Nowa obwodnica w województwie śląskim. Ma odciążyć jego północną część i połączyć dwie kluczowe trasy
W ramach Programu 100 obwodnic w województwie śląskim powstają inwestycje w pięciu lokalizacjach: Blachownia i Herby (DK46), Nakło Śląskie i Świerklaniec oraz Kroczyce, Pradeły, Szczekociny i Goleniów (wszystkie w ciągu DK78). Łączna długość nowych dróg to około 50 km. Obwodnice Blachowni i Herb oraz Nakła Śląskiego i Świerklańca powstają w systemie "Projektuj i buduj", pozostałe - w systemie tradycyjnym.
Obwodnica Blachowni i Herb - kluczowe etapy
Prace przygotowawcze, w tym Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe, rozpoczęły się w 2021 roku. W lutym 2025 złożono wniosek o wydanie decyzji środowiskowej. Konsultacje społeczne planowane są przed ostatecznym zatwierdzeniem wariantu przebiegu obwodnicy. Po uzyskaniu decyzji (planowana na I połowę 2026 r.) i ogłoszeniu przetargu (II kwartał 2027 r.), budowa ma ruszyć w latach 2029-2031.
Obwodnica pozwoli na wyprowadzenie ruchu tranzytowego z Blachowni i Herb, poprawi bezpieczeństwo mieszkańców oraz usprawni połączenie między Lublińcem a Częstochową. Inwestycja będzie też ważnym ogniwem w planowanym połączeniu autostrady A1 z drogą ekspresową S11.
Obwodnice w ciągu DK78 - ważne inwestycje dla północno-wschodnich terenów województwa
Obwodnice Szczekocin i Goleniowych, Kroczyc oraz Pradeł powstają z myślą o odciążeniu ruchu tranzytowego na DK78, który obecnie przejeżdża przez te miejscowości. Budowa nowych dróg poprawi bezpieczeństwo mieszkańców i zwiększy przepustowość połączeń z autostradą A1 oraz drogą ekspresową S7. Zakończenie robót planowane jest między 2027 a 2028 rokiem.
Obwodnica Nakła Śląskiego i Świerklańca jest na wcześniejszym etapie przygotowań. Studium i decyzja środowiskowa planowane są do 2027 roku, a budowa ma odbyć się w latach 2029-2031. Ta inwestycja poprawi warunki ruchu na DK78 i podniesie atrakcyjność gospodarczą regionu.
Program 100 obwodnic
Program budowy 100 obwodnic zakłada realizację ponad 800 km nowych dróg klasy GP, które wyprowadzą ruch tranzytowy z centrów miast i mniejszych miejscowości. Większość dróg będzie jednojezdniowa, choć tam, gdzie prognozowane jest duże natężenie ruchu, powstaną dwujezdniowe. Inwestycje mają na celu poprawę bezpieczeństwa, komfortu życia i ochronę środowiska mieszkańców.