Nowa S17 coraz bliżej granicy z Ukrainą. Jakie są postępy prac?
Budowa S17 nabiera tempa
Trasa ekspresowa S17 z Piask do Hrebennego będzie miała długość 125 km i została podzielona na dziewięć odcinków. Docelowo połączy Warszawę z przejściem granicznym w Hrebennem. Obecnie prowadzone są prace projektowe, przetargowe oraz budowlane na różnych etapach zaawansowania.
Pierwsze roboty już trwają
Rozpoczęła się budowa dwóch odcinków: Zamość Wschód - Zamość Południe oraz Tomaszów Lubelski Południe - Hrebenne, o łącznej długości prawie 30 km. Prace realizuje firma Budimex, a wartość kontraktów przekracza 1 mld zł.
Na południowym fragmencie, bliżej granicy, trwają już roboty ziemne, przebudowa sieci, a także prace przy budowie wiaduktów i przejść dla zwierząt. W rejonie Zamościa prowadzone są przygotowania do przebudowy infrastruktury podziemnej i rozbiórek budynków.
Co dzieje się na pozostałych odcinkach?
Zgodnie z harmonogramem, jeszcze w 2025 roku planowane jest uzyskanie decyzji ZRID (Zezwolenie na Realizację Inwestycji Drogowej) dla odcinka Zamość Południe - Tomaszów Lubelski, o długości 18,5 km. To kluczowy fragment, który połączy aktualnie realizowane odcinki z południowej części województwa z budowanymi fragmentami bliżej Zamościa.
Równolegle trwają przygotowania do złożenia wniosków o decyzję ZRID dla trzech kolejnych odcinków pomiędzy Piaskami a Zamościem - łącznie około 45 km drogi ekspresowej. Te fragmenty również mają uzyskać decyzje jeszcze przed końcem tego roku.
Dodatkowo, do końca 2025 roku planowane jest ogłoszenie przetargów na dwa brakujące odcinki:
- Łopiennik - Krasnystaw
- Zamość Sitaniec - Zamość Wschód
Łącznie to ponad 20 km trasy, które, po wybudowaniu, domkną ciągłość ekspresowej S17 od Warszawy aż po granicę państwa.
Projekt terminala granicznego i miejsca obsługi podróżnych
Równolegle opracowywana jest dokumentacja projektowa dla ok. 2-kilometrowego odcinka S17 w rejonie Hrebennego. Będzie on stanowił dojazd do planowanego terminala granicznego na granicy polsko-ukraińskiej.
Planowana jest także budowa pary Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP) przy obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego. Obecnie trwają procedury administracyjne związane z uzyskaniem decyzji ZRID również dla tego zadania.
Pieniądze z Unii Europejskiej
Fragment drogi ekspresowej S17 od Tomaszowa Lubelskiego do Hrebennego (17 km) otrzymał ponad 61 mln euro dofinansowania z unijnego programu "Łącząc Europę" (CEF).