Popularne Bizony. Legenda polskiego rolnictwa
Kombajny Bizon odegrały kluczową rolę w rozwoju polskiego rolnictwa, odkąd pojawiły się na rynku pod koniec lat 60. XX wieku. Uznawane są za jedne z najbardziej kultowych maszyn rolniczych w Polsce. Łącznie wyprodukowano około 70 tysięcy egzemplarzy w różnych wersjach. Choć dziś to już rzadkość, w czasie żniw wciąż można spotkać pracujące Bizony.
Legendarne kombajny Bizon
Kombajny Bizon były produkowane przez Fabrykę Maszyn Żniwnych (FMŻ) w Płocku w latach 1970–2004 i przez dekady stanowiły fundament mechanizacji polskiego rolnictwa. Nazwę zawdzięczają swojemu masywnemu wyglądowi, przypominającemu sylwetkę bizona. FMŻ była jedynym krajowym producentem kombajnów zbożowych i z czasem stała się symbolem przemysłowego sukcesu PRL-u.
Łącznie wyprodukowano około 70 tysięcy egzemplarzy w różnych modelach. Bizony były eksportowane do wielu krajów, w tym m.in. na Białoruś, do Brazylii, Czechosłowacji, Danii, Finlandii, Grecji, Iranu, Irlandii, Hiszpanii i Pakistanu.
Najważniejsze modele kombajnów Bizon:
- Z056
- Z057
- Z058 Rekord
- Z060 Gigant
- Z063 Gigant
- Z083 Gigant
- Z110
- Z140 Sampo
- Z165
Dlaczego Bizon zyskał taką popularność?
Bizon stał się ikoną polskiej wsi oraz symbolem niezależności technologicznej w czasach PRL. Dla wielu był wyrazem narodowej dumy. Został zaprojektowany z myślą o specyfice polskich warunków klimatycznych i rolniczych — był odporny na trudne tereny i zmienne warunki pogodowe, co czyniło go niezawodnym narzędziem pracy.
Jego dodatkową zaletą była cena — w porównaniu do zagranicznych maszyn Bizon był stosunkowo tani, dzięki czemu stał się dostępny nawet dla mniejszych gospodarstw. To pozwoliło tysiącom rolników znacząco zwiększyć wydajność pracy.
Zmierzch legendy – upadek FMŻ i przejęcie przez New Holland
Transformacja ustrojowa z końca lat 80. XX wieku dramatycznie odbiła się na polskim przemyśle, w tym na FMŻ. Produkcja kombajnów gwałtownie spadła: w 1989 roku wyprodukowano jeszcze 5847 maszyn, a już w 1993 – zaledwie 195 sztuk. Fabryka nie zdołała przystosować się do realiów gospodarki rynkowej i nie przetrwała przemian.
W 1998 roku większościowy pakiet udziałów w spółce Bizon został przejęty przez firmę New Holland, należącą do koncernu Fiat. Ostatnie kombajny pod marką Bizon – 30 egzemplarzy modelu Rekord Z058 – wyprodukowano w styczniu 2004 roku.