Obwodnica Opatowa gotowa w ponad 80 procentach. Układana jest ostatnia warstwa nawierzchni na głównym jej ciągu
Zaawansowanie prac na budowie obwodnicy Opatowa wynosi ponad 80 procent. Wykonawca obecnie układa ostatnią warstwę nawierzchni na ciągu głównym. Niektóre obiekty już zostały udostępnione kierowcom.
Obwodnica Opatowa gotowa w ponad 80 procentach
Ogólne zaawansowanie inwestycji przekroczyło ponad 80 procent.
- Budowa obwodnicy Opatowa wchodzi w nowy etap. Wykonawca rozpoczął układanie ostatniej wierzchniej warstwy ścieralnej nawierzchni na ciągu głównym obwodnicy. Poprzednie warstwy czyli podbudowa bitumiczna i wiążąca warstwa nawierzchni zostały ułożone w 90 procentach – mówi Małgorzata Pawelec Buras, rzecznik prasowy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Kielcach.
Jak informuje pani rzecznik wszystkie obiekty mostowe, a jest ich 14 oraz 6 dużych przepustów są prawie gotowe. – Te obiekty są już gotowe, na obiektach mostowych układana jest ostatnia warstwa nawierzchni – dodaje Małgorzata Pawelec – Buras.
Z wielu obiektów już korzystamy - to wiadukt nad budowaną dwujezdniową drogą krajową numer 9 w ciągu drogi powiatowej w Tomaszowie. Udostępnienie wiaduktu znacznie ułatwiło komunikację lokalną w okolicy Opatowa, szczególnie komunikację zbiorową. Korzystamy również z wiaduktów na ulicach Ćmielowskiej, Lipowskiej i Granicznej a także w Okalinie.
Przed wakacjami planowane jest udostępnienie wiaduktu w Jałowęsach w ciągu drogi krajowej numer 74 nad budowaną drogą ekspresową S74.
Od 2024 roku czynne są także dwa ronda wybudowane w ramach inwestycji: pierwsze na skrzyżowaniu istniejącej drogi krajowej numer 9 z budowanym nowym przebiegiem „dziewiątki” w obrębie przyszłego węzła, drugie rondo na końcu budowanej obwodnicy na skrzyżowaniu S74 z istniejącą drogą krajową numer 9 w Okalinie.
Kierowcy mogą również poruszać się łącznikiem północnym obwodnicy Opatowa czyli odcinkiem, dzięki któremu kierowcy jadący od Ostrowca mogą jechać w kierunku Lublina omijając zupełnie wjazd do centrum Opatowa. W przyszłości tym odcinkiem, omijając miasto, będziemy mogli pojechać z Kielc do Lublina.
Zakończenie inwestycji planowane jest w III kwartale 2025 roku.
Obwodnica Opatowa to jedna z kluczowych inwestycji drogowych w regionie. Przebiegać będzie jako dwujezdniowa droga krajowa numer 9 oraz droga ekspresowa S74, znacząco odciążając centrum miasta i poprawiając bezpieczeństwo oraz płynność ruchu. Każdy kolejny etap zakończonych prac to krok bliżej do pełnej funkcjonalności tej nowoczesnej trasy.
Obwodnica Opatowa
Ponad 11-kilometrowa obwodnica w ciągu drogi krajowej numer 9 i S74 biegnie po południowo-zachodniej stronie Opatowa. Na skrzyżowaniu obecnej drogi krajowej 74 z nowym przebiegiem drogi krajowej numer 9, a także na włączeniu przyszłej S74 do istniejącej "dziewiątki" powstały już bezkolizyjne ronda. W ramach obwodnicy Opatowa budowane są też dwa węzły drogowe. Pierwszy na skrzyżowaniu istniejącej drogi krajowej numer 9 z budowanym łącznikiem północnym drogi krajowej 74, a drugi w Marcinkowicach, na skrzyżowaniu planowanej drogi ekspresowej S74 z projektowaną drogą krajową numer 9, zapewniając także skomunikowanie z drogą wojewódzką numer 757 do Staszowa.
W ramach inwestycji powstało między innymi 14 mostów, wiaduktów, estakad, a także kładka dla pieszych. Inwestycja zakłada budowę, w większości po nowym śladzie, odcinka dwujezdniowej drogi krajowej numer 9 o długości 5,1 kilometra i odcinka dwujezdniowej drogi ekspresowej S74 o długości 6,5 kilometra. Uzupełnieniem obwodnicy Opatowa jest trzykilometrowy jednojezdniowy łącznik w ciągu drogi krajowej numer 74 poprowadzony na północ od miasta. Dzięki łącznikowi, kierowcy podróżujący na trasie Kielce – Lublin nie muszą wjeżdżać do miasta. Inwestycja połączyła węzeł na drodze krajowej numer 9, z drogą krajową 74 w okolicy Adamowa.
Przez Opatów przebiegają obecnie dwie ważne drogi krajowe o dużym natężeniu ruchu. Są to droga krajowa numer od Radomia, przez Ostrowiec Świętokrzyski do Rzeszowa oraz droga krajowa numer 74 od Sulejowa, przez Kielce do Zamościa. W historycznym centrum miasta obie te drogi biegną jednym śladem, wąską ulicą, między ciasną zabudową. W ciągu doby przez miasto przejeżdża kilkanaście tysięcy pojazdów, a co trzeci z nich jest pojazdem ciężkim. To wszystko, w godzinach szczytu, przyczynia się do powstawania zatorów. Długo oczekiwana obwodnica Opatowa z łącznikiem północnym uwolni miasto od ruchu tranzytowego, korków i spalin. Poprawi jakość życia mieszkańców oraz bezpieczeństwo i komfort podróżujących tranzytem. Znacznie skróci też czas podróżowania drogami krajowymi numer 9 i 74. Obwodnica będzie stanowiła ważny odcinek drogi ekspresowej S74, która w przyszłości połączy województwa łódzkie, świętokrzyskie i podkarpackie.