Polska kolej stawia na Czechy. PKP Cargo chce terminala po zachodniej stronie
Terminale i nowe szlaki logistyczne
Prezes PKP Cargo podkreśliła, że grupa ma nowoczesny terminal w Paskowie pod Ostrawą, ale jego możliwości są ograniczone geograficznie.
- Nie jesteśmy w stanie obsłużyć nim zachodniego obszaru Czech, tak jak moglibyśmy to robić, mając tam drugi terminal - zaznaczyła Wasilewska-Semail.
Jej zdaniem nowa inwestycja pozwoliłaby szybciej połączyć porty Szczecin-Świnoujście z Czechami, otwierając nowe perspektywy dla polskiego eksportu.
- Trzeba iść śladem pieniądza - tam, gdzie są środki na infrastrukturę. To może być temat nawet dla Rady Ministrów - dodała, wskazując, że rozwój sieci terminali i połączeń to zadanie, które wymaga współpracy rządowej i wsparcia finansowego zarówno krajowego, jak i unijnego.
Prezes przypomniała, że dzięki wspólnym działaniom Polski i Czech udało się uzyskać wsparcie dla remontu tzw. Nadodrzanki, czyli szlaku kolejowego wzdłuż Odry.
- Za kilka lat powstanie sprawny szlak komunikacyjny między zachodnim wybrzeżem Polski a Czechami - zapowiedziała.
Współpraca z Czechami i szansa dla portów
O znaczeniu połączeń kolejowych między Polską a Czechami mówił także Łukasz Grzesło, prezes PKP Cargo International - czeskiej spółki wchodzącej w skład grupy. Wskazał, że z czeskiej strony konieczne jest ukończenie prac przy linii kolei dużych prędkości między Pragą a Libercem, która ma służyć również do transportu towarów.
Grzesło przypomniał, że Szczecin jest najbliżej położonym od Pragi portem morskim i historycznie był silnie związany z Czechami. Wasilewska-Semail dodała, że przed wojną i w pierwszych latach po niej w Szczecinie stacjonowały czeskie statki, a w tamtejszej szkole morskiej uczyli się czescy marynarze.
- Może już floty czeskiej w Szczecinie nie będzie, ale z pewnością będą ich transporty kontenerowe - podkreśliła.
Szefowa PKP Cargo zwróciła też uwagę na militarne znaczenie szlaków północ-południe.
- Do Polski docierają liczne transporty wojskowe krajów NATO. To duża szansa dla kolei, która może pełnić strategiczną rolę w logistyce obronnej - oceniła.
Restrukturyzacja i nowe źródła finansowania
PKP Cargo pozostaje w procesie restrukturyzacji, co wyłącza spółkę i jej podmioty zależne z możliwości korzystania z tzw. pomocy publicznej.
- Czekamy na zatwierdzenie Planu Restrukturyzacyjnego, co powinno nastąpić jeszcze w tym roku. Następnie chcemy stworzyć takie struktury, które umożliwią nam sięganie po inne formy finansowania - rezygnacja z dotacji byłaby błędem - zapowiedziała Wasilewska-Semail.
Zwróciła również uwagę, że niemieckie porty konkurują z polskimi nie poprzez dotacje, lecz ulgi podatkowe.
- W Niemczech obowiązuje zróżnicowany VAT na transport kontenerów, co realnie wspiera tamtejszy sektor logistyczny. U nas o tym się mówi, ale brakuje konkretnych decyzji. Takie rozwiązanie mogłoby pobudzić rozwój transportu kontenerowego z polskich portów - zaznaczyła.
O PKP Cargo InternationalPKP Cargo International to międzynarodowy przewoźnik kolejowy, część Grupy PKP Cargo, który świadczy usługi transportowe w Europie, ze szczególnym naciskiem na Czechy. Firma specjalizuje się w przewozach towarowych, w tym z wykorzystaniem transportu intermodalnego, oraz oferuje usługi związane z obsługą logistyczną, spedycją, utrzymaniem infrastruktury kolejowej i zarządzaniem wagonami.
źródło: PAP