Oświęcim: Trwa remont ul. Chopina. Postępy zwróciły uwagę mieszkańców
Przede wszystkim chodzi szerokość jezdni, która jest węższa o około dwa metry. Czemu ma to służyć?
Skandal korupcyjny w Ukrainie. Najbliższe otoczenie Zełenskiego pod lupą służb
- Na tej drodze jest spory ruch. Z łatwością można dostrzec, że dwa samochody dostawcze będą miały kłopot się minąć. Teraz na co dzień widać po mieście sporo pojazdów kurierskich. Czy teraz wszystkie remontowane drogi osiedlowe będą dziwnie zwężane - pyta uważny mieszkaniec Oświęcimia.
Ulica Chopina jest coraz bardziej ruchliwa ze względu na rozwój budownictwa mieszkaniowego. Tutaj jest także inspektorat ZUS i przychodnia zdrowia. Tamtędy odbywa się także ruch związany z obsługą targowiska miejskiego.
Ulica po remoncie będzie miała nową nawierzchnię, chodniki, zrobione będą zjazdy, oświetlenie, przebudowane zostaną miejsca postojowe. Inwestycja kosztuje ponad 4,9 mln zł. Dofinansowanie z Oświęcimskiego Strategicznego Programu Rządowego wynosi milion złotych .
- Realizowany projekt uzyskał stosowne uzgodnienia i opinie oraz został zatwierdzony decyzją Starosty Oświęcimskiego. Szerokość jezdni spełnia zapisy Ministra Infrastruktury dotyczących dróg publicznych. Powodem zawężenia jezdni jest urządzenie dodatkowych miejsc postojowych wzdłuż jezdni oraz uspokojenie ruchu. Jest to ulica przebiegająca w pobliżu instytucji publicznych generujących znaczny ruch pieszych - tłumaczą w oświęcimskim magistracie.
- Nikt nie wątpi w legalność realizacji inwestycji. Chodzi raczej w logikę. Czy nie wystarczyłoby wprowadzić w tym rejonie np. znaku D-40 lub znaku B-43, czyli wprowadzenia strefy zamieszkania lub ograniczenia prędkości? Obecny stan utrudni życie większości okolicznych mieszkańców, tych zmotoryzowanych i nie. Targowisko miejskie w dni handlowe, a więc czwartek, sobotę i niedzielę, generuje bardzo duży ruch, a teraz nie będzie on płynny. Pojazdy dostawcze będą miały problem minąć się z autem osobowym, mając do dyspozycji po 2,25 metrów jezdni. Taki sam problem będą miały dwa pojazdy osobowe. Czy to teraz będzie powszechna praktyka? Zgodnie z przepisami, w naszym mieście można stosować prawie wszędzie zwężanie dróg. Osób starszych-zmotoryzowanych i mieszkańców chyba nie wzięto pod uwagę, a szkoda - dodaje mieszkaniec Oświęcimia.
W starostwie potwierdzili zgodność szerokości ulicy z obowiązującymi przepisami. Każda klasa drogi ma swoją określoną szerokość. Samo zwężenie drogi powoduje spowolnienie ruchu, bo kierowcy zdejmują nogę z gazu, więc wprowadzanie dodatkowego ograniczenia prędkości mija się z celem.
W starostwie ustosunkowano się także do ustanowienia w rejonie ulicy Chopina strefy zamieszkania, o którą upominał się jeden z mieszkańców.
- Strefy zamieszkania dotyczą bardziej dróg osiedlowych, gdzie ruch jest znikomy. To dlatego, że - zgodnie z nim - w obszarze objętym znakiem "strefy zamieszkania" dzieci do lat siedmiu mogą bez opieki bawić się na ulicy. Czy ktoś wyobraża sobie, aby na ruchliwej ulicy Chopina bez opieki mogły bawić się siedmiolatki - pytają retorycznie w oświęcimskim Starostwie. - Zanim, zatem ktoś zacznie zgłaszać swoje propozycje, najpierw trzeba dokładnie zgłębić tajniki przepisów ruchu drogowego. Ulica Chopina jest drogą miejską, więc to miasto organizuje na niej ruch. Jeśli nowa droga spełnia wszystkie normy, nie ma żadnej ingerencji z naszej strony.