Oszczędności życia przepadły. 52-latek z Gdyni stracił ponad milion złotych przez oszustów internetowych
Stracił ogromne pieniądze przez oszustów internetowych
Ponad 1 milion złotych stracił 52-letni mężczyzna, który padł ofiarą oszustów internetowych! Przez niemal miesiąc kontaktowali się z nim przestępcy, którzy podawali się za funkcjonariusza policji i pracownika banku. Wykorzystując zaufanie i strach, zmanipulowali go do przekazania ogromnych sum pieniędzy. Mężczyzna zgłosił się do jednego z gdyńskich komisariatów.
Zdarzenie miało miejsce między 17 kwietnia a 13 maja. W tym czasie oszuści, działając za pośrednictwem telefonów i komunikatorów internetowych, przekonali mężczyznę, że jego oszczędności są zagrożone.
- Oszuści namówili pokrzywdzonego do wykonania wielu przelewów, wpłat za pośrednictwem przekazów pocztowych oraz transakcji BLIK - informują policjanci. - W wyniku działań przestępców mężczyzna stracił łącznie 1 milion 166 tysięcy złotych. Funkcjonariusze prowadzą intensywne działania zmierzające do ustalenia i zatrzymania sprawców tego przestępstwa.
Oszuści wymyślają kolejne metody
Internet stał się nieodłączną częścią codziennego życia. Wykorzystywany jest w pracy, do nauki, wymiany informacji lub jako forma relaksu, czy zabawy. Niestety korzystają z niego również oszuści.
- Apelujemy do wszystkich: zachowajmy czujność! Policjanci oraz pracownicy banków nigdy nie proszą o pieniądze - ani przelewem, ani pocztą, ani za pomocą BLIK-a - ostrzega policja. - Zawsze kierujmy się zasadą ograniczonego zaufania. Jeśli coś w rozmowie budzi niepokój - nie działaj pochopnie! Skontaktuj się od razu z numerem alarmowym 112. To może uchronić Ciebie lub Twoich bliskich przed utratą oszczędności życia. Bądźmy ostrożni - oszuści są coraz bardziej przekonujący. Nie dajmy się nabrać!
Jak uniknąć oszustwa?
• Policja nigdy nie prosi o przekazanie pieniędzy i nigdy nie dzwoni z takim żądaniem!
• Policja nigdy nie informuje telefonicznie o prowadzonych działaniach! Jeżeli odebrałeś taki telefon bądź pewien, że dzwoni oszust!
• Nigdy w takich sytuacjach nie przekazuj pieniędzy, nie podpisuj dokumentów, nie zakładaj kont w banku i nie przekazuj nikomu swoich danych, numerów PIN i haseł dostępu!
• Po takiej rozmowie natychmiast zadzwoń do kogoś bliskiego na znany Ci numer i opowiedz o tym zdarzeniu. Poinformuj policję, wybierając numer alarmowy 112.
• Zawsze rozłączaj połączenie przed wykonaniem kolejnego. Na tym często bazują oszuści!
• Za każdym razem, gdy proszeni jesteśmy o wykonanie transakcji z naszego rachunku bankowego, przekazanie danych służących do logowania na konto bądź gotówki nieznanej nam osobiście osobie, jest to potencjalne oszustwo i wówczas należy bezwzględnie starać się zweryfikować wiarygodność osoby, która do nas dzwoni, albo kontaktuje się z nami w inny sposób-poprzez SMS, komunikator internetowy czy pocztę elektroniczną. Warto dwa razy zastanowić się i dokładnie wszystko sprawdzić przed wykonaniem czynności zleconej przez głos w słuchawce, aby nie stracić życiowych oszczędności.