Polska żywność idzie w świat. Rekordowe miliardy z eksportu w pół roku
Eksport w górę dzięki cenom i konkurencyjności
Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa poinformował, że w okresie styczeń-czerwiec 2025 r. eksport polskiej żywności osiągnął wartość 28,2 mld euro, co oznacza wzrost o 7,9 proc. rok do roku. Import w tym czasie wyniósł 19,3 mld euro (wzrost o 8,5 proc.).
- Wzrost wartości eksportu rolno-spożywczego był efektem wyższych globalnych cen żywności, konkurencyjnej pozycji polskich produktów na rynku unijnym oraz dywersyfikacji kierunków sprzedaży - wskazał KOWR.
Dodatkowym czynnikiem był wzrost konsumpcji w strefie euro. Hamulcem dla eksporterów pozostawały jednak kursy walut i niepewność globalnego handlu.
Unia Europejska głównym rynkiem zbytu
Tak jak w poprzednich latach, największym odbiorcą polskiej żywności była Unia Europejska. Do krajów Wspólnoty trafiły towary warte 21,1 mld euro - o 10 proc. więcej niż rok wcześniej. To aż 75 proc. całego eksportu.
Największe przychody przyniosła sprzedaż do Niemiec - 7,1 mld euro (wzrost o 10 proc.). Istotnymi partnerami były również Francja, Niderlandy, Czechy i Włochy.
Do krajów pozaunijnych (m.in. Wielkiej Brytanii, Ukrainy, USA i Turcji) trafiły towary o wartości 7,1 mld euro - o 2 proc. więcej niż przed rokiem.
Co sprzedajemy najchętniej?
Najważniejsze grupy towarowe w eksporcie rolno-spożywczym:
- Mięso i produkty mięsne - 6,1 mld euro (+18 proc. r/r), w tym drobiowe - 50 proc. całości; głównym odbiorcą są Niemcy (79 proc.).
- Zboża i przetwory zbożowe - 3,1 mld euro, spadek o 7 proc. r/r.
- Cukier i wyroby cukiernicze - 2,4 mld euro (8 proc. całego eksportu).
- Produkty mleczne - 2,1 mld euro (+14 proc. r/r), głównie sery i twarogi.
- Tytoń i wyroby tytoniowe - 2,7 mld euro (na podobnym poziomie jak rok temu).
KOWR podał szczegółowe dane dla wybranych kategorii sprzedawanych do UE:
- Tytoń i wyroby tytoniowe - 2,3 mld euro (spadek o 3 proc.), mięso z drobiu - 1,9 mld euro (+23 proc.), produkty mleczne - 1,5 mld euro (+19 proc.), wołowina i cielęcina - 1,3 mld euro (+45 proc.), czekolada i wyroby czekoladowe - 1,2 mld euro (+38 proc.), pieczywo i wyroby piekarnicze - 1,2 mld euro (+7 proc.), karma dla zwierząt - 1,1 mld euro (+10 proc.).
Źródło: PAP