Nowa S1 z Mysłowic do Bielsko-Biała już coraz bliżej! Otwarto dla kierowców odcinek Oświęcim - Brzeszcze, kolejne nowości do końca roku...

INWESTYCJE. Budowa nowej trasy S1 zdecydowanie przyspieszyła. Gotowych jest coraz więcej fragmentów ekspresówki pomiędzy Mysłowicami i Bielsko-Białą. Najnowsze wieści są dobre dla kierowców.
Nowy odcinek S1Nowa S1 z Mysłowic do Bielsko-Biała już coraz bliżej
Źródło zdjęć: © Adobe Stock | zhaojiankang
Piotr Sobierajski

W drugiej połowie sierpnia br., po zakończeniu procedury odbiorowej, GDDKiA udostępni do ruchu 10-kilometrowy fragment S1 od węzła Oświęcim do węzła Brzeszcze wraz z 600-metrowym odcinkiem DK44. Do końca roku mamy też pojechać m.in. odcinkiem Dankowice - Bielsko-Biała Hałcnów, czyli połączeniem z funkcjonującą S1 w kierunku granicy ze Słowacją.

Otwarto dla kierowców odcinek Oświęcim - Brzeszcze, kolejne nowości do końca roku...

Do ruchu zostanie oddany nie tylko fragment drogi ekspresowej S1 oraz DK44, ale także kolejny odcinek obwodnicy Oświęcimia w ciągu DK44, realizowany przez krakowski Oddział GDDKiA. Łącznie od węzła Oświęcim na S1 do ronda na ul. Wojewódzkiej w Pławach oddamy 4,1 km nowej drogi.

Na blisko 16-kilometrowym odcinku S1 Oświęcim - Dankowice wybudowano trzy węzły drogowe: Oświęcim, Wola i Brzeszcze. W ramach budowy jezdni głównej powstało 18 obiektów inżynierskich (w tym pięć obiektów mostowych, siedem wiaduktów drogowych, dwa wiadukty kolejowe, estakada, dwa zespolone, dolne przejścia dla dużych oraz średnich zwierząt oraz kładka dla pieszych).

- Na tym odcinku na szczególną uwagę zasługują dwa obiekty inżynierskie. Pierwszy to estakada na jezdni w stronę Bielska-Białej o długości ponad 480 m, na jezdni w kierunku Mysłowic jest o niecałe 20 metrów krótsza, która przeprowadza drogę ekspresową m.in. nad zelektryfikowaną, dwutorową linią kolejową nr 93 Trzebinia - Zebrzydowice, przejściem dla zwierząt średnich, terenem stawu Tesznowiec oraz drogą powiatową relacji Jawiszowice - Kaniów. Estakada powstała jako sprężony, 10-przęsłowy obiekt o przekroju skrzynkowym - informuje Marcin Twardysko, rzecznik prasowy katowickiego oddziału GDDKiA.

Wykonana została w technologii nasuwu 20 segmentów. Drugi obiekt, na który warto zwrócić uwagę, to most drogowy o długości 224 metrów, który przeprowadza drogę ekspresową nad korytem Wisły wydzielonej wałami przeciwpowodziowymi oraz przejściem dolnym dla dużych zwierząt. Wykonaliśmy go w technologii nawisowej.

Ponadtopowstało siedem przejść dla płazów, sześć przepustów drogowych o funkcji przejść dla zwierząt, a także 17 zbiorników retencyjnych. Funkcję rozrodczą dla płazów spełnia łącznie 21 zbiorników, z czego 5 to zbiorniki zastępcze.

Tak wygląda nowy fragment ekspresówki

Droga ekspresowa S1 składa się z dwóch jezdni. Na każdej z nich zlokalizowane są po dwa pasy ruchu o szerokości 3,75 m każdy oraz pasy awaryjne o szerokości po 2,5 m. Jezdnie rozdzielone są szerokim na 12 m pasem rozdziału, na którym w przyszłości będą mogły powstać trzecie pasy ruchu na każdej z jezdni. Nośność nawierzchni jezdni zaprojektowano tak, aby przenosiła obciążenia 11,5 tony na oś.

