Sosnowiec: Znów zamykają wiadukt w centrum. Szykujcie się na objazdy. Wiemy, kiedy pojedziemy szerszą drogą pod wiaduktem na Nowopogońskiej
Kolej zamyka znów przejazd pod wiaduktem w centrum Sosnowca
Po Sosnowcu nie jeździ się dziś łatwo, co związane jest z zakrojoną na szeroką skalę inwestycją PKP PLK. Na wszystkich wiaduktach pracują ekipy remontowe. Kiedy zatem można spodziewać się dobrych wiadomości?
- Na terenie Sosnowca zajmujemy się teraz trzema wiaduktami. Na ulicy Nowopogońskiej mamy drobne opóźnienie. Ono wynika z odkrytej infrastruktury podziemnej, która nie była do tej pory naniesione na żadną dokumentację. Robimy wszystko, by ten okres prac jak najbardziej skrócić. Przed świętami Bożego Narodzenia, dokładnie 18 grudnia, planujemy drogę na ul. Nowopogońskiej ponownie udostępnić kierowcom - mówi Marcin Chruścielewski, kierownik kontraktu w PKP PLK Centrum Realizacji Inwestycji Region Śląski.
Nowy obiekt nad ulicą Nowopogońską znacznie się poszerzył, co umożliwi wprowadzenie ruchu dwukierunkowego. Dotychczas można było tylko kierować się w jedną stronę.
- Jeżeli chodzi o wiadukt nad ul. Żeromskiego, to zamknięcie będzie trwało miesiąc. Spowodowane jest to koniecznością wybudowania przęseł nad drogą - tłumaczy Marcin Chruścielewski.
Na ul. Żeromskiego wrócą tramwaje
31 października zostanie przywrócony ruch tramwajów i pieszych na ul. Żeromskiego , ale prace na wiadukcie będą kontynuowane. Całość robót na wiadukcie przy ul. Żeromskiego PKP PLK planuje zakończyć w pierwszym kwartale 2027 roku.
- Od 15 listopada zamykamy natomiast ponownie na miesiąc czasu przejazd ulicą Piłsudskiego w centrum miasta. Przystąpimy tam do demontażu drugiej części wiaduktu. Ostatnio nowo wybudowana część przeszła odbiory techniczne z wynikiem pozytywnym - informuje kierownik kontraktu w PKP PLK Centrum Realizacji Inwestycji Region Śląski.
Kierowcy ponownie będą musieli korzystać z dróg alternatywnych, a więc m.in. Grota-Roweckiego i Mireckiego.
Konstrukcja przy ul. Piłsudskiego wymagała kompleksowej przebudowy. Roboty są realizowane pod nadzorem konserwatora zabytków. Po zakończeniu prac planowanym na trzeci kwartał 2026 r. zwiększy się prześwit i usprawni ruch drogowy i tramwajowy pod wiaduktem. Zadanie realizowane przez Polskie Linie Kolejowe jest dofinansowane z unijnego instrumentu CEF "Łącząc Europę".
Stacja Sosnowiec Południowy w przebudowie, utrudnienia dla pasażerów
Pociągi Polregio nie będą z kolei dojeżdżały od strony dworca południowego.
- Podpisaliśmy ostatnio umowę z firmą ZUE na przebudowę stacji Sosnowiec Południowy. W związku z tym pociągi będą kończyć bieg na stacji Dańdówka, a od stacji Dańdówka do Katowic wprowadzona zostanie komunikacja zastępcza. Prace potrwają tam do końca 2026 roku. Zaczną się od 6 listopada - tłumaczy Marcin Chruścielewski.
Będą tam realizowane dwie inwestycje. Jedną poprowadzi Zakład Linii Kolejowych w Sosnowcu. Będzie to przebudowa toru, peronu, oświetlenia.
- My będziemy natomiast przebudowywać sterowanie przejazdami kolejowymi ulicy Ostrogórskiej, Dęblińskiej i Naftowej. Wszystkie urządzenia do sterowania rozjazdami, semaforami zostaną przeniesione do nowo wybudowanej i też oddawanej 5 listopada nastawni tutaj w Sosnowcu, w centrum - mówi kierownik kontraktu w PKP PLK Centrum Realizacji Inwestycji Region Śląski.
Z tej nastawni będą sterowane dwa okręgi. Stacja główna w Sosnowcu plus Sosnowiec Południowy. Organizacja ruchu kolejowego będzie się zmieniała.
- Musimy jeszcze wybudować tor piąty, bo tutaj od Sosnowca do Katowic poprowadzimy pięć torów. Dwa tory dalekobieżne, dwa tory podmiejskie od Będzina i jeden tor od Sosnowca Południowego. On zostanie wybudowany aż do Szopienic Południowych. Jak tylko wybudujemy ten piąty tor, to przywrócimy ruch od Sosnowca Południowego - deklaruje Marcin Chruścielewski.
Duże zmiany także na stacji Sosnowiec Główny
Na stacji Sosnowiec Główny powstał całkowicie nowy peron nr 3. Otwarty zostanie dla podróżnych 5 listopada. To właśnie tam przeniesie się cała organizacja ruchu kolejowego, bo firma ZUE rozpocznie jednocześnie przebudowę i modernizację dwóch pozostałych peronów na tej stacji. Najpierw będzie to peron nr 2, a potem peron nr 1.
- Te wszystkie zmiany ułatwią podróżowanie koleją, skrócą czas przejazdu z Sosnowca do Katowic, a więc zbliżą mieszańców Śląska i Zagłębia - podkreśla Arkadiusz Chęciński, prezydent Sosnowca.
Gotowa jest antypoślizgowa nawierzchnia obiektu, na której powstały ścieżki naprowadzające dla osób niewidomych oraz niedowidzących. Wiata zapewnia pasażerom komfort i ochronę przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi. Nowa klatka schodowa łączy peron z przejściem podziemnym.
Peron nr 3 dostosowany został do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Wyposażony został w windę, czytelną informację pasażerską, wiaty, ławki, jasne oświetlenie.
Jedna krawędź peronu jest krótsza ze względu na nowy układ torowy na stacji Sosnowiec Główny, co nie wpłynie na obsługę pasażerów. Dodatkowe tory pozwolą na zwiększenie przepustowości stacji, przez którą będzie mogło przejechać więcej pociągów.
- Peron trzeci przejmie od listopada ciężar funkcjonowania stacji Sosnowiec Główny. Prace przeniosą się na peron drugi i pierwszy, które także przystosowane zostaną do współczesnych standardów obsługi podróżnych - mówi Janusz Pasierb, dyrektor w PKP PLK Centrum Realizacji Inwestycji Region Śląski.
Docelowo, po zakończeniu przebudowy stacji, z nowego obiektu będą obsługiwane pociągi dalekobieżne i regionalne w kierunku Katowic. Do czasu zakończenia prac budowlanych, nowy peron przejmie obsługę wszystkich pociągów w każdym kierunku. Prace modernizacyjne peronów 1 i 2 w Sosnowcu potrwają natomiast do początku 2027 roku.