Poznań: Rusza budowa torowiska na ul. Ratajczaka. Podpisano umowę
Jesienią rozpocznie się budowa nowej trasy tramwajowej w centrum Poznania. Torowisko powstanie wzdłuż ul. Ratajczaka, od ul. Św. Marcin do węzła przy Nowym Rynku. Inwestycja realizowana przez spółkę Poznańskie Inwestycje Miejskie to ostatni etap Programu Centrum.
Nowa linia ma skrócić dojazd z Wildy i Dębca do śródmieścia, a w przyszłości stać się częścią większej osi komunikacyjnej prowadzącej aż w stronę Naramowic. Jednocześnie przebudowana zostanie cała ul. Ratajczaka – z nową nawierzchnią, infrastrukturą rowerową, zielenią oraz małą architekturą. Ulica ma zyskać charakter atrakcyjnego łącznika między Św. Marcinem, Nowym Rynkiem i odnowionymi Wierzbięcicami.
Podpisana umowa z wykonawcą – konsorcjum NDI Energy i Terlan – obejmuje realizację prac, które potrwają około dwóch lat. Jak zapowiadają przedstawiciele PIM, pierwsze roboty budowlane ruszą na początku listopada, po Wszystkich Świętych. W pierwszej kolejności prace skoncentrują się na węźle Wierzbięcice oraz odcinku od ul. Św. Marcin do Ogrodowej.
Nowe rozwiązania komunikacyjne w rejonie skrzyżowania Wierzbięcice–Matyi–Niezłomnych–Królowej Jadwigi będą oznaczać konieczność czasowych zmian w ruchu samochodowym i tramwajowym. Zostanie tam wybudowana para przystanków tramwajowych, powstanie też naziemne przejście dla pieszych oraz infrastruktura rowerowa. Zmiany w komunikacji miejskiej zostaną skoordynowane z wyłączeniem z ruchu tramwajowego mostu Bolesława Chrobrego, by uniknąć częstych modyfikacji rozkładów.
Inwestycja przewiduje także nowe przystanki przy Starym Browarze i w rejonie ul. Wierzbięcice. Ruch na ul. Ratajczaka zostanie uspokojony, bo na odcinku od Św. Marcin do Ogrodowej i Powstańców Wielkopolskich powstanie strefa zamieszkania z szerokimi chodnikami, zielenią i udogodnieniami dla osób z niepełnosprawnościami.
Dzięki realizacji inwestycji Poznań wykorzysta dofinansowanie z Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko 2021–2027.