Od 2026 r. wyższy zasiłek pogrzebowy. ZUS podnosi świadczenie
W tym artykule:
Zasiłek pogrzebowy to realne wsparcie dla rodzin po stracie bliskiej osoby
Jak przypomina ZUS, zasiłek pogrzebowy jest świadczeniem pieniężnym, które ma na celu częściowe pokrycie kosztów pogrzebu. Przysługuje osobom lub instytucjom, które poniosły wydatki związane z pochówkiem osoby ubezpieczonej, emeryta, rencisty lub członka jego rodziny.W 2024 roku ZUS wypłacił blisko 360 tysięcy zasiłków pogrzebowych o łącznej wartości ponad 1,44 miliarda złotych. Najwięcej świadczeń przyznano w województwie śląskim – 50,5 tysiąca i mazowieckim – 48,7 tysiąca, najmniej natomiast w podlaskim – 8,5 tysiąca.
Padło pytanie o sprzedaż działki pod CPK. "Jak z aferą wizową"
Od nowego roku wyższe kwoty i możliwość waloryzacji
Od 1 stycznia 2026 roku członkom rodziny zmarłego będzie przysługiwać pełna kwota zasiłku w wysokości 7 tys. zł, niezależnie od rzeczywistych kosztów pogrzebu. Osobom spoza rodziny zmarłego świadczenie przysługuje do wysokości poniesionych wydatków, ale nie więcej niż ustalony limit. W przypadku, gdy koszty pogrzebu pokrywa kilka osób lub instytucji, zasiłek dzieli się proporcjonalnie do ich udziału w kosztach.
Zasiłek pogrzebowy przysługuje temu, kto pokrył koszty pochówku osoby ubezpieczonej lub jej członka rodziny. Świadczenie mogą więc otrzymać m.in. małżonek, dzieci, rodzice, rodzeństwo, dziadkowie, wnuki, osoby przysposobione lub będące pod opieką prawną, a także pracodawca, dom pomocy społecznej, gmina, powiat lub instytucja religijna, jeśli faktycznie poniosły koszty pogrzebu.
Jak i kiedy złożyć wniosek o wypłatę zasiłku
Aby otrzymać zasiłek, należy wypełnić formularz Z-12 i złożyć go w oddziale ZUS, przesłać pocztą lub przekazać elektronicznie przez Platformę Usług Elektronicznych (PUE ZUS).Do wniosku należy dołączyć rachunki potwierdzające poniesione wydatki, odpis skrócony aktu zgonu, dokument potwierdzający pokrewieństwo lub powinowactwo oraz, w przypadku osób ubezpieczonych, zaświadczenie płatnika składek o objęciu ubezpieczeniem emerytalnym i rentowym.
Dokumenty trzeba złożyć w ciągu 12 miesięcy od dnia śmierci lub 12 miesięcy od dnia pogrzebu, jeśli pojawiły się trudności z identyfikacją zmarłego. W takim przypadku należy dołączyć dokument potwierdzający powód opóźnienia, np. zaświadczenie z policji, prokuratury lub urzędu stanu cywilnego.