Pociągi jeżdżą tymczasowym moście na Słupi. To element wielkiej inwestycji kolejowej
Trwa wielka inwestycja kolejowa ze Słupska w kierunku Lęborka. Powstaje drugi tor, co jest związane nie tylko z budowa nowych szyn, ale także z całkowitą modernizacją tego szlaku kolejowego. Wymieniana jest sieć trakcyjna. Będą nowe urządzenia i systemy sterowania ruchem, a także, nowy wiadukt kolejowy oraz sześć nowych przejść podziemnych pod torami. Inwestycja obejmie również przebudowę trzech mostów, 12 wiaduktów kolejowych, dziewięciu wiaduktów drogowych, 24 przepustów. Będą też trzy nowe mosty kolejowe.
Wśród nich m.in. nowa przeprawa na Słupi na północny-wschód od Słupska, w rejonie ul. Borchardta. Jeszcze do zeszłego roku stały tam obok siebie dwa mosty kolejowe, choć w użytku był tylko jeden, wybudowany w 1870 roku.
Drugi był nieco młodszy, z początku lat 20. XX wieku. Powstał w miejscu przeprawy dla kolei wąskotorowej. Biegły wtedy po nim tory do Smołdzina i Cecenowa.
W 1945 r. Pomorze zajęły wojska rosyjskie, które uznały, że infrastruktura kolejowa - w tym tory - jest jednym z elementów zdobyczy wojennych. W ten sposób rozebrano tory kilku linii szeroko i wąskotorowych w regionie słupskim.
Tory zniknęły wówczas także na wspomnianym moście. Zaś latem ubiegłego roku zniknął także i ten obiekt, który od 1945 roku służył pieszym i rowerzystom.
Kilka tygodni temu w jego miejsce oddano do użytku tymczasową przeprawę kolejową. Ma ona służyć do chwili, kiedy właściwy most nad Słupią – ten z 1870 roku – zostanie przebudowany. Obecnie jest on wyłączony z eksploatacji i rozpoczęły się na nim prace budowlane.
Po zakończeniu wszystkich prac na odcinku Lębork – Słupsk, a także planowanych prac na odcinku Gdynia Chylonia – Lębork czas podróży między Gdynią Chylonią a Słupskiem skróci się około 15 minut. Pociągi pasażerskie przyśpieszą ze 120 km/h do 160 km/h, a towarowe z 70 km/h do 120 km/h. Według planów ma zostać zrealizowana do końca 2026 roku.
Przypomnijmy, że równocześnie trwa w Słupsku modernizacja stacji kolejowej, w ramach której nie tylko przebudowywane są tory, perony, systemy sterowania ruchem, trakcja i towarzysząca infrastruktura, ale również trzy wiadukty kolejowe – nad ul. Bałtycką, Grunwaldzką i Szczecińską. Koszt tych robót – z uwzględnieniem modernizacji szlaku kolejowego w kierunku Lęborka, to 1,8 mld zł.
Osobną inwestycją jest budowa nowego dworca kolejowego w Słupsku. Jego budowa postępuje. Obiekt ma być gotowy pod koniec 2026 roku.