Ponad połowa Polaków nie umie dokarmiać ptaków. Ta akcja ma to zmienić
Turdus "Dokarmiamy. Na Zdrowie!" - tak należy karmić ptaki
Dokarmianie dzikich ptaków to jeden z najczęściej praktykowanych w Polsce sposobów kontaktu z naturą. Jak pokazuje badanie przeprowadzone na zlecenie marki Turdus, 55% Polaków regularnie wspiera ptaki w okresie jesienno-zimowym. Najczęściej motywacją jest chęć niesienia pomocy (60%) oraz przyjemność płynąca z obcowania z przyrodą (27%). Jednocześnie wyniki badań ujawniają, że część osób wciąż podaje ptakom niewłaściwe produkty, takie jak chleb (13%) czy resztki jedzenia (7%).
Aby zwiększyć świadomość w tym zakresie, Turdus - producent karmy dla dziko żyjących ptaków i małych ssaków - zainicjował kampanię edukacyjną "Dokarmiamy. Na zdrowie!". Premiera akcji odbyła się w czwartek 25 września w restauracji Pełną Parą Powiśle. Jej celem jest propagowanie właściwych praktyk, czyli regularnego dokarmiania od jesieni do wiosny oraz stosowania odpowiedniego pożywienia, np. ziaren, kulek tłuszczowych czy dedykowanych mieszanek.
Z badania płynących następujące wnioski:
- 42% Polaków sądzi, że ptaki należy dokarmiać tylko w czasie mrozów,
- jedynie 15% wie, że dokarmianie powinno trwać od jesieni do wiosny,
- 59% dokarmiających sięga po ziarna, 34% po słoninę, 28% po gotowe mieszanki, a 23% po kule tłuszczowe.
Eksperci podkreślają, że dokarmianie przynosi korzyści zarówno ptakom, jak i ludziom. Pomaga ptakom przetrwać zimę, wspiera różnorodność gatunków, a dla człowieka jest okazją do obcowania z przyrodą. Obserwacja ptaków, ich śpiew i obecność w otoczeniu redukują stres i poprawiają samopoczucie.
- Dokarmianie ptaków to nie tylko pomoc naturze, ale także forma terapii. Obserwacja karmnika sprawia, że odrywamy się od ekranów i spędzamy czas w większej uważności - tłumaczy prof. dr hab. Piotr Tryjanowski z Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu.
W ramach akcji powstała strona internetowa z poradami i wynikami badań, infografiki z zasadami prawidłowego dokarmiania, a także spot animowany. Marka planuje działania edukacyjne w mediach społecznościowych, współpracę z influencerami oraz projekty skierowane do dzieci.