Powolny przetarg, szybsza kolej. Pomorska rewolucja komunikacyjna?
Przebudowa linii kolejowej 202 między Chylonią a Lęborkiem to infrastrukturalny krok naprzód. To część projektu obejmującego swoim zasięgiem trasę Gdynia - Słupsk, który ma skrócić czas podróży między miastami o około 15 minut.
Przebudowa linii 202 ważna dla mieszkańców z wielu powodów
Część związana z odcinkiem Gdynia-Chylonia - Lębork jest bardzo istotna dla gdynian z innego powodu. W ramach inwestycji zaplanowano bowiem wybudowanie tunelu pod torami przy ulicy Puckiej, na który mieszkańcy czekają od lat. To, jak i kilka innych punktów całego projektu, może odmienić transport kolejowy na Pomorzu.
A to i tak tylko jedna z inwestycji infrastrukturalnych między Trójmiastem a Słupskiem, które obecnie są realizowane. W tle trwają prace przy Trasie Kaszubskiej, modernizacja linii 202 i budowa nowego dworca kolejowego w Słupsku.
Z Trójmiasta do Słupska szybciej. Inwestycje rewolucyjne, ale w tempie ewolucji
Do brzegu dobija przetarg, w którym otwarcie ofert było przekładane łącznie 31 razy. Teraz jednak udało się i poznaliśmy wszystkie propozycje firm chętnych na zostanie wykonawcą inwestycji mającej zrewolucjonizować kolej pomiędzy Gdynią a Lęborkiem, a szerzej - także Słupskiem. Przebudowa linii kolejowej 202 ma zakończyć się jednak dopiero cztery lata po podpisaniu umowy, a więc najwcześniej w 2029 roku.
Dziesięć miesięcy trzeba było czekać, aby PKP Polskie Linie Kolejowe w końcu otworzyły oferty w przetargu dla przebudowy kolejowej linii 202 z Gdyni-Chyloni do Lęborka. Wpłynęło ich siedem i aż pięć mieści się w budżecie na tę inwestycję. Otwarcie ofert miało miejsce w środę, 2 lipca. O tym, skąd takie opóźnienie, w lutym wyjaśniał "Dziennikowi Bałtyckiemu" Przemysław Zieliński z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
- Wynika to z faktu dużego zainteresowania przetargiem oraz wielu pytań o wysokim stopniu szczegółowości zadawanych przez oferentów. Wpływ na zmianę terminu składania ofert miała również rozprawa przed Krajową Izbą Odwoławczą, związana z zaskarżeniem warunków przetargu przez jednego z oferentów (skarga została oddalona). W toku zadawanych pytań przez oferentów w specyfikacji przetargowej wprowadzane są zmiany, które wymagają wydłużenia czasu na sporządzenie oferty - informował przedstawiciel PLK PKP.
Wśród podmiotów proponujących swoje usługi były firma STRABAG Sp. z o.o. (4,212 mld zł), konsorcjum NDI S.A (lider), Track Tec Construction Sp. z o.o., INTOP S.A. oraz INTOP Warszawa Sp. z o.o. (3,491 mld zł), konsorcjum Budimex S.A oraz Budimex Kolejnictwo S.A. (3,631 mld zł), firma Torpol S.A. (3,3 mld zł), konsorcjum PORR S.A. oraz Pomorskiego Przedsiębiorstwa Mechaniczno-Torowego Sp. z o.o. (3,651 mld zł), Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor Sp. z o.o. (4,15 mld zł) oraz ZUE S.A. (3,219 mld zł).
Rozstrzygnięcie przetargu jeszcze latem? Jest spora szansa
Przypomnijmy, że kwota zabezpieczona na ten cel to 3,735 mld zł. Jeśli oferty będą spełniać wymagania formalne, przetarg rozstrzygnie się już w ciągu kilku kolejnych tygodni. Następnie prace przy inwestycji ruszą.
