Nowi doradcy w przedszkolach. Mają pomagać każdemu dziecku się uczyć
Ponad 700 nauczycieli-specjalistów ukończyło szkolenia na doradców ds. dostępności uczenia się
Szkolenia skierowane były do nauczycieli-specjalistów zatrudnionych w przedszkolach. Trwały od września 2024 roku do końca czerwca 2025 roku. Zakończyło je 729 osób z całego kraju, co oznacza, że program ukończyło ponad 91 proc. jego uczestników.
– Celem programu było przygotowanie nauczycieli-specjalistów do pełnienia roli doradcy ds. dostępności uczenia się, czyli wyposażenie uczestników w narzędzia i kompetencje do udzielania wsparcia dostosowanego do potrzeb dzieci, z uwzględnieniem różnorodności ich potrzeb rozwojowych i edukacyjnych – przekazał IBE-PIB. – W efekcie prawie 400 przedszkoli w całym kraju zyskało specjalistów przygotowanych do pracy w duchu edukacji dostępnej dla każdego dziecka – dodał Instytut.
Program miał strukturę modułową i składał się z trzech części: kursu e-learningowego obejmującego siedem tematycznych modułów, serii warsztatów online prowadzonych w małych grupach oraz działań wdrożeniowych – czyli realizacji indywidualnych interwencji w miejscu pracy.
Uczestnicy zdobywali wiedzę zarówno teoretyczną, jak i praktyczną. Szczególny nacisk położono na przekładanie zdobytych informacji na konkretne działania w placówkach przedszkolnych.
– Uczestnicy m.in. w praktyczny sposób uczyli się przekładać zdobytą wiedzę na działania w swoich przedszkolach – podkreślił Instytut w komunikacie.
Program wzmocnił kompetencje nauczycieli i dał konkretne narzędzia wspierające dzieci o zróżnicowanych potrzebach
Program „Przedszkole dostępne dla wszystkich” to element szerszego podejścia do edukacji, które zakłada otwartość na różnorodność i aktywne przeciwdziałanie barierom w uczeniu się już od najmłodszych lat. Doradcy ds. dostępności mają wspierać zespoły przedszkolne w planowaniu i wdrażaniu rozwiązań, które odpowiadają na konkretne potrzeby dzieci, nie wykluczając żadnego z nich z procesu edukacyjnego.
Efektem programu jest nie tylko wzrost kompetencji wśród nauczycieli, ale także konkretne zmiany w codziennej praktyce placówek. Obecność wykwalifikowanego doradcy może pomóc całemu zespołowi w lepszym rozumieniu, jak tworzyć środowisko przyjazne dla dzieci ze specjalnymi potrzebami, bez konieczności ich wyodrębniania.
W ocenie organizatorów i uczestników program stanowi istotny krok w kierunku upowszechnienia idei edukacji włączającej, która nie jest już tylko postulatem, lecz coraz częściej staje się realną praktyką w polskich przedszkolach.