Tymczasowa organizacja ruchu w porozumieniu z samorządem

Do czasu ukończenia budowy sąsiednich odcinków S1, a więc Oświęcim - Bieruń i Dankowice - Bielsko-Biała Hałcnów oraz ostatniej części obwodnicy Oświęcimia w ciągu DK44 - nowo oddana trasa będzie tymczasowo dostępna wyłącznie dla pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony. Wynika to z organizacji ruchu na DK44 w Oświęcimiu. Kierowcy wyjeżdżając z tego miasta oraz z Brzezinki i Pław poprzez rondo na ul. Wojewódzkiej w Pławach, dojadą do S1.

Z kolei jadąc od strony S1, opuszczą ekspresówkę na węźle Oświęcim i dojadą do ronda na ul. Wolskiej, skąd będą mogli przejechać w prawo do Woli lub w lewo do Jedliny. Nie będzie możliwości podróży na wprost, przez most na Wiśle w kierunku Oświęcimia. Takie rozwiązanie zostało przygotowane we współpracy z lokalnymi samorządami ze względu na remonty drogowe realizowane przez władze powiatu oświęcimskiego. Układ dróg lokalnych nie jest bowiem w stanie przyjąć takiej liczby samochodów, która mogłaby potencjalnie zjeżdżać z trasy S1, gdyby został udostępniony przejazd do miasta.

S1 od Mysłowic do Bielska-Białej to 40 km nowej, komfortowej drogi

Realizacja brakującej części tej drogi ekspresowej od Mysłowic do Bielska-Białej, o łącznej długości blisko 40 km, podzielona została na cztery odcinki. Wartość umów na wykonanie tej trasy, której celem jest poprawa dostępności komunikacyjnej południowej Polski oraz usprawnienie tranzytu na osi północ-południe, to niemalże 2,3 mld zł. Odcinki S1 połączone będą z nowym przebiegiem DK44 na wysokości Bierunia i Oświęcimia, który przejmie ruch tranzytowy przechodzący dziś przez te miasta.

- W drugiej połowie sierpnia planujemy otwarcie 10 z blisko 16 km odcinka Oświęcim - Dankowice, od węzła Oświęcim do węzła Brzeszcze. Pozostała część zostanie oddana do użytku pod koniec bieżącego roku wraz z dwoma sąsiednimi odcinkami. Pierwszy to Dankowice - Bielsko-Biała Hałcnów, czyli połączenie z funkcjonującą S1 w kierunku granicy ze Słowacją - przekazuje Marcin Twardysko.

Drugi to Bieruń - Oświęcim wraz z obwodnicą Bierunia, gdzie planujemy udostępnienie do ruchu na zasadzie przejezdności i połączenia z DK44 (przy czym przewidujemy, że całkowite zakończenie prac nastąpi w III kwartale 2026 r.). Pozwoli to na zniesienie ograniczenia ruchu pojazdów do 3,5 t na S1. Pozostanie ono jedynie na odcinku DK44 przechodzącym przez Oświęcim i oddania ostatniej części obwodnicy tego miasta Stanie się to do połowy 2026 r.

Z kolei w połowie 2027 r. planowane jest zakończenie prac na ostatnim z czterech odcinków S1, czyli Mysłowice - Bieruń. Wtedy dostępna będzie już cała S1 od Mysłowic do Bielska-Białej. Wydłużenie czasu realizacji odcinków od Mysłowic do Oświęcimia wynika z przedłużających się procedur związanych z uzyskaniem decyzji administracyjnych. Wykonawcy złożyli także roszczenia terminowe z powodu niesprzyjających warunków pogodowych i ich skutków, a także powodzi, która miała miejsce we wrześniu 2024 r.

Ponad miliard złotych na drogową inwestycję

Budowa drogi ekspresowej S1 od Oświęcimia do Dankowic jest współfinansowana ze środków Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027. Łączna wartość dofinansowania z UE (do 31 grudnia 2023 r. w ramach POIiŚ, natomiast od 1 stycznia 2024 r. w ramach FEnIKS) wynosi 1 022 178 331,96 zł.

