Ustka: Postępy prac przy rozbiórce falochronów. Na naszych oczach znika wiekowa konstrukcja
Modernizacja portu w Ustce - projekt strategiczny dla miasta i regionu
Limit dzienny 6 sztuk. Biedronka daje dwa produkty gratis
Inwestorem przedsięwzięcia jest Urząd Morski w Gdyni, który realizuje projekt przebudowy obejmujący:
- rozbiórkę starych falochronów,
- budowę nowych, wytrzymałych konstrukcji hydrotechnicznych,
- poprawę zabezpieczeń przeciwsztormowych,
Nowe falochrony będą wykonane z żelbetu i wyposażone w systemy chroniące przed skutkami sztormów. Dzięki temu port stanie się bezpieczniejszy. Zmodernizowana infrastruktura ma także poprawić zarządzanie ruchem morskim oraz zwiększyć potencjał przeładunkowy portu.
Wielki remont starych falochronów w Ustce. Zostaną rozebrane. Nowy port instalacyjno-serwisowy wciąż w planach
Remont Falochronu Wschodniego
Falochron Wschodni, który obecnie ma 318 metrów, zostanie wydłużony do 336,5 metra. Modernizacja obejmie:
- montaż pachołów kamiennych,
- instalację linii odbojowej,
- montaż drabinek ewakuacyjnych,
- ustawienie znaków nawigacyjnych,
- barierki ochronne,
- stojaki na sprzęt ratunkowy.
Zmiany mają za zadanie podnieść bezpieczeństwo oraz funkcjonalność tej części portu.
Remont Falochronu Zachodniego
Drugi etap inwestycji obejmuje Falochron Zachodni, który również przejdzie gruntowną modernizację. W planach są:
- montaż wyposażenia hydrotechnicznego,
- odtworzenie narzutu kamiennego od strony zewnętrznej,
- ułożenie narzutu wewnętrznego w północnej części konstrukcji,
- budowa kierownicy z pali rurowych przy głowicy falochronu.
Zadaniem kierownicy będzie zabezpieczenie narzutu kamiennego przed obsuwaniem oraz ochrona toru wodnego przed zamuleniem. Po zakończeniu prac łączna długość Falochronu Zachodniego wyniesie 436,3 metra (obecnie 416 m).
Falochrony Ustki - świadectwo morskiej historii
Usteckie falochrony powstały na przełomie XIX i XX wieku w ramach większego projektu modernizacji portu. Ich zadaniem było:
- zabezpieczenie ujścia Słupi,
- zwiększenie możliwości przeładunkowych portu,
- ochrona przed sztormami i erozją wybrzeża.
Przetrwały okres międzywojenny, II wojnę światową oraz liczne zmiany technologiczne. Drewniane konstrukcje stały się symbolem dawnego charakteru portu, jednak ich stan techniczny wymagał zdecydowanej interwencji.
Diamentowe lata usteckiego portu. Międzynarodowy kurort węglowy
Remont teraz, rozbudowa w przyszłości - co dalej z usteckim portem?
Choć trwa remont falochronów w Ustce, administracja morska nie rezygnuje z planów znacznego powiększenia portu. W projektach znajduje się:
- rozbudowa portu o dużą część zewnętrzną,
- stworzenie nowego portu instalacyjno-serwisowego dla morskich farm wiatrowych.
Nowy port ma być jednym z kluczowych miejsc obsługi infrastruktury offshore na Bałtyku.
Podsumowanie: remont falochronów w Ustce to inwestycja przyszłości
Remont falochronów w Ustce to nie tylko konieczna modernizacja starych konstrukcji, ale także ważny krok w rozwoju miasta i jego portu. Nowoczesna infrastruktura zwiększy bezpieczeństwo, funkcjonalność i możliwości rozwojowe portu, a jednocześnie otworzy drogę do kolejnych inwestycji związanych z energetyką morską.