- To świetna wiadomość dla wszystkich mieszkańców Gdyni - mówiła Aleksandra Kosiorek, prezydent Gdyni. - Poprawi się nie tylko jakość podróży koleją aglomeracyjną, czyli popularną SKM-ką, ale przecież zakres projektu przygotowywanego przez PKP PLK to także wyczekiwany od lat bezkolizyjny przejazd pod torami na ulicy Puckiej. Wszystko wskazuje na to, że spółce uda się wyłonić wykonawcę i prace będą mogły ruszyć. Dla naszego miasta oznacza to ogromne zmiany w poruszaniu się w obrębie Chyloni, również dla kierowców i także silny argument za tym, żeby częściej korzystać z kolei w codziennych podróżach.
No właśnie, bo inwestycja ta nie tylko ma sprawić, że przebudowaną linią 202 pociągi będą jechać szybciej. Towarzyszyć będą jej też inne zadania. W ramach całego projektu powstać ma drugi tor na odcinku Gdynia Chylonia – Rumia oraz Wejherowo – Lębork, powstaną dwa tory "aglomeracyjne" dla SKM-ek, zbudowany zostanie wyczekiwany przez mieszkańców tunel na ulicy Puckiej, a przystanki takie jak m.in. Gdynia Chylonia, Rumia, Reda, Reda Pieleszewo, Wejherowo Śmiechowo czy Wejherowo zostaną przebudowane. Dodatkowo powstaną też nowe stacje: Rumia Biała Rzeka, Reda Gniewowska, Wejherowo Bolszewo i Gościcino Zielony Dwór.
- Lepszą przepustowość trasy i dojazdy do aglomeracji trójmiejskiej zapewnią drugi tor na odcinkach Gdynia Chylonia – Rumia, Wejherowo – Lębork oraz dwa tory tzw. aglomeracyjne na odcinku Rumia – Wejherowo jako przedłużenie linii kolejowej nr 250. Prace obejmą również przebudowę sieci trakcyjnej, torów i obiektów inżynieryjnych, co przełoży się na sprawne podróże pociągiem. Poziom bezpieczeństwa na styku dróg i torów zwiększy się dzięki zastąpieniu przejazdów kolejowo – drogowych skrzyżowaniami bezkolizyjnymi - mówi Przemysław Zieliński.
To wszystko w ramach części inwestycyjnej przebudowy linii 202 między Gdynią-Chylonią a Lęborkiem. Jest też druga część, czyli ta pomiędzy Słupskiem a Lęborkiem. Tam udało się już wykonać m.in. układ torowy w kierunku Ustki, zabudowania torów czy wiadukt nad ul. Grunwaldzką. Trwające tam dwa osobne zadania - modernizacja stacji Słupsk oraz dobudowa drugiego toru linii nr 202 - mają zostać zakończone jeszcze w listopadzie 2026 roku.
Nie tylko przebudowa torów kolejowych
Kolejowe inwestycje to jedna strona medalu. Już wkrótce lepiej ma się także podróżować samochodami na trasie Trójmiasto-Słupsk za sprawą budowy Trasy Kaszubskiej. Odcinek liczący sobie 70 kilometrów jest podzielony na pięć etapów, ale i tutaj pojawiły się pewne problemy. Pomorska część "ekspresówki" ma bowiem zostać oddana do użytku najwcześniej w 2026 roku. Część inwestycji ma się bardzo dobrze - tak jest w przypadku poszerzonej obwodnicy Słupska, której druga jezdnia została otwarta w piątek, 3 lipca. W ramach tej inwestycji zbudowano m.in. drugą jezdnię na trzech odcinkach międzywęzłowych i poszerzono południową jezdnię jezdni do wymaganej szerokości 10 metrów.
Na innych odcinkach - od przebiegu DK6 do Bobrownik czy też 13-kilometrowy fragment Bobrowniki - Skórowo i 11-kilometrowy odcinek Skórowo - Leśnice - prace nadal trwają i zostały mocno opóźnione ze względy na roszczenia pogodowe w latach 2023-2024. Z tego też powodu Trasa Kaszubska - potrzebna do udrożnienia i przyspieszenia transportu nie tylko między Trójmiastem i Słupskiem, ale też Szczecinem - będzie gotowa najwcześniej w przyszłym roku.