniem jej na patelnię, a 100 gramów po zdjęciu jej z niej.
Magdalena Cieloch zauważyła również, że klient powinien w przypadku zastąpienia deklarowanych składników innymi zostać zapytany o zgodę na takie działania i poinformowany o nich wczesnej.
Zobacz też:
Warto również pamiętać o prawie konsumentów do reklamacji w przypadku nierzetelnie wykonanej usługi gastronomicznej, takiej jak za zimna potrawa, za mała porcja czy brak jasnych informacji o składzie. W przypadku nierzetelnej obsługi lub braku informacji o cenach rzecznik prasowa UOKiK zachęca do zgłaszania takich przypadków do najbliższego wojewódzkiego inspektoratu Inspekcji Handlowej.
Efekty końcowe kontroli w gastronomii, czyli posypały się mandaty
Na koniec warto powiedzieć o finale przeprowadzonych kontroli, bo nie jest to jedynie stwierdzenie nieprawidłowości. Jak informują w wydanym raporcie pokontrolnym PiH i UOKiK:
- nakazano podjęcie działań do usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości,
- nałożono 163 decyzje o karach na łączną kwotę 177 750 zł w związku z nieprawidłową informacją o cenach,
- nałożono 110 mandatów karnych na łączną kwotę 17 700 zł na osoby odpowiedzialne za popełnienie wykroczeń,
- złożono 55 wniosków do sądów rejonowych o ukaranie sprawców wykroczeń.