Nowe wagony wyjadą na tory przed terminem. Pojadą z prędkością do 200 km/h
Polska kolej przyspiesza
Na tory wyjeżdżają kolejne nowoczesne wagony, które mają zapewnić pasażerom większy komfort i bezpieczeństwo podróży. Zamówienie obejmuje łącznie 40 pojazdów modernizowanych przez dwie krajowe fabryki - H. CEGIELSKI Fabrykę Pojazdów Szynowych oraz PESA Mińsk Mazowiecki.
W ramach kontraktu powstaną trzy typy wagonów: 26 drugiej klasy typu Z1B, 6 przystosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami i rodzin z dziećmi (Z1B PRM) oraz 8 pierwszej klasy typu Z1A.
- Odbiory wagonów nastąpiły przed planowanym terminem, co jest dowodem na wysoką jakość i terminowość realizacji projektu - podkreślono.
Zgodnie z harmonogramem wagony miały trafić do przewoźnika dopiero w styczniu 2026 roku, tymczasem pierwsze egzemplarze zostaną włączone do ruchu już w październiku 2025. Jak zapowiada producent, wszystkie 32 wagony Z1B i Z1B PRM zostaną odebrane i skierowane do eksploatacji jeszcze w tym roku. Pojazdy przystosowane są do jazdy z prędkością do 200 km/h, a producent - H. CEGIELSKI Fabryka Pojazdów Szynowych - odpowiada również za ich naprawy okresowe po 18 miesiącach od włączenia do służby.
Komfort, technologia i ekologia
Nowe wagony to nie tylko większa prędkość, ale też wyższy standard podróży. W zmodernizowanych przedziałach znajdą się ergonomiczne, odnowione fotele, gniazdka 230V i USB, klimatyzacja, Wi-Fi oraz indywidualne oświetlenie. Uwagę zwraca również poprawione wygłuszenie akustyczne, które - jak zapowiada PKP Intercity - znacząco zwiększy komfort podróży.
- Nowe wagony to efekt inwestycji w jakość podróży i w rozwój polskiego przemysłu kolejowego. Dzięki modernizacjom możemy zapewnić pasażerom komfort na poziomie europejskim - wskazano.
Nowe wagony będą elastycznie wzmacniały pociągi o najwyższej frekwencji. Zostaną skierowane przede wszystkim na trasy: Warszawa-Łódź, Łódź-Gdynia-Kołobrzeg oraz Warszawa-Zakopane. Ze względu na finansowanie z Krajowego Planu Odbudowy, pojazdy Z1B w najbliższym czasie obsłużą połączenia krajowe.
Polskie fabryki napędzają modernizację
Wagony pierwszej klasy Z1A, modernizowane przez PESA Mińsk Mazowiecki, są na etapie uzgodnień technicznych. Wszystkie osiem pojazdów przekazano już do naprawy, a ich odbiór planowany jest na trzeci kwartał 2026 roku. Zostaną przeznaczone do obsługi połączeń międzynarodowych, m.in. do Berlina i Wiednia.
PKP Intercity systematycznie inwestuje w krajowy przemysł kolejowy - obecnie spółka posiada kontrakty na dostawę nawet 644 wagonów wyłącznie od polskich producentów: PESA, H. CEGIELSKI FPS oraz PKP Intercity Remtrak. Wartość wszystkich realizowanych i planowanych projektów taborowych przekracza 16,5 mld zł.
- Nowe wagony to inwestycja w pasażerów, ale też w polskie technologie i miejsca pracy. Chcemy, by krajowa kolej była nowoczesna, konkurencyjna i w pełni oparta na rodzimym przemyśle - podsumowano.