Droga "otwiera drzwi" na południe Europy

Trasa S1 znajduje się w VI korytarzu Transeuropejskiej Sieci Transportowej, łączącej kraje basenu Morza Bałtyckiego z krajami Europy Południowej. Łączy A1 w Pyrzowicach z granicą ze Słowacją w Zwardoniu. Przedłużeniem drogi ekspresowej S1 na południe od granic Polski jest słowacka autostrada D3 relacji Żylina - Skalite. Obecnie ciąg DK1 oraz S1 pomiędzy autostradą A1 w Pyrzowicach i granicą ze Słowacją w Zwardoniu liczy 148 km długości i zarządzany jest przez trzech różnych zarządców. GDDKiA odpowiada za około 141 km tej trasy, a za pozostałą część prezydenci miast: Tychy (5 km) oraz Bielsko-Biała (2,4 km).

W części to droga klasy GP (główna ruchu przyspieszonego), a w części ekspresowa. Docelowo, po zrealizowaniu wszystkich inwestycji, ta droga będzie ekspresową o długości ponad 133 km i w całości zarządzaną przez GDDKiA.

Wybrane dla Ciebie

Zielona Góra: Piraci i dinozaury pod CRS-em. Prehistoryczny gad spacerował wśród zielonogórzan i dał się głaskać!
Zielona Góra: Piraci i dinozaury pod CRS-em. Prehistoryczny gad spacerował wśród zielonogórzan i dał się głaskać!
Błaziny Dolne: Katastrofa śmigłowca. Maszyna uderzyła w ziemię. Są ranni
Błaziny Dolne: Katastrofa śmigłowca. Maszyna uderzyła w ziemię. Są ranni
Gdańsk: Policjant z narkotykami zatrzymany na festiwalu. Grozi mu wydalenie ze służby
Gdańsk: Policjant z narkotykami zatrzymany na festiwalu. Grozi mu wydalenie ze służby
Wrocław: Te przedwojenne domy handlowe należały do najbogatszych Żydów. Do dziś robimy w nich zakupy
Wrocław: Te przedwojenne domy handlowe należały do najbogatszych Żydów. Do dziś robimy w nich zakupy
Piła: Szalone lata 50-70 na WYNOS, czyli koncerty dawnych przebojów
Piła: Szalone lata 50-70 na WYNOS, czyli koncerty dawnych przebojów
Radomiak i Raków Częstochowa: Druga z rzędu ligowa porażka "Medalików"
Radomiak i Raków Częstochowa: Druga z rzędu ligowa porażka "Medalików"
Gorzów: Wypadek na dachu Słowianki. Mężczyzna spadł i złamał kręgosłup
Gorzów: Wypadek na dachu Słowianki. Mężczyzna spadł i złamał kręgosłup
Akcja kontrterrorystów na ekspresówce. Zatrzymany kibol ścigany za pobicie ze skutkiem śmiertelnym
Akcja kontrterrorystów na ekspresówce. Zatrzymany kibol ścigany za pobicie ze skutkiem śmiertelnym
Żniwa w Skansenie. Atrakcje w Podlaskim Muzeum Kultury Ludowej przyciągnęły tłumy. Pokazali zwyczaje żniwne, była też zabawa przy muzyce
Żniwa w Skansenie. Atrakcje w Podlaskim Muzeum Kultury Ludowej przyciągnęły tłumy. Pokazali zwyczaje żniwne, była też zabawa przy muzyce
Szef giganta zbrojeniowego odwiedził spółkę ze Śląska. Pomogą w produkcji czołgów? "Szansa na przemysłowy przełom"
Szef giganta zbrojeniowego odwiedził spółkę ze Śląska. Pomogą w produkcji czołgów? "Szansa na przemysłowy przełom"
Polak miał 42 sprawy sądowe na Wyspach. Po deportacji ma czystą kartę
Polak miał 42 sprawy sądowe na Wyspach. Po deportacji ma czystą kartę
Gorzów: Wypadek na dachu Słowianki. Mężczyzna spadł i złamał kręgosłup
Gorzów: Wypadek na dachu Słowianki. Mężczyzna spadł i złamał kręgosłup