Nowe cele i zmiany w świadectwach energetycznych. Budownictwo musi oszczędzać energię
W tym artykule:
Dyrektywa 2023/1791 i nowe cele redukcji zużycia energii
Zgodnie z nową dyrektywą 2023/1791, państwa członkowskie Unii Europejskiej są zobowiązane do osiągnięcia nowych celów dotyczących zmniejszenia zużycia energii. "Zobowiązano do osiągnięcia nowego, ilościowego krajowego celu zmniejszenia zużycia energii finalnej w sektorze publicznym o 1,9 procent rocznie w porównaniu z rokiem 2021." Oznacza to, że instytucje publiczne w Polsce muszą skupić się na redukcji zużycia energii na poziomie całkowitym w porównaniu z wyjściowym rokiem 2021.
Dramatyczne skutki huraganu. Nagrania z Jamajki
Dyrektywa wskazuje, że skupienie się na sektorze budowlanym ma kluczowe znaczenie, ponieważ "potencjał sektora budownictwa w zakresie efektywności energetycznej stanowi 40 procent potencjału w całej gospodarce."
Nowe wymagania dla inwestycji i sektor publiczny
Projektowane zmiany dotyczą także wymagań wobec nowych inwestycji. Przewiduje się, że "analizy rozwiązań w zakresie efektywności energetycznej" będą konieczne dla inwestycji przekraczających 100 mln euro, co oznacza, że nawet największe projekty będą musiały spełniać określone standardy efektywności.
Choć wyzwania stojące przed instytucjami publicznymi są znaczące, to warto podkreślić, że będą miały one pewną "elastyczność dotyczącą sposobu zmniejszenia zużycia energii." Ministerstwo Klimatu podkreśla, że osiągnięcie celów niekoniecznie wymaga kosztownych inwestycji - możliwe są także mniejsze, bardziej dostępne działania, takie jak obniżenie temperatury w pomieszczeniach czy ograniczenie oświetlenia zewnętrznego.
Reforma systemu świadectw efektywności energetycznej
System świadectw efektywności energetycznej również zostanie zmieniony. Proponowane jest "zmiany zasad wykonywania tego obowiązku" oraz zmiana terminu wniesienia opłaty zastępczej. W szczególności planowane jest, że wysokość opłaty ma odpowiadać "finansowej równoważności oszczędności energii liczonej w tonach oleju ekwiwalentnego (toe)."
Tym samym, obecne zasady, które nie odzwierciedlają rzeczywistych kosztów inwestycji, mają zostać zaktualizowane, biorąc pod uwagę m.in. "ceny energii, koszt technologii, inflację i warunki rynkowe."
Przyszłość sektora publicznego i potencjalne oszczędności
Jednym z ważnych aspektów nowych regulacji jest oszacowanie potencjalnych oszczędności. "Koszt wymaganego zmniejszenia całkowitego zużycia energii finalnej o 1,9 procent rocznie w latach 2025-2034 oszacowano na 10,5 mld zł, a oszczędności na zakupie energii na prawie 13,5 mld zł."
Ponadto, w perspektywie 2021-2027 dostępnych jest niemal 18,5 mld zł na poprawę efektywności energetycznej sektora publicznego z różnych programów unijnych i krajowych. W dłuższej perspektywie, do 2035 roku, sektor ma szansę wygenerować dodatkowe oszczędności i inwestycje dzięki nowym regulacjom, co może wpłynąć na "wolumen inwestycji na poziomie ponad 59 mld zł."
Nowe regulacje, choć wprowadzają wymagania i zobowiązania dla sektora publicznego, oferują również możliwość uzyskania znaczących oszczędności finansowych oraz ochrony środowiska. To ważny krok w kierunku zrównoważonej przyszłości energetycznej kraju.